| کد خبر: 255458 |

◄ بودجه مورد نیاز برای تکمیل راه آهن راهبردی رشت به کاسپین

با اجرای راه آهن 35 کیلومتری رشت به کاسپین، بنادر شمال و جنوب کشور به یکدیگر متصل خواهند شد.

تین نیوز

با اجرای راه آهن 35 کیلومتری رشت به کاسپین، بنادر شمال و جنوب کشور به یکدیگر متصل خواهند شد.

به گزارش تین نیوز، همچنان اتصال ریلی بنادر جنوب ایران به شمال کشور معطل مسیر کوتاه 35 کیلومتری است. 

یکی از دغدغه های اصلی صنعت ریلی کشور، اتصال بنادر شمال و جنوب ایران از طریق خطوط ریلی است. راه آهن از بندر عباس (بزرگترین بندر کشور) حرکت خود را آغاز می کند و با عبور از پهنه مرکزی کشور به پایتخت رسیده و درنهایت در بزرگترین شهر شمال کشور (رشت) متوقف می شود. اما حلقه مفقوده این کریدور مهم ریلی راه آهن رشت به آستارا است که از قرار معلوم برای تکمیل به 700 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

علی ضیایی، کارشناس حمل و نقل در این رابطه به مهر گفت: درحالی که کریدور شمال به جنوب معطل اتصال بندر کاسپین به شبکه ریلی ایران بوده و احداث این محورِ ۳۵ کیلومتری تنها به ۷۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز دارد، این پروژه همچنان معطل واریز اعتبارات مورد نیاز است. با وجود اینکه که رئیس جمهور رئیسی در سفر به این منطقه در بهمن ماه ۱۴۰۰ مستقیماً دستور واریز بودجه مورد نیاز این پروژه و احداث هرچه سریع‌تر آن را داده، سازمان برنامه و بودجه از واریز اعتبار مورد نیاز این پروژه سر باز می‌زند.

وی در ادامه افزود: در شرایطی که شکل گیری ترانزیت کالا از کشور در صدر اولویت‌های دولت قرار داشته و تاکنون دستورات متعددی از جانب مقامات عالی اجرایی در این باره صادر شده است، اما کم‌کاری برخی سازمان‌ها باعث گشته تا منافع سرشار این موقعیت استثنایی کشور همچنان محقق نشود.

به گزارش تین نیوز، در چند سال اخیر مناسبات سیاسی و اقتصادی ایران و روسیه به شکل چشمگیری افزایش پیدا کرده و این مهم لزوم تسهیل زیرساخت های تجاری و اقتصادی بین دو قلمرو را بیش از پیش پر رنگ می کند. نظر به مناقشات چند سال اخیر قفقاز جنوبی بین ارمنستان و آذربایجان و احتمال شعله ور شدن مجدد آتش جنگ بین دو کشور، مسیر قفقاز قطعا در آینده نزدیک نمی تواند گزینه مناسبی برای ترانزیت کالا بین ایران و روسیه باشد. 

از طرف دیگر، مسیر ریلی رشت به آستارا نیز از جمله دغدغه های عمیق فعالان صنعت ریلی کشور است که همچنان نمی توان با اطمینان از زمان بهره برداری از آن سخن به میان آورد. حتی با وجود افتتاح این مسیر ریلی گمان می رود که عبور این مسیر از داخل خاک جمهوری آذربایجان و اتصال آن به روسیه به آسانی صورت نگیرد، چرا که روابط سیاسی ایران و آذربایجان در ماه های اخیر به شدت دچار تنش شده و بعید است که در کوتاه مدت بهبود پیدا کند.

از طرف دیگر، مسیر ریلی چابهار به مشهد و آسیای میانه (ترکمنستان، قزاقستان و در نهایت روسیه) نیز با توجه به شواهد بعید است که در تا سال های نزدیک به بهره برداری برسد. لذا تنها مسیری که می توان از طریق آن اتصال تجاری روسیه به آب های گرم را رقم زد، مسیر ریلی بندر عباس به کاسپین و از آن جا اتصال دریایی کاسپین به آستارا خان روسیه است. 

به جرات می توان گفت که این بودجه نه چندان سنگین و افتتاح این مسیر ریلی 35 کیلومتری ما بین رشت و کاسپین می تواند نیاز کشور را برای عبور از میسر پر پریچ و خم قفقاز برای رسیدن به روسیه بر طرف کرده و بنادر جنوبی ایران را در زمانی نسبتا مناسب به بزرگترین شهر اروپا (مسکو) متصل کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.