| کد خبر: 249534 |

رخدادهای غیرعادی در جاده ها

برخی رانندگان کامیون می گویند در جاده های جنوبی کشور، بارها با موانع و مشکلاتی مواجه شده اند که طی مسیر را دشوارتر کرده است.

تین نیوز

دو هفته از درخواست سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از شرکت های حمل و نقلی برای افزایش ظرفیت ناوگان فله بر می گذرد. این سازمان از شرکت های حمل و نقلی خواسته بود باتوجه به انباشت کالای اساسی در انبارهای بندر امام، نسبت به اعزام ناوگان به این بندر جهت حمل و نقل کالاهای اساسی به مناطق شمالی و مرکزی ایران اقدام کند.

 به گزارش تین نیوز به نقل از اعتماد، در همین حال، برخی رانندگان از ناامنی در جاده ها و فضای نامناسب برای تردد کامیون ها خبر می دهند.

چنان که در برخی از گروه های رانندگان در شبکه های اجتماعی، از دو اتفاق خبر داده شده است: 

اتفاق اول، ناامنی در جاده ها توسط برخی خودروهای شخصی و سرنشینان آنهاست. برخی رانندگان کامیون می گویند در جاده های جنوبی کشور، بارها با موانع و مشکلاتی مواجه شده اند که طی مسیر را دشوارتر کرده است. یک راننده کامیون که در مسیر یزد به بندر امام تردد کرده به خبرنگار اعتماد می گوید: «هفته گذشته دو شب متوالی سرنشینان یک خودرو 206 سفیدرنگ به کامیون ها سنگ پرتاب کرده و شیشه های آنها را شکسته اند.» او می افزاید که «پس از تماس با پلیس 110، اپراتور به آنها اعلام کرده با کمبود نیرو روبه رو است و اگر شکایتی دارد باید به نزدیک ترین شهر مراجعه کرده و شکایت خود را ثبت کند تا سیستم پلیس امکان رد گیری داشته باشد.» او اضافه می کند که «رانندگان در چنین شرایطی اصلا نمی دانند که باید چه کار کنند و چه نهاد و دستگاهی خسارت آنها را می دهد؟ بنابراین گزینه اول آنها، پاسخ ندادن به تقاضای موجود است.»

 راننده دیگری نیز در استان کرمان و در جاده باغات به سیرجان در حال تردد بوده که با مشکل مشابهی روبه رو شده است. این راننده می گوید: «در این جاده در حال تردد بوده» که به گفته وی «سه خودروی بدون پلاک به کامیون وی اسید پاشیده اند.» او می افزاید: «مسوولان باید بدانند که کامیونداران به وظیفه خود عمل کرده و برای حمل جاده ای کالاهای اساسی اقدام کرده اند. اما تداوم ناامنی در جاده ها، آنها را به اجبار خانه نشین می کند.» به گفته وی «دستگاه های مربوطه مخصوصا نیروهای انتظامی و امنیتی هم باید در مورد تامین امنیت جاده ها تلاش بیشتری کنند اما در بعضی استان ها ضعیف عمل کردند.»

اتفاق دوم، افزایش میزان سرقت کارت سوخت کامیونداران در جایگاه های سوخت است. در گروه های تلگرامی موارد زیادی از این سرقت ها گزارش شده که به نظر می رسد با هدف خاصی صورت می گیرد. در اسکرین شات های پیوست این گزارش می توان نمونه هایی از این دست را دید. برخی رانندگان گزارش داده اند که در جایگاه های سوخت افراد ناشناسی کارت سوخت آنها را هنگام سوختگیری به سرقت برده اند. این اتفاق بسیار پرچالشی برای یک راننده کامیون است. برخلاف بنزین برای گازوییل، کارت سوخت جایگاه ها تعریف نشده و اگر راننده ای کارت سوخت نداشته باشد؛ امکان سوختگیری هم ندارد. سوخت گازوییل آزاد بسیار گران است و حتی برای یک باک 220 لیتری تا 5 میلیون تومان نیز در بازار آزاد بالا می رود. کامیون ها براساس فرمول تعیین شده سازمان راهداری با میزان پیمایش، سوخت می گیرند و اگر کسی بیش از این میزان پیمایش داشته باشد باید به سراغ بازار آزاد سوخت برود. حال تصور کنید کسی کارت سوخت خود را به دلیل سرقت از دست بدهد. رانندگان کامیون می گویند صدور کارت سوخت المثنی در بهترین حالت یک ماه زمان می برد و در این یک ماه زیان قابل توجهی به کامیونداران وارد می شود.

این اتفاقات توسط دبیر انجمن صنفی کارگری رانندگان ناوگان جاده ای حمل کالای استان اصفهان تایید شده است.

خداداد بکرانی در مورد خبرهای مربوط به اعتصاب کامیونداران، می گوید: «چند سالی است در حمل و نقل جاده ای کشور اعتراضات بحق صنفی رانندگان و کامیونداران را شاهد هستیم. خداداد بکرانی افزود: از همان زمان شروع اعتراضات صنفی در چند سال گذشته، در فضای مجازی هم با دخالت برخی منفعت طلبان و سودجویان و افراد معلوم الحال و با اکانت های فیک و با اسامی جعلی مواجه هستیم که نسبت به انتشار فراخوان هایی اقدام می کنند. این فراخوان ها در حالی منتشر می شود که هیچ راننده و کامیوندار وطن دوستی خواستار توقف ناوگان حمل و نقل کالا که منجر به مختل شدن امور خدماتی جامعه و ایران اسلامی عزیز شود، نیست و نخواهد بود.»

بکرانی اضافه می کند: «طراحی های شومی جهت آموزش افراد و مقابله با فعالیت ناوگان حمل و نقل جاده ای در فضای مجازی توسط گروه ها و افراد مختلف منتشر می شود که ازجمله آنها، شکستن شیشه کامیون، تهدید به آتش زدن و آموزش های دیگری است که بتوانند کامیون را در گوشه جاده از کار بیندازند و از این راه موجبات رُعب و وحشت را در دل قشر تلاشگر جامعه ایجاد کنند. برخی جریان ها و افراد سودجو با کمک شایعات و شبکه های مجازی قصد دارند فضای عقلانیت و منطق و مطالبه گری قانونی را به حاشیه برده و آشوب و اغتشاش را جایگزین آن کنند.»

سازمان راهداری: گزارشی از وارد آمدن خسارت به رانندگان نداشتیم

منصور فخاران، معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، در گفت وگو با خبرنگار ما می گوید: «سازمان راهداری هیچ گزارشی درباره وارد آمدن خسارت به رانندگان جاده ای نداشته است.» او در پاسخ به این سوال که مسوول جبران خسارات وارد شده به رانندگان کامیون چه دستگاهی است؟ می گوید: «اگر خسارتی وارد شده باشد، باید به ما با ذکر مستندات اعلام شود تا آن را به مراجع قضایی و پلیس گزارش دهیم، اما سازمان راهداری امکان جبران خسارت به رانندگان را ندارد. کار ما فقط در حیطه نظارتی و گزارش رویدادهاست.»

کامیونداران مطالباتی دارند

برخلاف ادعای رسانه های فارسی زبان خارج از کشور، پیگیری های خبرنگار اعتماد نشان می دهد که فعلا خبری از آنچه «اعتصاب» کامیونداران خوانده می شود، نیست و بیشتر خوراک خبری و رسانه ای موجود نیز توسط یک کانال تلگرامی با نام «اتحادیه تشکل های کامیونداران و رانندگان سراسر ایران» انجام می شود که فعالان جاده ای آن را «مجعول» و «خودخوانده» می دانند. فراخوان هایی که توسط این کانال تلگرامی نیز برای اعتصاب داده شده؛ تاکنون با بی اعتنایی کامیونداران و رانندگان مختلف فعال در حوزه جاده ای روبه رو شده است.

کامیونداران یک بار در خرداد 97 دست به اعتصاب گسترده زدند که در آن زمان، تاکید آنها بر «صنفی بودن» مطالبات بود. از آن زمان تاکنون، مشکلات و دشواری های فعالان حوزه جاده ای روی زمین مانده و به نظر می رسد که مطالبات آنها هنوز بی پاسخ است.

فشار بر رانندگان خودروهای سنگین، کامیون ها و اتوبوس ها، ماجرایی قدیمی است که سال به سال و این روزها هم روزبه روز و هفته به هفته افزایش پیدا می کند. اهمیت این موضوع هم حتما بر کسی پوشیده نیست، چرا که نبض بازار وابسته به فعالیت کامیون ها، نقل وانتقال بار و مسائلی از این دست است. بنابراین اگر فعلا خبری از «اعتصاب» یا «اعتراض» نیست؛ دلیل بر این نیست که هیچ اتفاقی هم در آینده نخواهد افتاد. کامیونداران معترض به وضعیت کنونی «صنف» خود هستند و مستعد تبدیل موضوعات ساده به بحرانی بزرگ.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.