| کد خبر: 258081 |

◄ زمزمه توقف تولید لاستیک ماشین‌ های سنگین به علت فقدان مواد اولیه

اخبار غیررسمی حاکی از توقف تولید لاستیک سنگین به علت فقدان مواد اولیه خبر داده‌اند.

تین نیوز

مصطفی تنها، سخنگوی صنعت تایر چندی پیش اعلام کرد که در شرایط تحریمی، این صنعت توانسته حدود 70 درصد مواد اولیه تایر را داخل سازی کند که بر اساسا آن سالانه حدود ۲۸۰ هزار تن تایر در کشور تولید می شود و هر سال به نسبت سال قبل، تولید این صنعت با افزایش ۵ تا ۷ درصدی همراه است.

در حالی تولیدکنندگان توانسته اند خود را با شرایطی تحریمی وفق داده و با مشکلات ناشی از آن ادامه فعالیت دهند که مشکلات و چالش های «تحریم داخلی» سنگ به مراتب بزرگ تری پیش پای آن ها انداخته است.

قطعی برق، صنعت تایر را به مانند سایر صنایع با کمبود تولید مواجه ساخته است؛ در این باره ایرج زمانی فرد، مدیرعامل شرکت یزد تایر، به خبرگزاری بازار گفته است: فرآیند تولید تایر با قطع برق، از نظر زمانی یک و نیم روز افت تولید لاستیک را در واحدهای تولیدی ایجاد می کند. به بیانی بهتر قطع برق منجر به افت تولید ۱۵ هزار حلقه تایر خودرو، ۱۲ هزار حلقه تایر موتورسیکلت و ۳۰ هزار حلقه تیوب در طول هفته می شود. بنابراین هر واحد تولیدی یزد تایر با افت تولید ۵۷ هزار حلقه انواع لاستیک و تیوب در طول هفته به دلیل قطع برق مواجه است.

قطعا مشکل کاهش تولید تایر به دلیل قطعی برق صنایع به زودی اثر خود را بر بازار با افزایش قیمت نشان خواهد داد؛ چرا که تجربه نشان داده است که هر کمبودی در بازار به منزله افزایش قیمت خواهد بود.

مطالعه بیشتر:

کاهش تولید لاستیک کامیون در شرکت آرتاویل تایر طی اردیبهشت 1402

تولید لاستیک ماشین های سنگین متوقف شد!

حال به تازگی برخی از رسانه ها و شبکه های اجتماعی از بحران قریب الوقوع در سیستم حمل و نقل کشور خبر داده و اعلام کرده اند، وضعیت ترخیص مواد اولیه موردنیاز در تولید «لاستیک ماشین های سنگین» بحرانی بوده و خط تولید آن در شرکت های داخلی متوقف شده است.

گفته می شود یکی از بزرگ ترین شرکت های داخلی تولیدکننده این لاستیک ها به دلیل فقدان ماده اولیه، خط تولید خود را به صورت کامل متوقف کرده است، این در حالی است که خط تولید این شرکت 30 درصد از نیاز بازار لاستیک ماشین های سنگین را پاسخ می داد که تعطیلی آن بحران بزرگی را برای تامین لاستیک ایجاد می کند.

واکنش نماینده مجلس درباره کمبود مواد اولیه برای تولید لاستیک

چندی پیش حجت الله فیروزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در واکنش به گرانی لاستیک در بازار اشاره داشت و گفت: تولید و عرضه لاستیک با یکدیگر همخوانی ندارد البته این مشکل بیشتر مربوط به لاستیک خودروهای سنگین است.

او با اشاره به اینکه برای جبران کمبود تولید لاستیک، واردات انجام می شود، افزود: هرچند بخشی از نیاز کشور به لاستیک نیز در داخل تولید می شود، اما باید به این نکته نیز توجه کرد که برخی از مواد اولیه موردنیاز تولید این کالا وارداتی است، بنابراین واردات لاستیک خودروهای سنگین و واردات مواد اولیه موردنیاز تولید لاستیک به تخصیص و تامین به موقع ارز نیاز دارد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: در صورتی که ارز موردنیاز تولید لاستیک به موقع تامین نشود، واردات لاستیک و مواد اولیه موردنیاز تولید این کالا با مشکل روبه رو می شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.