| کد خبر: 253898 |

کدام پروژه های ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟

معاون ساخت و توسعه راه آهن، از احتمال مشارکت چین در پروژه های ریلی در سال جدید و بهره برداری از راه آهن رشت به کاسپین تا پایان فصل بهار ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: امسال دو مرکز استان دیگر از جمله اردبیل و سنندج به شبکه ریلی متصل می شود.

تین نیوز

معاون ساخت و توسعه راه آهن، از احتمال مشارکت چین در پروژه های ریلی در سال جدید و بهره برداری از راه آهن رشت به کاسپین تا پایان فصل بهار ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: امسال دو مرکز استان دیگر از جمله اردبیل و سنندج به شبکه ریلی متصل می شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، عباس خطیبی درباره اینکه کدام پروژه های ریلی در سال ۱۴۰۲ به بهره برداری می رسد، اظهار داشت: نزدیک ترین پروژه به افتتاح رسمی، راه آهن بستان آباد- تبریز به طول ۴۴ کیلومتر است که بخشی از کریدور ریلی شرق به غرب کشور است. هم اکنون در پیشرفت فیزیکی ۱۰۰ درصد قرار دارد و مراحل انجام تست گرم آن در مشارکت با راه آهن به زودی انجام می شود.

به گفته خطیبی، مسیر ریلی میانه تا بستان آباد آذرماه سال ۹۹ مورد بهره برداری قرار گرفت و ادامه مسیر از بستان آباد تا تبریز با تأخیر به دلیل عدم تامین مالی نهایتاً با تخصیص ۳۷۰ میلیارد تومان، وارد فاز اجرایی شد. این مسیر ریلی بخشی از طرح راه آهن میانه-بستان آباد-تبریز است که هدف اصلی ساخت آن کاهش مسیر و اصلاح شبکه راه آهن از شمال غرب به مرکز کشور است. در سال های گذشته بخش اول این مسیر از میانه تا بستان آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر به بهره برداری رسیده است و هم اکنون حدفاصل بستان آباد تا ایستگاه خاوران نیز به طول ۴۴ کیلومتر آماده بهره برداری است.

وی توضیح داد: از پنج کریدور مهم در اتصال شرق آسیا به اروپا، سه کریدور مهم از ایران عبور می کند که راه آهن بستان آباد-خاوران یکی از بخش های مهم این کریدورها است.

معاون ساخت و توسعه راه آهن همچنین به محور ریلی زاهدان - خاش به طول ۱۴۴ کیلومتر اشاره کرد که در سال گذشته ساخته و به بهره برداری رسید.

بهره برداری از راه آهن رشت به کاسپین تا پایان بهار

وی هم چنین خبر داد که راه آهن رشت به کاسپین را تا پایان بهار امسال به بهره برداری می رسانیم که ۳۷ کیلومتر طول دارد و می تواند در کنار راه آهن رشت- آستارا به شکل حمل و نقل ترکیبی بارهای دریای خزر را از طریق شبکه ریلی به جنوب و دریای خلیج فارس و عمان برساند. هم اکنون ۸۵ درصد زیرسازی مسیر انجام شده است و از ۳۷ کیلومتر مسیر ۱۶ کیلومتر عملیات ریل گذاری انجام شده است که امیدواریم در سال جدید شاهد افتتاح این مسیر باشیم.

به گفته خطیبی پروژه راه آهن رشت -کاسپین - انزلی به عنوان بخشی از طرح راه آهن قزوین - رشت - انزلی و آخرین بخش از کریدور جنوب به شمال محسوب می شود که می تواند در تجارت کشور و منطقه خاورمیانه و آسیانه میانه و اوراسیا تحولی بزرگ ایجاد کند.

معاون ساخت و توسعه راه آهن به پروژه ریلی همدان- سنندج و میانه - اردبیل اشاره کرد و گفت: راه آهن همدان – سنندج به طول ۱۵۱ کیلومتر و راه آهن اردبیل به طول ۱۷۵ کیلومتر هم امسال به افتتاح می رسد و به این تربیت عملاً بیست و سومین و بیست و چهارمین مرکز استان کشور به شبکه ریلی متصل می شود. پروژه ریلی همدان-سنندج از سال ۸۴ آغاز شده است و اکنون با بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی در فاز بهره برداری قرار دارد.

وی در خصوص چرایی طولانی شدن پروژه ریلی اردبیل نیز گفت: پروژه ریلی اردبیل یک کار عادی نیست، بلکه شرکت ساخت در حال انجام یک کار نشدنی است ۴۴ دستگاه پل و ابنیه و سازهای خاص در این ۱۷۵ کیلومتر مسیر وجود دارد که در هیچ کدام از راه آهن های کشور وجود نداشت.

احتمال مشارکت چین در پروژه های ریلی

خطیبی، همچنین در خصوص احتمال مشارکت چین در پروژه های ریلی در سال جدید گفت: در ارتباط با سند ۲۵ ساله برخی طرح های ریلی نیز مطرح است. برخی از این پروژه ها که رویکرد غربی - شرقی دارند و کریدور غربی شرقی را تکمیل می کنند جزو اولویت های طرف چینی است و در دستور کار مذاکرات ما و شرکت های چینی قرار دارند.

معاون ساخت و توسعه راه آهن گفت: البته هنوز کار اجرایی صورت نگرفته و فقط مطرح شده است تصور ما این است که سال جاری برای عملیات اجرایی برخی از این طرح ها قرارداد منعقد شود. در صورت نهایی شدن مذاکرات نام طرح ها اعلام خواهد شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.