| کد خبر: 247900 |

◄ پنج دردسری که بارنامه پلیس راهی برای رانندگان و کامیونداران ایجاد می کند

از اسم بارنامه پلیس راهی تا حدودی مشخص می شود که هدف دور زدن قانون است یا به نوعی تخلف در پوشش قانون اما ابعاد گسترده تری دارد که از دید بعضی از رانندگان پنهان می ماند.

تین نیوز

بارنامه پلیس راهی چیست و چرا برخی شرکت های حمل و نقل رانندگان و کامیونداران را به گرفتن بارنامه پلیس راهی ترغیب می کنند؟

به گزارش تین نیوز، پاسخ این پرسش در یک کانال تلگرامی به نام تلاشگران جاده به شرح زیر آمده است.

در این مطلب آمده است: از اسم بارنامه پلیس راهی تا حدودی مشخص می شود که هدف دور زدن قانون است یا به نوعی تخلف در پوشش قانون اما ابعاد گسترده تری دارد که از دید بعضی از رانندگان پنهان می ماند.

در ادامه این مطلب تاکید شده است: قید کردن کرایه و مخارج قانونی در بارنامه، تابع فرمولی است که به صورت مصوبه و قانون به کلیه شرکت های حمل و نقل ابلاغ شده که عبارت است از کرایه قانونی  بر مبنای تن کیلومتر؛  بیمه بار و ارزش افزوده که کمیسیون قانونی بر این موارد اضافه می شود که آن هم مشخص شده است.

در بخش دیگری از این مطلب عنوان شده است: شرکت های خاطی برای اینکه به ظاهر کمیسیون کمتری از راننده دریافت کنند اما در باطن دست شان برای سود بیشتر باز‌ باشد مجبورند تغییراتی در این روال ایجاد کنند.

این تغییرات عبارتند از :

 ۱- مسئله بیمه بار یک ضرورت است که اگر به درستی وکامل در بارنامه قید نشود در مواقع مقتضی می تواند سرنوشت یک راننده یا کامیوندار را به کلی تغییر دهد. معمولا در بارنامه های پلیس راهی ارزش واقعی کالا برای درج مبلغ بیمه بار محاسبه نمی شود و به بیمه حداقلی کالا اکتفا می شود و اگر برای کالای  بارگیری شده اتفاقی پیش آید و احتیاج به تعیین خسارت شود، بیمه مربوطه طبق ارزش قید شده در بارنامه تعیین خسارت می کند. مثلا اگر محموله کامیونی یک میلیارد تومان ارزش داشته باشد ولی برای درج کرایه غیر واقعی و کم کردن مبلغ کمیسیون ارزش محموله را ۳۰۰ میلیون تومان قید کرده باشند، در صورت خسارت بیمه طرف قرارداد، بیمه خسارت تا سقف ۳۰۰ ملیون را پرداخت می کند.

۲- وقتی مبلغ واقعی کرایه در بارنامه ذکر نشود، راننده نمی داند کرایه واقعی مسیر طی شده چه مقدار بوده و فقط به مبلغ توافق شده با شرکت بسنده می کند و اینجا دست شرکت باز می شود و مبلغی از حق راننده را به بهانه های مختلف از جمله انبار داری یا بارگیری و از این قبیل به برمی دارد، در صورتی که اگر بارنامه قانونی محاسبه شود، روابط مالی بین شرکت حمل و راننده و صاحب کالا کاملا شفاف بوده و اگر تخلفی صورت گرفته باشد مشخص و قابل پیگیری است.

۳-  از زیان های این نوع تخلف که مستقیما پای کامیونداران تمام می شود تعیین نرخ کرایه است که بر مبنای کرایه های در ج شده در بارنامه ها رصد شده و در طول سال با توجه به نرخ تورم سالیانه محاسبه می شود.

وقتی کرایه حمل محموله ای  مثلا  ۷ میلیون تومان است ولی در بارنامه نصف قیمت درج شود، حمل و نقل کرایه ثبت شده در بارنامه ملاک قرار می گیرد و بر مبنای آن نرخ سالیانه تدوین می شود. پس اینجا هم در دراز مدت خسارت متوجه کامیونداران خواهد بود‌.  

۴- از دیگر مشکلات این نوع بارنامه ها، عدم پرداخت کرایه توافقی از سوی عده ای از  صاحبان کالاست که پس از تخلیه محموله بهانه کرده و چون از نظر قانونی راننده مدرکی ندارد خیلی راحت از پرداخت مابقی کرایه توافقی سرباز می زند و این میان راننده به حق خود نمی رسد و نمی تواند ادعای حق  بکند چون ملاک، کرایه درج شده در بارنامه است.

۵- از دیگر معضلات این نوع بارنامه ها رشد دلالان و واسطه هاست که  بدون هیچ زحمت و سرمایه ای درصدی از حق راننده را دریافت می کنند.

پس نتیجه می گیریم که درج کرایه قانونی در بارنامه امکان سوء استفاده خاطیان را به حداقل رسانده و از حقوق زحمتکشان عرصه حمل ونقل دفاع می کند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • نوید خیرمند 1 0

    با سلام. موارد فوق تقریباً درسته و تنها چند ایراد جزئی دارد.
    ۱. طبق ماده ۳۷۹ ق.ت اعلام قیمت کالا بر عهده صاحب کالاست، پس در صورتیکه در اظهار قیمت مبلغ کمتری نسبت به مظنه واقعی آن اعلام شود مقصر ارسال کننده خواهد بود، اگر هم شرکت حمل و نقل قیمت کالا را کمتر از قیمت واقعی درج کند باز هم مسئولیتی بر عهده راننده نیست و شرکت حمل و نقل مسئول ما ب تفاوت خواهد بود.
    بنظر می‌رسد کم اظهاری نرخ محموله بیشتر از همه موجب زیان صاحب کالا خواهد بود.
    ۲. از آنجایی که تعیین نرخ بر حسب پارامترهای مختلف ثابت و متغیر مشخص؛ تعیین و محاسبه میشود حمل نرخ با قیمت کمتر نمی‌تواند دخالتی برای تعیین کرایه داشته باشد ولی بهانه ی خوبی برای چانه زنی و توجیه مسئولان تصمیم ساز در پایین آوردن نرخ حمل در زمان تعیین نرخ شاخص است !!

    در یک کلام حمل بار با کرایه و بارنامه پلیسراهی توسط رانندگان اقدام علیه خود است...

  • ابوالقاسم منصورزاده 0 0

    سلام.خسته نباشید خواهشمندم به اطلاع مسولین وزارت خانه برسانید تا فقط از بار نامه اصلی تن کیلومتر
    یا همان بارنامه کل استفاده کنند و چنانچه باربری تخطی کرد اعمال قانون شوند

  • احمد 1 0

    تمامی سیستم صدور بارنامه بصورت آنلاین و دارای کد رهگیریست ,,,,, بارنامه پلیس راهی تخلف نیست ,,,,,, صوری هم نیست ,,,,,,, کلیه وجوه و عوارض و حق دولت و سایر درصدها در یک معیار حداقلی توسط خود سیستم محاسبه شده و بصورت نقد پرداخت میشه ,,,, لذا از اعتبار قانونی هم برخورداره ,,,,, تخلف باشه که اصلا سیستم اجازه صدور نمیده و کد خطا میزنه ,,,,,,,,,,, اما قانون در چهارچوب مندرجات بارنامه هست که تحقق پیدا میکنه ,,,,,,,, اگر ارزش محموله بیشتر از مقدار اظهار شده در متن بارنامه باشه ,,, در صورت بروز حادثه ,, فقط به مقدار ارزش اظهار شده در بارنامه , خسارت تعلق میگیرد .,,,,,,, در مورد کرایه هم , کمترین مقدار مورد قبول سیستم اعمال میشه و الباقی بصورت توافقی در میاد ,,,,,,,,, در صورت درج کرایه بصورت واقعی , سیستم محاسبات جدیدی اعمال میکنه و هزینه کلی صدور بارنامه بالا میره ,,,,,,, اغلب شرکتهایی که بخش امور مالی دارند , فقط به همان میزان درج شده در بارنامه کرایه میدهند و نه بیشتر .,,,,,,,,,,,,, لذا درج کرایه حداقلی یا ارزش گذاری کمتر از واقعیت ,, بیشتر نوعی ایجاد و پذیرش مسوولیت شخصی برای خود راننده در قبال محموله و بالا بردن ریسک حمل کالاست در برابر مقدار درآمدی که بدست میاید , تا تخلف ,,,,,,, وگرنه خود بارنامه , فی حد ذاته سند حمل محسوب شده , وجاهت قانونی داره