پیشرفت ۸۴ درصدی راه آهن چابهار به زاهدان، پروژه ریلی جنوب شرق در مسیر کامل شدن
پیشرفت ۸۴ درصدی پروژه راه آهن چابهار–زاهدان نویدبخش اتصال جنوب شرق کشور به شبکه ریلی سراسری و تبدیل سیستان و بلوچستان به دروازه ترانزیتی منطقه است.

پروژه راه آهن چابهار - زاهدان با پیشرفت ۸۴ درصدی در حال تکمیل است و به زودی ضمن توسعه زیرساخت های حمل و نقل کشور، سیستان و بلوچستان را به یکی از قطب های اصلی ترانزیت در منطقه تبدیل خواهد کرد.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، راه آهن چابهار - زاهدان به عنوان یکی از پروژه های کلان زیرساختی کشور و در راستای توسعه منطقه ای در حال اجراست؛ این پروژه نه تنها به عنوان کریدور ترانزیتی بین المللی برای اتصال ایران به بازارهای جهانی مطرح است بلکه نقش بسزایی در رونق حمل و نقل، تجارت و توسعه اقتصادی سیستان و بلوچستان و کشور ایفا خواهد کرد.
این خط ریلی از دروازه شرقی اسکله شهید بهشتی چابهار آغاز و با عبور از شهرستان های کنارک، نیکشهر، ایرانشهر و خاش در نهایت به زاهدان متصل می شود؛ ایجاد کریدور ریلی شرق کشور، اتصال بندر تجاری، ترانزیتی، اقتصادی و گردشگری چابهار به شبکه ریلی کشور و کشورهای آسیای میانه، کمک به توسعه سواحل مکران، ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی سیستان و بلوچستان و اتصال کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آب های آزاد از اهداف اصلی این طرح است.
طول این خط ریلی حدود ۶۰۰ کیلومتر از چابهار تا زاهدان است که با احتساب خطوط فرعی به ۷۳۰ کیلومتر می رسد؛
در این پروژه تلاش شده که از نیروهای بومی استفاده شود و علاوه بر اجرای طرح در مسیری که راه آهن از آنها عبور می کند، بهبود زیرساخت ها مورد توجه قرار گیرد.پروژه راه آهن چابهار- زاهدان از سال ۱۳۸۹ کلید خورد ولی به دلیل تخصیص نیافتن به موقع اعتبارات در سال های ابتدایی از پیشرفت قابل قبولی برخوردار نبود؛ با این وجود در سال های اخیر به ویژه با عزمی که دولت چهاردهم برای تکمیل این طرح داشت، روند اجرایی آن شتاب گرفت به طوریکه در زمان حاضر به پیشرفت ۸۴ درصدی رسیده است.
طبق آخرین گزارش ها در یک سال گذشته بیش از ۱۸۵ کیلومتر ریل گذاری در این مسیر انجام شده است، این میزان ریل گذاری در مدت زمانی کوتاه نشان دهنده عزم جدی دولت چهاردهم برای تکمیل این اَبَر پروژه و اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی کشور است.
عزم دولت چهاردهم بر تسریع اجرای پروژه راه آهن چابهار - زاهدان
پروژه راه آهن چابهار-زاهدان به عنوان یکی از پروژه های کلان و اولویت دار دولت با تخصیص اعتباراتی بیش از ۳۲ هزار میلیارد تومان در حال اجراست؛ ۲۰ هزار میلیارد تومان از این اعتبار در سال گذشته برای تسریع در روند اجرایی پروژه تخصیص یافت، این میزان اعتبار که عمده آن به تامین مواد اولیه و تجهیزاتی مانند ریل و تراورس اختصاص یافته نشان دهنده سرعت بالای عملیات اجرایی و اراده دولت برای تکمیل هرچه سریع تر این پروژه راهبردی است.
با توجه به پیشرفت های حاصل شده، پروژه راه آهن چابهار - زاهدان در بخش های مختلف به سرعت در حال تکمیل شدن است؛ از جمله این بخش ها می توان به حدفاصل چابهار تا نیکشهر اشاره کرد که پیشرفت ۸۵ درصدی دارد، همچنین بخش های دیگر این پروژه شامل نیکشهر تا ایرانشهر با ۶۱ درصد پیشرفت و ایرانشهر تا خاش با ۹۲ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا هستند.
اهمیت اقتصادی و تجاری راه آهن چابهار-زاهدان
راه آهن چابهار-زاهدان علاوه بر اینکه یک پروژه حمل ونقل کلان برای جنوب شرق کشور به شمار می رود، دارای اهمیت ویژه ای در سطح ملی و بین المللی است چرا که این پروژه به دلیل ارتباط مستقیم با بندر چابهار و موقعیت راهبردی آن در دریای عمان، به عنوان یک پل ارتباطی میان ایران و بازارهای جهانی شناخته می شود.
با تکمیل این پروژه، چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و دسترسی به آب های آزاد می تواند به یکی از مراکز ترانزیتی کلیدی در منطقه و جهان تبدیل شود به طوری که حدود ۲۰ درصد بازارهای جهانی در دسترس کشور قرار می گیرد.
اتصال چابهار به شبکه ریلی کشور امکان جابه جایی سریع تر و ارزان تر کالاها از طریق این بندر را فراهم خواهد کرد و به طور مستقیم هزینه های حمل ونقل را کاهش می دهد؛ این پروژه می تواند به عنوان کریدور ترانزیتی اصلی برای حمل کالا به کشورهای آسیای میانه، شبه قاره هند و فراتر از آن عمل و در افزایش حجم صادرات و واردات به ویژه از طریق کشورهای هند و پاکستان نقش بسزایی ایفا کند.
همچنین این پروژه قادر است به ارتقاء جایگاه ایران در مسیرهای تجاری آسیای میانه و همچنین ارتباطات تجاری میان ایران و کشورهای اروپایی و آسیای شرقی کمک کند.
در سطح کلان، تکمیل این راه آهن به ویژه در شرایطی که جهان به دنبال بازنگری در مسیرهای ترانزیتی و کاهش وابستگی به مسیرهای قدیمی تر است از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود و به تقویت موقعیت ایران در کریدورهای ترانزیتی آسیایی و جهانی منجر خواهد شد.
این پروژه می تواند به رشد صادرات ایران به ویژه صادرات کالاهای غیرنفتی کمک و در راستای سیاست های دولت در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی و کاهش وابستگی به نفت نقشی مهم ایفا کند.
یکی دیگر از آثار مستقیم این پروژه بر توسعه اقتصادی جنوب شرق ایران و به ویژه استان سیستان و بلوچستان خواهد بود به طوریکه با فراهم آمدن امکان دسترسی آسان تر به بازارهای جهانی می تواند به رونق اقتصادی، افزایش اشتغال و جذب سرمایه گذاری در این منطقه کمک کند.
آثار اجتماعی پروژه راه آهن چابهار-زاهدان
پروژه راه آهن چابهار-زاهدان تنها به جنبه های اقتصادی محدود نمی شود بلکه در بخش های اجتماعی نیز تاثیر قابل توجهی خواهد داشت، این پروژه با ایجاد فرصت های شغلی پایدار در مراحل مختلف ساخت، نگهداری و بهره برداری به ارتقاء سطح معیشتی مردم منطقه کمک خواهد کرد و از سوی دیگر توسعه زیرساخت های حمل ونقل در جنوب شرق کشور باعث جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی در این منطقه خواهد شد و به تسهیل در ایجاد صنایع مرتبط با حمل ونقل و تجارت در این استان مرزی کمک می کند.
به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان، این پروژه عظیم به ایستگاه های پایانی خود نزدیک می شود و با پیشرفت فیزیکی ۸۴ درصدی ما چشم اندازی روشن از تکمیل این مسیر حیاتی داریم.
عطاء الله اکبری با اشاره به روند سریع اجرای راه آهن چابهار-زاهدان ادامه داد: احداث این خط ریلی نه تنها به گشایش دروازه های جدیدی برای توسعه و ترانزیت منطقه ای منجر خواهد شد بلکه فرصتی برای تقویت موقعیت جغرافیای اقتصادی (ژئواکونومیک) سیستان و بلوچستان در سطح ملی نیز ایجاد خواهد کرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان تاکید کرد: این پروژه بزرگ نه تنها زیرساخت های حمل ونقل استان را به شدت متحول خواهد کرد بلکه موجب رونق تجارت مرزی، تسهیل جابه جایی کالا و همچنین تقویت موقعیت بندر چابهار به عنوان یک مرکز تجاری و ترانزیتی مهم در منطقه خواهد شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان از تخصیص ۳۲ هزار میلیارد تومان اعتبار به ساخت راه آهن زاهدان- چابهار خبر داد و گفت: با توجه به اهمیت این پروژه کلان عمرانی کشور ۲۰ هزار میلیارد تومان از این اعتبار تنها در ۱۲ ماه گذشته تخصیص یافته است.
اکبری گفت: پیشرفت فیزیکی پروژه راه آهن چابهار- زاهدان تا امروز قابل توجه بوده و بر اساس برنامه زمانبندی هفتگی، پیگیری های مستمر برای تسریع در روند اجرایی ادامه دارد چرا که هدف ما تکمیل این پروژه در کوتاه ترین زمان ممکن و تحقق برنامه های توسعه ای تعیین شده برای آن است.
دسترسی ایران به ۲۰ درصد بازار جهانی با بهره برداری از راه آهن چابهار-زاهدان
به گفته رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، راه آهن چابهار–زاهدان، محور توسعه ریلی جنوب شرق کشور و حلقه اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به شبکه ریلی و کشورهای آسیای میانه است و می تواند حدود ۲۰ درصد بازارهای جهانی را در دسترس ایران قرار دهد.
محمدرضا رضایی کوچی در سفری که مهر امسال به همراه اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به شهرستان چابهار داشت، اظهار کرد: پروژه ملی راه آهن چابهار–زاهدان، یکی از حیاتی ترین طرح های حمل ونقل کشور است که تکمیل آن مسیر اتصال بندر راهبردی چابهار به شبکه ریلی کشور و بازارهای آسیای میانه را هموار می کند.
وی اظهار کرد: پروژه های زیربنایی جنوب شرق کشور از جمله راه آهن چابهار–زاهدان و طرح نهضت ملی مسکن در شهر جدید «تیس» از اولویت های اصلی دولت و مجلس در مسیر توسعه سواحل مکران و ارتقای زیرساخت های سیستان و بلوچستان هستند.
وی خاطرنشان کرد: مسیر پروژه راه آهن چابهار - زاهدان شامل ۱۷ تونل است و در بخش هایی از عملیات روسازی و احداث ایستگاه ها به تسریع و حمایت بیشتر نیاز دارد.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به تأکید دولت بر شتاب در توسعه زیرساخت ها افزود: همکاری مشترک دولت، مجلس و دستگاه های محلی می تواند تکمیل این پروژه را سرعت بخشد و زمینه ساز رونق اقتصادی و اشتغال پایدار در استان شود.
توجه دولت به طرح های توسعه ای سیستان و بلوچستان قابل تقدیر است
نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک، قصرقند، زرآباد و دشتیاری در مجلس شورای اسلامی نیز تاکید دارد که توجه دولت به طرح های توسعه ای و عمرانی جنوب سیستان و بلوچستان از جمله راه آهن چابهار - زاهدان قابل تقدیر است و تداوم این روند می تواند زمینه ساز رشد اقتصادی و بهبود وضعیت معیشتی مردم منطقه شود.
محمدانور بجارزهی اظهارکرد: نگاه عدالت محور دولت در توسعه مناطق کمتر برخوردار، باعث تسریع در اجرای پروژه های زیربنایی در جنوب سیستان و بلوچستان شده و امید تازه ای در میان مردم ایجاد کرده است.
وی افزود: همکاری دولت، مجلس و دستگاه های اجرایی در اجرای طرح های بزرگ، به ویژه پروژه راه آهن چابهار - زاهدان، نقشی کلیدی در تقویت زیرساخت های حمل ونقل و رونق اقتصادی جنوب شرق کشور دارد.
سیستان و بلوچستان یکی از پهناورترین استان های کشور بوده و از شمالی ترین تا جنوبی ترین نقطه آن بیش ازیک هزار و ۱۵۰ کیلومتر فاصله است؛ وجود ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور پاکستان، ۳۲۰ کیلومتر مرز با کشور افغانستان و مرز دریایی با دریای عمان و قرار گرفتن تنها بندر اقیانوسی کشور در این خطه از مزیت های برجسته این استان به شمار می رود.