| کد خبر ۳۰۹۶۳۲
کپی شد

قانون بیمه رانندگان روشن است/ بیمه اختیاری تاکسی‌ های آنلاین ابهام دارد

طرح سه‌ سطحی بیمه برای رانندگان تاکسی‌ های اینترنتی پیشنهاد شد؛ مدلی که بدون افزایش کرایه‌ها می‌تواند امنیت شغلی و پوشش درمانی رانندگان را تضمین کند.

 قانون بیمه رانندگان روشن است/ بیمه اختیاری تاکسی‌ های آنلاین ابهام دارد
تین نیوز |

با تدوین آیین نامه تازه دولت برای گسترش پوشش بیمه های اجتماعی در میان شاغلان فضای مجازی، موضوع بیمه رانندگان تاکسی های اینترنتی دوباره مطرح شده است؛ مسئله ای که برخی آن را عاملی برای افزایش کرایه ها می دانند اما کارشناسان تأکید می کنند این قشر گسترده سال هاست از نبود امنیت شغلی و پوشش درمان و بازنشستگی رنج می برد و نیازمند تصمیمی عملی و کارآمد است.

به گزارش  تین نیوز به نقل از ایسنا،   محمدحسن زدا، سرپرست اسبق سازمان تأمین اجتماعی ضمن انتقاد از رویکرد ی ک طرفه برخی محتواها و ویدئوهای منتشر شده نسبت به این طرح دولت، اظهار کرد: دولت برای ورود شاغلان فضای مجازی به بیمه های اجتماعی و همچنین برای برقراری بیمه تامین اجتماعی رانندگان تاکسی های اینترنتی لایحه ای را به مجلس ارائه کرده است؛ با این وجود اما اخیرا بعضی ها فقط معایب این طرح را بزرگ نمایی می کنند و با ساخت کلیپ و تولید محتوا، رانندگان را نسبت به بیمه دلسرد می کنند و مرتب می گویند این بیمه باعث افزایش کرایه یا حذف مستمری بازنشستگانی که راننده تاکسی هستند، می شود. 

زدا با اشاره به وجود قانون روشن و قدیمی بیمه رانندگان گفت: در قانون مصوب بیمه اجتماعی رانندگان حمل ونقل بار و مسافر مصوب سال ۱۳۷۹، نرخ حق بیمه ۲۷ درصد تعیین شده، اما در قانون برنامه هفتم، بندی آمده که می گوید رانندگان تاکسی های اینترنتی می توانند خود را «بیمه اختیاری» کنند؛ این نکته عجیب است. مگر اکنون کسی برای بیمه اختیاری نیاز به قانون جدید دارد؟ این مصوبه فقط ابهام ایجاد کرده و قانون اصلی را تحت الشعاع قرار داده است.

این فعال بیمه ای با تشریح وضعیت معیشتی رانندگان پلتفرم های اینترنتی اضافه کرد: رانندگان تاکسی های اینترنتی مانند اسنپ، تپسی و ماکسیم به شدت وابسته به درآمد روزانه هستند. اگر به دلیل حادثه، بیماری یا تصادف چند روز نتوانند کار کنند، اقتصاد خانواده شان دچار اختلال می شود. این افراد مثل همه انسان ها بیمار می شوند، ممکن است حادثه ببینند یا روزی نیاز به هزینه های سنگین درمانی داشته باشند؛ حتی یک زایمان ساده بدون پوشش بیمه امروز هزینه های بسیار سنگینی دارد. بالطبع این گروه با بالا رفتن سن نیز بدون بیمه با مشکلات جدی مواجه خواهند شد و وقتی سن بالا می رود و توان کار کم می شود، اگر همچنان متکی به درآمد روزانه باشند، زندگی غیرقابل مدیریت می شود.

به گفته وی، در همین رابطه هم اخیرا جلساتی میان تأمین اجتماعی و مدیران شرکت های تاکسی اینترنتی برگزار شده است که نتیجه این جلسات حرکت به سمت طراحی بیمه ای شبیه بیمه اجباری بوده است: به گونه ای که سهم راننده از پوشش بیمه معادل ۱۳.۵ درصد و سهم کارفرما نیز معادل ۱۳.۵ درصد است اما برخی کارفرمایان پلتفرم ها با این مدل مخالفت کرده اند و آن را عامل افزایش کرایه ها معرفی می کنند.

در همین راستا سرپرست اسبق سازمان تأمین اجتماعی برای حل اختلافات، طرحی پیشنهادی ارائه کرده که نه کرایه ها را بالا می برد، نه فشار بیش از حد بر راننده وارد می کند و نه کارفرما را نگران می کند: او در گام اول پیشنهاد داد که رانندگان به سه دسته تقسیم و بیمه براساس سابقه، مهارت و درآمد آنان تنظیم شوند:

۱- گروه نیمه ماهر – سابقه ۰ تا ۱۰ سال

حقوق مبنا: ۱۲ میلیون تومان

حق بیمه: ۱۲ درصد

حق بیمه ماهانه: ۱,۴۴۰,۰۰۰ تومان

سهم راننده: ۷۲۰ هزار تومان

سهم کارفرما: ۷۲۰ هزار تومان

هزینه روزانه برای راننده: ۲۴ هزار تومان

این فرمول معادل پرداخت روزی ۲۴ هزار تومان برای پوشش بیمه ای از سوی راننده است که هیچ افزایشی بر کرایه ها ایجاد نمی کند. 

۲- گروه ماهر – سابقه ۱۰ تا ۲۰ سال

حقوق مبنا: ۱۴ میلیون تومان

حق بیمه: ۱۴ درصد

حق بیمه ماهانه: ۱,۹۶۰,۰۰۰ تومان

سهم راننده: ۹۸۰ هزار تومان

سهم کارفرما: ۹۸۰ هزار تومان

هزینه روزانه برای راننده: ۳۲ و ۷۰۰ تومان

۳- گروه استاد – سابقه ۲۰ تا ۳۰ سال

حقوق مبنا: ۱۸ میلیون تومان

حق بیمه: ۱۸ درصد

حق بیمه ماهانه: ۳,۲۴۰,۰۰۰ تومان

سهم راننده: ۱,۶۲۰,۰۰۰ تومان

هزینه روزانه: ۵۴ هزار تومان

این فعال بیمه ای این طرح را «اولیه اما قابل اتکاء» دانست و افزود: این طرح جای تحلیل و اصلاح دارد، اما می تواند مبنای تصمیم گیری باشد. با اجرای آن، رانندگان از درمان، ازکارافتادگی و بازنشستگی برخوردار می شوند و نگرانی های فعلی از بین می رود. 

زدا با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۸ میلیون راننده در سه پلتفرم اصلی مسافربری اینترنتی فعالیت می کنند، اما انجمن صنفی ندارند، یادآور شد: وقتی این افراد انجمن صنفی ندارند، ۸ میلیون نفر عملاً هیچ قدرت چانه زنی ندارند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایسنا
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.