| کد خبر: 252816 |

اولین خودرو زرهی تاریخ آن چیزی نیست که شما تصورش را می‌کنید + عکس

موتور وار کار، اولین خودرو زرهی تاریخ، ساخته ای عجیب و غریب شبیه به کشتی بود! در ادامه جزئیات و تصاویر این ماشین زره پوش جنگی را مشاهده کنید.

تین نیوز

موتور وار کار، اولین خودرو زرهی تاریخ، ساخته ای عجیب و غریب شبیه به کشتی بود! در ادامه جزئیات و تصاویر این ماشین زره پوش جنگی را مشاهده کنید.

به گزارش تین نیوز به نقل از گجت نیوز، امروزه شاهد انواع خودروهای زرهی پیشرفته مثل خودروی زرهی eJLTV یا خودروهای زرهی ارتش آمریکا با سلاح های لیزری هستیم، اما این خودروها مسیری طولانی را تا به اینجا طی کرده اند. خودروهایی که امروزه با جان سختی هرچه تمام تر از هر شلیک و انفجاری بی دردسر عبور می کنند، به همین راحتی به نقطه کنونی نرسیده اند. این سوال که اولین خودرو زرهی تاریخ دقیقاً چه شکل و شمایلی داشت، سوال هیجان انگیزی است. در ادامه هم دقیقاً به سراغ پاسخ این پرسش می رویم.

موتور وار کار، اولین خودرو زرهی تاریخ با طراحی عجیب و غریب

ریشه‌های خودروهای زرهی

اولین استفاده مستند از یک «وسیله نقلیه» در میدان جنگ به حوالی دو هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی گردد. در آن زمان هیتی ها و مصری ها از ارابه هایی که اسب ها با خود می کشیدند به عنوان وسیله ای برای حمل کمان دارها استفاده می کردند. بعد از آن، حدود ۹ قرن قبل از میلاد بود که «وسایل نقلیه محافظت شده» از راه رسیدند. در این بازه آشوری ها برج های محاصره چرخ دار و دژکوب ها را در نبرد به کار می گرفتند.

در سال ۱۳۳۵ میلادی مخترع ایتالیایی گیدو دا ویگوانو طرح یک «خودرو جنگی» را به میان آورد. طرح اولیه یک «خودرو زرهی» از لئوناردو داوینچی هم از سال ۱۴۸۵ به جا مانده است (داوینچی حتی طرحی شبیه به پهپادهای امروزی را ارائه داده بود!). وقتی به دوره معاصر نزدیک تر می شویم، به اولین پتنت برای یک خودرو چرخ دار زره پوش به همراه سلاح هایی متصل به آن از جیمز کوون از انگلیس می رسیم. پس از این ها، فردریک ریچارد سیمز در پی تلاش های متعدد موفق به ساخت اولین خودرو زرهی تاریخ شد.

ساخت اولین خودرو زرهی تاریخ

موتور اسکوت
موتور اسکوت، زمینه ساز ساخت اولین خودرو زرهی تاریخ

فردریک ریچارد سیمز، یک مهندس، مخترع و مالک کسب وکار با اصالت انگلیسی بود که در انواع ساخته ها و طراحی های حوزه خودرو در زمان خود دست داشت و بعدها «پدر صنعت خودرو بریتانیا» لقب گرفت. او در ژانویه ۱۸۹۸ درخواست ثبت پتنت محصولی را داد که از «پلتفرم های سلاح، خودروهای زرهی، سپرها و امثال آن» محافظت می کرد. اختراع سیمز به وسیله «فضاهای پنوماتیک» که با لاستیک هندی پر شده بودند، می توانست این پوشش حفاظتی را ایجاد کند. در واقع این پوشش لاستیکی انرژی حرکتی حاصل از برخورد پرتابه ها را تا حد قابل توجهی جذب می کرد. سه ماه بعد از این، وی اقدام به ثبت پتنت یک خودرو برای مصرف نظامی کرد.

خودرو زرهی موتور وار کار (2)
موتور وار کار، اولین خودرو زرهی تاریخ

بالاخره فردریک ریچارد سیمز در سال 1899 اولین وسیله نقلیه نظامی مجهز به سلاح با نام «موتور اسکوت» (Motor Scout) را توسعه داد. اسکوت در واقع موتوری چهارچرخ با یک مسلسل اتوماتیک و سپری ضدگلوله در ناحیه جلو بود که هیچ وقت نه به تولید انبوه رسید و نه مورد استفاده نظامی قرار گرفت. با وجود این، همین ساخته سیمز بود که زمینه شکل گیری  اولین خودرو زرهی تاریخ  با نام «موتور وار کار» (Motor War Car) را فراهم کرد.

طراحی و مشخصات موتور وار کار

خودرو زرهی موتور وار کار (3)

ارتش بریتانیا در همان اوایل سال ۱۸۹۹ موتور وار کار، اولین خودرو زرهی تاریخ را با هدف استفاده در جنگ بوئر دوم سفارش داد. موتور وار کار بر پایه شاسی دایملر ساخته شده بود. قوای محرکه آن را یک پیشرانه ۳.۳ لیتری ۴ سیلندر با قدرت ۱۶ اسب بخار و حداکثر سرعت ۱۴ کیلومتر بر ساعت تامین می کرد. یک پوشش زرهی ۶ میلی متری هم وظیفه محافظت از آن را بر عهده داشت.

خودرو زرهی موتور وار کار

ضمن این، دو مسلسل اتوماتیک کالیبر 303 ماکسیم مارک 4 با زاویه شلیک 360 درجه به علاوه یک توپ اتوماتیک با نام Quick Fire 1 Pounder روی آن پیاده سازی شده بود. طول موتور وار کار، اولین خودرو زرهی به 8.5 متر می رسید و دو سر آن می توانستند به عنوان دژکوب عمل کنند. حتی لبه های اطراف این خودرو زره پوش تیزی به شدت بالایی داشتند و یک دینام آنبرد برای رساندن الکتریسیته به پوشش بیرونی تعبیه شده بود. این دو المان در طراحی و ساخت، در واقع مانع ورود دشمن به خودرو می شدند.

خودرو زرهی موتور وار کار

با این حال، موتور وار کار دست آخر در ماه فوریه ۱۹۰۲ طی نمایشگاه خودرو کریستال پالاس در لندن به نمایش گذاشته شد، اما ارتش بریتانیا حتی در آن حضور پیدا نکرد. در آن زمان، جنگ بوئر دوم رو به پایان بود و به همین خاطر، احتمالاً دیگر احتیاجی به موتور وار کار حس نمی شد. نهایتاً تنها چیزی که از این ساخته ریچارد سیمز باقی ماند، یک نمونه اولیه بود که هیچ وقت به کار گرفته نشد.

خودرو زرهی موتور وار کار (1)

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.