◄ لزوم ایجاد پایگاه اطلاعاتی کامل از ثبت درخواست های تمام بازارگاه های الکترونیکی بار/ تمام ایران یک پایانه بار مجازی
برای حل مشکلات کامیونداران و رانندگان کامیون ایجاد یک پایگاه اطلاعاتی کامل از ثبت درخواست های تمام بازارگاه های الکترونیکی بار لازم است.

مالک نخعی فعال بخش حمل و نقل جاده ای معتقد است برای حل مشکلات رانندگان کامیون و کامیونداران ایجاد یک پایگاه اطلاعاتی کامل از ثبت درخواست های تمام بازارگاه های الکترونیک بار لازم است به طوری که هر کدام طرف قرارداد شرکت های حمل و نقل مختلف در شهرها و مبادی مختلف بار هستند.
به گزارش تین نیوز ، نخعی به خبرنگار ما گفت: در این سامانه ملی روندی به شکل زیر قابل پیش بینی است:
1. بارها به صورت اختصاصی به تمام صاحبان کامیون یا نماینده صاحب کامیون و رانندگان دارای کارت هوشمند عضو یکی از بازارگاه های مورد تایید از طریق API سازمان راهداری که به بازارگاه ها داده می شود با امکان انجام انواع فیلتر بر روی بار (فیلتر نوع بارگیر، محل بارگیری، مقدار کرایه و .....) از طرف بازارگاه طرف قرارداد با راننده و کامیون دار نمایش داده خواهد شد.
2. ضرورت دارد که صاحب کامیون و در صورت تملک شخصیت حقوقی بر روی کامیون نماینده آن شخصیت حقوقی و راننده کامیون بر روی یک بازارگاه عضو باشند و فقط یکی از این افراد عملیات جذب بار را بر روی بازارگاه مدیریت کنند نکته دارای اهمیت بررسی موقعیت مکانی کامیون و راننده در محل بارگیری است در صورت تطبیق مکان راننده و کامیون امکان جذب بار توسط راننده یا اپراتوری صاحب کامیون میسر شود.
3. (ثبت یک نوبت برای تمام کشور) ثبت نوبت برای هر کامیون به صورت کاملا خودکار بعد از صدور بارنامه و لحاظ مدت سفر بارنامه انجام خواهد شد. (جلوگیری از ثبت نوبت های متعدد در پایانه های مختلف کشور و کنترل میزان تردد هر راننده در هر سفر).
در واقع هزینه فرصت را برای ناوگان به صفر کاهش داده و کلیه کامیون ها با یک نوبت در سراسر کشور امکان جذب بار را دارا می باشند، با این شیوه بومی گرایی در نوبت بارگیری به حداقل میزان ممکن کاهش پیدا خواهد کرد و عملاً هر کس که بخواهد از کلونی خاصی پیوسته بارگیری کند می تواند با صرف زمان صفر از مقصد به مبدأ خاص در آن مبدأ پیش نوبت باشد.
4. شرکت های حمل بر اساس اصل آزادی اراده در انعقاد قرارداد بازارگاه الکترونیک خود را انتخاب کنند و در طرف مقابل رانندگان هم بازارگاه مورد نظر خود را انتخاب کنند.
5. دستگاه نظارت در سازمان راهداری api نوبت کامیون ها از یک طرف و api ثبت تمام بارها را از طرف دیگر در اختیار بازارگاه قرار داده و بازارگاه بر اساس نوبت کامیون طرف قرارداد خودش، بار مناسب را برای کامیون طرف قرار داد اخذ می کند با شرایط عدم دخالت در نوبت و ممکن است این بار را از سایر بازارگاه ها بر اساس نوبت اخذ کرده باشد بر اساس مبنای قانونی و اصل اختیار در انتخاب وکیل یا مستاجره ضرورت دارد در هر مرحله ای امکان عدم ارائه بار به کامیون وجود داشته باشد ولی به محض انتخاب عدم رضایت بایستی نوبت کامیون احیا و بار اعلامی مجدد به چرخه اعلام بار برگردد. عملا نه برای شرکت حمل و نه برای راننده و نه برای بازارگاه امکان فعالیت خارج از سیستم تحت نظارت راهداری وجود نداشته باشد.
6. پس از انجام عملیات اتصال بار و کامیون بایستی طبق روال گذشته راستی آزمایی دقیقی از صاحبان کالا (فرستنده و گیرنده) بر مبنای تلفن همراه و کد ملی صورت گیرد (در خصوص اشخاص حقوقی شناسه ملی شرکت و کد ملی نماینده معرفی شده از طرف شرکت و شماره موبایل) راستی آزمایی فرستنده و گیرنده صورت گیرد.
7. بعد از تطبیق اطلاعات فرستنده و نماینده آن، گیرنده و نماینده آن، کامیون، بار، راننده، بازارگاه و شرکت حمل اقدام به صدور بارنامه می شود.
8. بعد از صدور بارنامه و طی شدن زمان سفر نوبت به صورت خودکار بر روی سامانه ثبت خواهد شد. (با طراحی الگوریتم مناسب بررسی زمان سفر، کنترل زمان رانندگی راننده و کنترل سرعت امکان پذیر است)
9. بعد از وصول محموله در مقصد شخصیت حقیقی یا نماینده شخصیت حقوقی تحویل گیرنده از طریق ساده ترین روش ها مثل روش های پیامکی و یا اینترنتی وصول محموله را اعلام می کند در این مرحله با مکان یابی محل تحویل و مکان یابی راننده و کامیون امکان بررسی میزان توقف برای تحویل کالا و تعین حق توقف احتمالی وجود دارد و پس از تایید تحویل کالا پرداخت کرایه دین مسلم تحویل گیرنده خواهد شد.
10. پرداخت کرایه از طریق سامانه پاک (پرداخت آنلاین کرایه) و ثبت اطلاعات بر روی سرورهای سازمان راهداری در این مرحله پس از اعلام وصول تحویل گیرنده امکان پذیر است.
11. پس از اعلام وصول تحویل گیرنده کالا و پرداخت کرایه و حق توقف احتمالی عملیات حمل پایان یافته و کامیون برای بارگیری بعدی به چرخه حمل بر می گردد.
12. چنانچه به هر دلیلی شرکت حمل و نقل از ارائه بار به کامیون منصرف شد و یا کامیون از بارگیری امتناع کرد بلافاصله نوبت به کامیون باز گردد (نوبت به جا) و بار هم مجددا به چرخه اعلام بار برگردد. این مورد به این منظور پیش بینی شده است که حقوق قانونی انتخاب وکیل (اصل آزادی اراده و اختیار) رعایت شود.
13. در خصوص ناوگان ملکی شرکت های حمل و نقل، طبق ضوابط تاسیس شرکت های حمل عمل شود.