ظرفیت بالای جغرافیایی ایران؛ فرصتی طلایی برای توسعه حمل ونقل ریلی
عضو هیأت رئیسه کمیسیون عمران مجلس با تأکید بر اهمیت راهبردی کریدورهای ترانزیتی کشور، گفت: توسعه دیپلماسی ترانزیتی بدون نوسازی ناوگان ریلی، هوایی و جادهای امکان پذیر نیست و باید بازنگری جدی در این حوزه ها انجام شود.
عضو هیأت رئیسه کمیسیون عمران مجلس با تأکید بر اهمیت راهبردی کریدورهای ترانزیتی کشور، گفت: توسعه دیپلماسی ترانزیتی بدون نوسازی ناوگان ریلی، هوایی و جاده ای امکان پذیر نیست و باید بازنگری جدی در این حوزه ها انجام شود.
به گزارش تین نیوز به نقل از خبرگزاری خانه ملت، سید جمال الدین موسوی، با اشاره به تلاش دولت درباره فعال سازی دیپلماسی ترانزیتی و اولویت دهی به تکمیل کریدورهای اصلی کشور، گفت: در شرایط کنونی که با تحریم های همه جانبه از سوی کشورهای غربی مواجه هستیم، بهره برداری از کریدورها بسیار بالا بوده و یکی از مهم ترین نیازهای کشور، اجرای کامل کریدور ریلی شمال ـ جنوب است که می تواند نقش تعیین کننده ای در حمل ونقل بار و مسافر ایفا کند.
وی افزود: کشور ما از نظر وسعت جغرافیایی ظرفیت بالایی برای حمل ونقل ریلی دارد، اما متأسفانه این بخش هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده است. همچنین ناوگان ریلی کشور نیازمند نوسازی اساسی و بازنگری جدی است.
وی تأکید کرد: اگر قرار است دیپلماسی ترانزیتی کشور به نتیجه برسد، باید به صورت هم زمان در سه بخش ریلی، جاده ای و هوایی سرمایه گذاری و نوسازی انجام شود؛ چرا که فرسودگی زیرساخت ها به تدریج مانع توسعه و رقابت پذیری کشور در مسیرهای ترانزیتی خواهد شد.
این نماینده مردم در مجلس در پایان با اشاره به عملکرد دولت در حوزه دیپلماسی ترانزیتی گفت: بر اساس اطلاعات موجود، اقداماتی در این زمینه انجام شده، اما هنوز توضیحات تخصصی و جامعی به کمیسیون عمران ارائه نشده است. لازم است مسئولان مربوطه با حضور در کمیسیون، گزارش های دقیق و آماری ارائه دهند تا نمایندگان مردم نیز به طور کامل در جریان جزئیات و ابعاد این اقدامات قرار بگیرند.