◄ کمتر از 6 ماه تا تحقق وعده وزیر راه در مورد راه آهن چابهار زاهدان
پروژه راه آهن چابهار زاهدان با پیشرفت فیزیکی ۸۴ درصدی، در آستانه تکمیل قرار دارد؛ خط ریلی ۶۳۴ کیلومتری که می تواند شرق کشور را به شبکه ریلی ملی و بازارهای بین المللی متصل کرده و نقش ایران در تجارت منطقه ای را تقویت کند و طبق وعده وزیر راه، فقط 6 ماه تا تکمیل آن مانده است.

راه آهن چابهار زاهدان، به عنوان یکی از کلیدی ترین پروژه های توسعه زیرساختی شرق کشور، اکنون در مرحله نهایی اجرا قرار دارد. این خط ریلی ۶۳۴ کیلومتری، بندر شهید بهشتی چابهار را به شبکه ریلی سراسری ایران متصل می کند و مسیر تازه ای برای ترانزیت کالا میان کشورهای آسیای میانه، افغانستان و آب های آزاد اقیانوسی ایجاد می کند
پیشرفت فیزیکی پروژه تاکنون به ۸۴ درصد رسیده و بخش عمده ای از عملیات ریل گذاری انجام شده است. عباس خطیبی، معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور، اعلام کرد که بیش از ۱۸۵ کیلومتر از مسیر در یک سال گذشته تکمیل شده و پیش بینی می شود کل خط ریلی تا پایان سال ۱۴۰۴ آماده بهره برداری شود.
بخش خاش زاهدان پیش تر فعال شده و بخش چابهار خاش نیز با پیشرفت بیش از ۸۰ درصد، به روزهای پایانی نزدیک می شود.
این پروژه نه تنها دسترسی بندر چابهار، تنها بندر اقیانوسی ایران، به شبکه ریلی کشور را فراهم می کند، بلکه می تواند محرک توسعه اقتصادی شرق کشور باشد. ایجاد فرصت های شغلی، رونق ترانزیت بین المللی و اتصال به بازارهای منطقه از جمله مزایای این طرح است.
محمدسعید اربابی، مدیرعامل منطقه آزاد چابهار، تأکید کرد که تکمیل این مسیر، حلقه مفقوده اتصال ایران به اروپا از طریق ارمنستان و گرجستان را پر می کند و مسیر چابهار جلفا را به یکی از کلیدی ترین کریدورهای بین المللی تبدیل می سازد. به گفته وی، زیرساخت های جاده ای در مسیر آماده است و بهره برداری از خط ریلی، ظرفیت ترانزیت ایران را به شکل چشمگیری افزایش خواهد داد.
کارشناسان حوزه حمل و نقل معتقدند که توسعه این مسیر، شاخه شرقی کریدور شمال جنوب را کامل کرده و امکان اتصال هند به آسیای میانه و افغانستان را فراهم می کند؛ مسیری که می تواند فشارهای خارجی بر پروژه های موازی مانند کریدور هند اروپا را کاهش دهد.
محمد مهدی کریمی قهی، کارشناس ترانزیت، بندر چابهار را «گنج دست نخورده» ایران برای تحول اقتصادی کشور توصیف می کند و تأکید دارد که با استفاده از ظرفیت های ژئوپلیتیکی این بندر، می توان آن را به هاب منطقه ای تبدیل کرد.
وی پیشنهاد می دهد شرکت های ایرانی و خارجی به صورت هم زمان در توسعه زیرساخت های بندری و ریلی مشارکت فعال داشته باشند تا ارزش افزوده حداکثری حاصل شود. به خصوص پس از آن که آمریکا معافیت تحریمی چابهار که با هدف توسعه افغانستان داده شده بود، را لغو کرد.
راه آهن چابهار زاهدان، با عبور از نیکشهر، ایرانشهر و خاش، مسیر شرق کشور را به شبکه سراسری ریلی ایران متصل می کند و علاوه بر ترانزیت کالا، ظرفیت جذب سرمایه گذاری خارجی و توسعه صنایع تبدیلی را فراهم خواهد کرد.
تکمیل این ابرپروژه، گامی مهم در تقویت جایگاه ایران در تجارت منطقه ای و بین المللی محسوب می شود و می تواند تحولی اساسی در اقتصاد شرق کشور ایجاد کند.