| کد خبر: 247054 |

◄ واکاوی جزئیات مقررات ابعاد و اوزان مجاز تردد وسایل نقلیه باری و مسافری

با دستورالعمل جدید ابعاد و اوزان مجاز تردد وسایل نقلیه باری صرف نظر از این که یک کامیون در کارت 4 خودرو، 40، 42 یا 44 و یا 56 تن باشد چنانچه این کامیون کشنده با پنج محور یعنی 2 محور کشنده و 3 محور نیمه یدک در جاده حرکت کند ظرفیت ناخالصش حداکثر می تواند40 تن باشد.

تین نیوز

با دستورالعمل جدید ابعاد و اوزان مجاز تردد وسایل نقلیه باری صرف نظر از این که یک کامیون در کارت 4 خودرو، 40، 42 یا 44 و یا 56 تن باشد چنانچه این کامیون کشنده با پنج محور یعنی 2 محور کشنده و 3 محور نیمه یدک در جاده حرکت کند ظرفیت ناخالصش حداکثر می تواند40 تن باشد.

به گزارش تین نیوز، یک فعال بخش حمل و نقل جاده ای کالا با بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت: دستور العمل ابعاد و اوزان در  28/12/1396 از سوی وزیر وقت راه و شهرسازی به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کالا ابلاغ شد.

محسن متقین افزود: این سازمان در تاریخ هفتم فرودین ماه 1397 آغاز اجرای آن کلید زد اما با توجه به این که پیش از آن، مبنای بارگیری کامیون ها برای 5 محور توسط سازمان  42 تن اعلام شده بود دستورالعمل جدید با اعتراض صاحبان کالا مواجه شد.

بیشتر بخوانید:

ابلاغ مقررات ابعاد و اوزان مجاز تردد وسایل نقلیه باری و مسافری پس از پنج سال

وی عنوان کرد: صاحبان کالا مدعی بودند برای مطابقت با این دستورالعمل 2 ماه زمان نیاز است و به همین دلیل خواستار تعویق دو ماهه اجرای آن شدند.

او تاکید کرد: بدین ترتیب سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اجرای این دستورالعمل ابعاد و اوزان را از فرودین ماه تا دو ماه بعد یعنی اول خرداد ماه سال 1397 عقب انداخت اما در اول خرداد اجرای آن با اعتراض عمومی رانندگان بخش حمل و نقل بار در کشور همزمان شد.

متقین گفت: در شرایط آن زمان و هنگامی که برای پایان اعتراضات، مطالبات و خواسته های رانندگان در حال رسیدگی بود از طرف گروه خاصی درخواست لغو این دستورالعمل با این ادعا که موجب ضرر و زیان رانندگان است، مطرح شد.

وی عنوان کرد: بدین ترتیب این با این درخواست غیرمنطقی از سال 1397 اجرای دستورالعمل ابعاد و اوزان بارگیری متوقف شد تا این که اخیرا با مصوبه هیئت عامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای مجددا دستور جامع ابعاد و اوزان که حدودا باغ بر 25 صفحه است صادر و قرار است از اول مهر ماه امسال اجرایی شود.

متقین افزود: این دستورالعمل در واقع تمامی کامیون ها را در کلاس های مختلف با ترسیم شکل و نوع سایز لاستیک و تعداد محورها، طبقه بندی کرده و خیلی نزدیک به استانداردهای جهانی است.

این فعال بخش حمل و نقل کالا  بیان کرد: نکته قابل توجه این است که در دستورالعمل ابعاد و اوزان، نیمه یدک ها و روموک ها که حتی حمل کالا به وسیله آنها در ایران مرسوم نیست شناسایی شده است.

او تاکید کرد: بر اساس این دستورالعمل باید بر اساس میزان فشار محوری و فشاری که محورها به جاده وارد می کنند بارگیری شود این امر راه را برای این که کنترل بسیار استاندارد حمل کالاهای سنگین در جاده ها  بازکرده است.

متقین به خبرنگار تین نیوز گفت: نصب باسکول های محور کشی در جاده ها توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و راه اندازی و بهره برداری از این باسکول ها نیز قطعا باید منطبق با این دستورالعمل باشد.

او عنوان کرد: از جمله مهمترین دستاورد این دستورالعمل رفع اختلاف نظر سازمان راهداری و پلیس راه است. در گذشته ملاک عمل برای سازمان این چنین بود که وزن کل ظرفیت ناخالص کامیون مثلا 5 محور با 12 چرخ را 42 اعلام می کرد اما پلیس راه این 42 تن را در صورتی قبول داشت که ظرفیت خودرو مندرج در کارت شناسایی آن کمتر از 42 تن نباشد و چنانچه کمتر بود، تخلف راهنمایی و رانندگی محسوب می شد اما وقتی  راننده به عنوان متخلف به ادارات کل راهداری و حمل و نقل استان ها فرستاده می شد، بارگیری انجام شده منطبق با دستورالعمل سازمان بود و سازمان آن را غیر قانونی نمی دانست.

این فعال بخش حمل و نقل جاده کالا افزود: اکنون با دستورالعمل جدید صرف نظر از این که یک کامیون بر اساس کارت خودرو، 40، 42 یا 44 و یا 56 تن باشد چنانچه این کامیون کشنده با پنج محور (یعنی 2 محور کشنده و 3 محور نیمه یدک) در جاده حرکت کند ظرفیت ناخالصش حداکثر می تواند 40 تن باشد و این چنین نیست اگر کامیونی ظرفیت مندرج در کارت خودرویش بیشتر از 40 تن باشد بتواند بیشتر بارگیری کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید علام 0 0

    بخشنامه بسیار هم عالی و بجا ولی آیا در این شرایط اقتصادی کسی فکری برای کامیونداران هم کرده الان اون کامیون‌های که مثلا وزن خالی تا ۲۰تندهم دارند تکلیفشون چی میشه

    دو تن وزن کمتر که باید حمل نکنند در کجای نرخنامه ها گنجانده شده

    هزار و یک مشکل جدید خواهیم داشت

    • محسن متقین 2 0

      سلام به آنهایی که وزن ناخالص آنها بیست تن است نیز در دستورالعمل جدید که حداکثر ظرفیت ناخالص چهل تن است اجحافی روا نشده است . زیرا در دستورالعمل قبل می‌توانستند ۲۲تن بزنند اما با دستورالعمل جدید ۲۰تن بار میزنند ولی کرایه تن کیلومتر برمبنای ۲۲تن محاسبه شده است یعنی کرایه ۲۲تن را می‌گیرند و هیچ فرقی برایشان ایجاد نشده فقط دوتن بار کمتر میزنند .فقط ممکن است( در بحث رقابت) بارکمتری گیرشان بیاید . ولی عرض کردم میشود ادعا کرددرحال حاضر تریلی پنج محور خالی با وزن بیست تنی تقریبا وجود ندارد . نیمه یدک های کفی چادری تیغه تانکر قائدتا سبک تر هستند و سنگین ترین آنها یخچال ها تانکرهای گاز و کمپرسی ها هستند .در مورد نیمه یدک های حمل گاز هیچ مشکلی وجود ندارد زیرا حمل میعانات گازی بدلیل تحت فشار بودن محموله اساسا امکان حمل بیش از حد مجاز در یک کپسول امکان پذیر نیست .و محموله های یخچالی هم غالبا باید طوری بارگیری شود که فضا برای گردش هوا درون کانتینر باقی بماند و امکان حمل کالا بیش از وزن مجاز تقریبا میسر نیست . ودرنهایت راه برای بعضی از فرصت طلبان که با حمل محموله های سنگین و استفاده از خلأ مقررات به زیر بناهای کشور آسیب می‌زدند بسته شده است. لذا بنظر می‌رسد اینکه بگوییم به کامیون های پنج محور تریلی که وزن آنها بیست تن است با دستورالعمل جدید اجحاف شده و درآمد آنها کاهش خواهد یافت تقریبا فاقد دلایل و مستندات کافی است . میدانید که وقتی تریلی ظرفیت اش ۲۲تن ملاک تعیین کرایه قرار گرفته اگر کسی محموله سبک تری مانند مثلاً تشک ابری بار بزند کرایه ۲۲تن را برای مسیر به او میپردازند .پس هیچ اجحافی وجود ندارد .از طرفی کامیون های نسل جدید عموما کشنده دو محور ونیمه یدک سه محور شش چرخ رادیال هستند و هیچ‌یک از آنها وزن خالی بار بیست تن ندارند .

  • علی اکبر عادلی 2 0

    باید از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای برای ابلاغ مقررات حمل و نقل بار مصوب سال ۱۳۹۶ سپاسگزاری شود. بنده بار ها عرض کرده ام ما در تشریح و شناخت وسایل نقلیه باری ضعیف هستیم .متاسفانه هنوز دست اندرکاران و متولیان حمل و نقل کشور با تفاوت های تریلی و کامیون آشنا نشده اند.باید با اطلاع از مباحث و اطلاعات فنی مربوط به وسایل نقلیه باری واقعیت های وزن ناخالص وبار محوری را برای رانندگان عزیز بیان کرد و دلایل محدودیت وزن ناخالص کل و بار محوری و مزیت های ایمنی و کاهش خسارت ها و طول عمر بیشتر وسایل نقلیه را با رعایت مقررات جدید توضیح داد. وظیفه رسانه های مجازی و مطبوعاتی اطلاع رسانی و افزایش دانش رانندگان محترم است فرقی نمی کند تین نیوز باشد یا ماهنامه صنعت حمل و نقل .
    بنده عضو کوچکی از سازمان راهداری و حمل و تقل جاده ای بوده ام و سالها است در حوزه شناخت وسایل نقلیه باری تدریس و قلم زده ام. توصیه می کنم در مورد مقررات جدید و مطالب مربوط ب وسایل نقلیه باری شماره ۳۸۶ ماهنامه صنعت حمل و نقل و ببعد را دنبال کنند.

  • مصطفی علیپور 0 0

    درود بر جناب متقیین بزرگ باعث خرسندی و افتخار شاهرگه اقتصادی کشور (صنعت حمل نقل و رانندگان) که چنین افراد با دانش و کاربلدی رو کنار خودمون داریم بی شک قدمهای مثبت و معلومات شما و ارایه این دانش به همکاران انقلاب عظیمی رو در این عرصه بعد از سالیان دراز به همراه خواهد داشت و با غرور میتوانید شغل شریف خود را توصیف و در مثال بزرگان اسم شریف حضرتعالی را اول از همه بیان کنیم به شخصه از حضرتعالی جناب خیرمند جناب شریعتی جناب سعیدی و بزرگان دیگر مباحث فراوانی اموختم مخصوصا از شخص شما که قلم رسایی دارید درودها,
    عمرتان به بلندای روح بزرگتان ارادتمند و شاگرد کوچک شما مصطفی علیپور

  • مهدی 0 0

    بنده راننده بخش ترانزیت هستم بابیست سال فعالیت در این حوزه مطالبی رو که ایشان بیان فرموده اند باز هم نمکی بر زخم کهنه حمل و نقل این کشور است که با توجه به فرسوده بودن و چینی بودن ناوگان کشور ضرر وزیان آن به کل متوجه مالکان و رانندگان عزیز و زحمتکش ایران زمین خواهد بود و عدم توان رقابت با کشورهای همسایه. همانگونه که در بحث ترانزیت منطقه ای تقریبا میدان را به ترکیه و افغانستان و کشورهای آسیای میانه واگذار کرده ایم

  • حمید 0 0

    سلام چرا برنامه اوزان اجرا نمی کنید .خسته شدیم از پنچری .نه پول لاستیک هست بخریم .چرا مسولین ساکتین .جواب بدین