| کد خبر: 238459 |

ضرورت ورود فولادسازان به خرید و بهره‌برداری از لکوموتیو‌

ضرورت دارد صنایع فولادساز و معدن کار در قبل دریافت یارانه‌های هنگفت، در توسعه زیرساخت و ناوگان ریلی کشور مشارکت و سرمایه‌گذاری مستقیم کنند.

تین نیوز

کارشناس حمل و نقل ریلی گفت: ضرورت دارد صنایع فولادساز و معدن کار در قبل دریافت یارانه‌های هنگفت، در توسعه زیرساخت و ناوگان ریلی کشور مشارکت و سرمایه‌گذاری مستقیم کنند.

به گزارش تین نیوز به نقل از فارس، مهدی جواد‌پور اظهار داشت: متولی اصلی حمل بار در جهان حمل و نقل دریایی و حمل و نقل ریلی است، در اغلب کشورهای توسعه یافته در زمینه حمل و نقل، غالب جریان‌های باری سنگین و با مسافت طولانی از طریق راه آهن جابه‌جا می‌شود، این سهم در کشورهایی که مواد خام زیاد یا مساحت گسترده‌تری دارند نمود بیشتری دارد، به طور مثال حدود 85 درصد از بار روسیه با استفاده از حمل و نقل ریلی حمل می شود، این رویکرد در سایر کشورهای عضو‌ شوروی سابق نیز با سهم‌های متفاوتی در جریان است.

وی اضافه کرد: ایران نیز با مساحتی گسترده نسبت به بسیاری از کشورهای اروپا و منطقه نیازمند اتکای بیشتر به حمل و نقل ریلی است، این نیازمندی با توجه به معادن متعدد و صنایع فولادی و معدنی در کشور پررنگ تر است؛ با این حال اوضاع حمل و نقل ریلی ایران در حمل بار تعریف چندانی نداشته و حتی در سال های گذشته روندی نزولی را تجربه کرده است،‌ این روند نزولی در ماه های گذشته به اوج خود رسیده و موجب اعتراض صنایع بزرگ کشور مانند ذوب آهن اصفهان شده است، مقامات راه‌آهن دلیل عمده این مشکل را زمینگیر شدن لکوموتیوهای این شرکت اعلام می کنند.

این کارشناس حمل و نقل ریلی بیان کرد: معضل لکوموتیو یکی از مشکلات عمده حال حاضر راه‌آهن است، از سال گذشته تا کنون بسیاری از لکوموتیوهای راه‌آهن از چرخه خدمت خارج شده‌اند‌ طوری که طی این مدت حدود 10 درصد از ناوگان کشنده‌های ریلی این شرکت زمینگیر شد.

جوادپور گفت: این در حالی است که معدود لکوموتیوهای خصوصی موجود در شبکه شرایط بهتری را از نظر تعمیر و نگهداری تجربه می‌کنند، در این راستا واگذاری مالکیت یا بهره‌برداری لکوموتیوهای راه آهن می تواند موثر واقع شود.

وی تأکید کرد: ضرورت دارد ‌فولادسازان و صنایع معدنی بزرگ کشور که عمده مصرف کنندگان خدمات راه آهن هستند اقدام به تهیه لکوموتیو و واگن کنند.

این کارشناس حمل و نقل ریلی افزود: در افق 1404 مقرر شده است ‌کل ناوگان ریلی ایران اعم از واگن و لکوموتیو به 60هزار دستگاه برسد، این رقم هم اکنون زیر 27هزار دستگاه است.

جوادپور اضافه کرد: روند کاهشی بهره‌وری ریلی ایران تبعات متعددی برای اقتصاد کشور دارد که از جمله آن ها ایجاد مشکل در خطوط تولید کارخانجات مادر در کشور و نوسان قیمت مواد اولیه خواهد بود. همچنین در صورت ادامه این رویه، بار ریلی به جاده سرریز کرده و تبعات اقتصادی و زیست محیطی برای کشور خواهد داشت.

وی بیان کرد: در ازای تردد هر تن-کیلومتر بار در جاده ها به جای راه‌آهن، 35 میلی لیتر سوخت اضافه مصرف خواهد شد، در شرایطی که قیمت سوخت در ایران همراه یارانه های سنگین با قیمتی ناچیز به دست مصرف کنندگان جزئی و کلان، از جمله فولادسازان و معدن کاران می رسد، انتقال معکوس بار از ریل به جاده با بازدارندگی قابل توجهی رو به رو نبوده و می تواند به سرعت اتفاق بیفتد.

این کارشناس حمل و نقل ریلی افزود: این در حالی است که سودهای کلان این صنایع ریشه در یارانه های پنهان انرژی، حمل و نقل و غیره داشته و هزینه آن را مردم می پردازند. در این راستا لازم است تا از جانب دستگاه های تصمیم گیر سیاست هایی اتخاذ شود تا ‌راه‌آهن وادار به اصلاح ساختار ناکارآمد چند دهه‌ای خود شود ضمن آنکه سایر صنایع نیز در قبل دریافت یارانه‌های هنگفت، در توسعه زیرساخت و ناوگان ریلی کشور مشارکت و سرمایه‌گذاری مستقیم کنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.