◄ پیامدهای حمل بار بدون بارنامه؛ خطرات حقوقی برای رانندگان کامیون و افزایش قاچاق کالا
انجمن صنفی رانندگان حمل و نقل کالای شهرستان بافت در نامه ای به مدیر کل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: اکثریت بارهای کارخانجات گچ از مبدا شهرستان سمنان به اقصی نقاط کشور بدون بارنامه حمل می شوند.

انجمن صنفی رانندگان حمل و نقل کالای شهرستان بافت در نامه ای به مدیر کل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: اکثریت بارهای کارخانجات گچ از مبدا شهرستان سمنان به اقصی نقاط کشور بدون بارنامه حمل می شوند.
به گزارش تین نیوز ، ایمان صادقی رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارگری رانندگان شهرستان بافت، در نامه خود به مهرداد حمداللهی در عین حال بر این موضوع نیز تاکید کرد که بارهای کارخانجات گچ از شهرستان سمنان با بارنامه پلیس راهی و بدون رعایت اصول قانونی بارنامه نویسی صادر می شوند.
وی همچنین از اضافه تناژ بارگیری برخی کارخانجات گچ خبر داد و گفت: شرکت های حمل و نقل سمنان تناژ بار درج شده در بارنامه را 22 تن اعلام و محاسبه می کنند در صورتی که تناژ واقعی گاهی تا 30 تن نیز می رسد، در صورتی که طبق قانون، شرکت های حمل و نقل ملزم به رعات درج صحیح مندرجات در بارنامه هستند.
این اظهارات رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی رانندگان حمل و نقل کالای شهرستان بافت در حالی مطرح شده که حمل بار بدون بارنامه خسارت های متعددی به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای وارد می کند چرا که به گفته کارشناسان بخش حمل و نقل جاده ای کالا، بارنامه به عنوان سند رسمی حمل بار، اطلاعات حیاتی شامل نوع کالا، وزن، مبدا، مقصد، مشخصات راننده و کامیون را ثبت می کند. وقتی حمل بار بدون صدور بارنامه انجام شود، این اطلاعات در سیستم ثبت نمی شود و نظارت سازمان راهداری با اختلال جدی مواجه می گردد.
کارشناسان می گویند یکی از اصلی ترین پیامدهای حمل بار بدون بارنامه، اختلال در آمار حمل و نقل جاده ای است. سازمان راهداری برای بهبود زیرساخت ها، ایمنی جاده ها و برنامه ریزی هوشمندانه، نیاز به آمار دقیق از جابجایی کالا دارد. نبود بارنامه باعث می شود حجم واقعی بارهای جابجا شده مشخص نشود و تصمیم گیری ها بر اساس داده های ناقص انجام گیرد.
همچنین، افزایش قاچاق کالا و فرار از پرداخت عوارض حمل و نقل از پیامدهای جدی این پدیده است. بدون بارنامه، شناسایی محموله های غیرمجاز یا بیش از حد مجاز دشوار می شود و این موضوع هم امنیت جاده ها و هم اقتصاد کشور را تهدید می کند.
به گزارش تین نیوز، از سوی دیگر، حمل بار بدون بارنامه می تواند منجر به نقض حقوق رانندگان شود. در صورت بروز تصادف یا خسارت، نبود سند رسمی، پیگیری قانونی را پیچیده یا حتی غیر ممکن می کند.
از منظر ایمنی نیز، همان طور که ایمان صادقی رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی رانندگان حمل و نقل کالای شهرستان بافت عنوان کرده است بسیاری از بارهای بدون بارنامه با اضافه بار جابجا می شوند که ریسک سوانح جاده ای را افزایش می دهد و هزینه های سنگینی برای سازمان راهداری و سایر نهادها به همراه دارد.
در نتیجه، مقابله با حمل بار بدون بارنامه یک اقدام ضروری برای افزایش شفافیت، کاهش تخلفات و ارتقای ایمنی حمل ونقل جاده ای در کشور است.