| کد خبر: 258837 |

مقایسه فرودگاه امام و فرودگاه های منطقه

امروز فرودگاه ها هستند که پیشانی تمدن یک منطقه محسوب می شوند. فرودگاه هایی که «کیفیت و عملکرد» آنها بر اقتصاد مردم یک کشور تاثیر شگرفی داراست.

تین نیوز

در دنیای مدرن، فرودگاه ها دروازه شهرها و پیشخوان کشورها محسوب می شوند. اگر زمانی بود که دروازه قرآن محل ورود کاروان ها از سمت اصفهان به شهر شیراز بود، اما امروز این فرودگاه ها هستند که پیشانی تمدن یک منطقه محسوب می شوند. فرودگاه هایی که «کیفیت و عملکرد» آنها بر اقتصاد مردم یک کشور تاثیر شگرفی داراست.

نگاهی مقایسه ای به وضعیت فرودگاه های منطقه، بیانگر یک هشدار جدی درباره جایگاه فرودگاه امام در ایران است. هشداری که هوش از سر می رباید.

گزارش پربازدید روز را بخوانید؛

توسعه فرودگاهی در پیرامون ایران

 فرودگاه دبی

امارات متحده عربی با ۴۷ میلیون مسافر پرواز هوایی در سال ۲۰۱۰ رتبه نخست جذب مسافر را در حوزه خلیج فارس به خود اختصاص داد و رتبه دوازدهم دنیا را کسـب کرد. این روند در امارات متحده عربی ادامه پیدا کرد، به نحوی که در سال ۲۰۱۸ جابجایی مسافر در فرودگاه دوبی به رقم شگفت انگیز ۸۹ میلیون و صدهزار مسافر رسید.

به رغم کرونا، فقط در سال ۲۰۲۱ درآمد (و آثار اقتصادی) فرودگاه دوبی نزدیک به ۲۷ میلیارد دلار بوده که از میزان درآمد حاصل از صادرات غیرنفتی ایران در همان سال بیشتر بوده است. در سال ۲۰۲۲ و مقارن با پایان مسائل کرونا، ۶۶ میلیون مسافر از این فرودگاه استفاده کردند. ترمینال شماره ۳ این فرودگاه (به لحاظ زیربنا)، دومین ساختمان بزرگ روی کره زمین محسوب می شود. (مقام اول متعلق است به ساختمان کارخانه بوئینگ در منطقه اورِت سیاتل)

  فرودگاه دوحه (حمد)

قطر دیگر کشور پیشرو در این حوزه بوده است؛ در رتبه بندی سالانه «موسسه تحقیقات هوایی اسکای تراکس» ۱۰ فرودگاه برتر جهان از نظر کیفیت و خدمات برای ســال ۲۰۲۲ رتبه بندی شدند که فرودگاه بین المللی حمَد قطر جایگاه بهترین فرودگاه جهان را کسب کرد. جالب اینجاست که رتبه ۲ متعلق است به فرودگاه هانِدا توکیو در ژاپن! یعنی قطر توانسته در امر کیفیت، با کشوری که اساسا کیفی کار است (یعنی ژاپن) رقابت کند.

 برای دریافت سریعتر اخبار و تحلیل های مهم روز، اینستاگرام تین نیوز را دنبال کنید. برای عضویت در اینستاگرام «تین نیوز» اینجا کلیک کنید.

فرودگاه دوحه با اینکه به لحاظ "کیفیت" برتر از فرودگاه دوبی است ولی به لحاظ کمیت فاصله چشمگیری با دوبی دارد. در سال گذشته بیش از ۳۵ میلیون مسافر از این فرودگاه جابجا شدند.

فرودگاه استانبول

ساخت فرودگاه بین المللی استانبول در ژوئن ۲۰۱۴ به عنوان بزرگترین فرودگاه جهان در دستور کار قرار گرفت. سـاخت این فرودگاه یکی از چشم اندازهای استراتژیک ترکیه برای سال ۲۰۲۳ بود که مرحله اول آن در اواخر اکتبر سال ۲۰۱۸ افتتاح شد.

فرودگاه جدید استانبول تا سال ۲۰۲۸ به بزرگترین فرودگاه جهان تبدیل خواهد شد.

سهم فرودگاه جدید استانبول از تولید ناخالص داخلی ترکیه تا سال ۲۰۲۵ به ۹/۴ درصد می رسد که ۷۹ میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی ترکیه کمک کرده و بیش از ۲۲۵ هزار شغل ایجاد خواهد کرد. این فرودگاه جدید، ترکیه را در مسیر تبدیل شدن به مهمترین مرکز حمل ونقل بین شمال، جنوب، شرق و غرب قرار خواهد داد. در سال گذشته بیش از ۶۴ میلیون مسافر در این فرودگاه جابجا شده اند!

نگاهی به توسعه فرودگاهی در سایر کشورها

۱. فرودگاه ناریتا ژاپن

توکیو قلب اقتصاد ژاپن است و هزاران شرکت بین المللی در این شهر در حوزه فنآوری مشغول به کار هستند. ژاپن سرزمینی جزیره ای است و هیچ اتصال خاکی به کشورهای پیرامون ندارد. لذا نقش و اهمیت جایگاه ناریتا در اقتصاد ژاپن مشخص می شود. در سال گذشته این فرودگاه در جابجایی بیش از ۱۵ میلیون مسافر و ترانزیت ۲.۵ میلیون تن کالا نقش داشته است.

۲. فرودگاه آتلانتا آمریکا

نگاهی به آمار بین المللی «شلوغ ترین فرودگاههای دنیا» نشان می دهد که فرودگاه آتلانتا در آمریکا با رقم شگفت آور جابجایی بیش از ۹۰ میلیون مسافر در سال ۲۰۲۲ عملکرد مهمی در اقتصاد آمریکا داشته است. یعنی جمعیتی بیش از کل جمعیت کشور ایران از این نقطه آتلانتا تردد کرده اند. از میان ده فرودگاه شلوغ دنیا در سال گذشته، پنج فرودگاه متعلق به ایالات متحده بوده است. (ارتباط تنگاتنگ اقتصاد و فرودگاه)

○به رغم موقعیت جغرافیایی ایران در منطقه، در حال حاضر فرودگاه امام حتی در جابجایی ۱۰ میلیون نفر هم نقش ندارد (آمارها ارقامی در حدود ۷ میلیون را بیان می کند). این یعنی «کمتر از» یک پنجم قطر، یک هشتم دوبی/استانبول و یک دهم آتلانتا. مقدار باری که از این فرودگاه ترانزیت می شود حتی به نیم میلیون تُن هم نمی رسد (آمارها رقمی در حدود ۱۶۰ هزارتن را بیان می کند).

توسعه پایدار با این میزان غفلت از ترانزیت مسافر و کالا چگونه ممکن است؟ واقعیت گرایی و دوری از شعارزدگی یک ضرورت است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: گاهنامه مدیر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • نوید 10 1

    دهه ۴۰ شمسی ایکائو خودش به ایران پیشنهاد داد که یه فرودگاه جدید برای تهران بسازن تا بشه هاب پروازی بین المللی
    انقدر تعلل به خرج دادن که نهایتا شد این افتضاحی که می بینیم و کلا از رقبا عقب افتادیم
    حالا ما موندیم و حسرت فراوان از فرصت های طلایی که دو دستی تقدیم اجنبی کردیم
    زنده باد ایران عزیز

    • طاغوت شیعی 4 3

      عزیزم همین فرودگاه مهرآباد و البته همین فرودگاه امام خمینی که قرار بود اسمش فرودگاه بین المللی تهران باشه همون زمان دهه 40 ساخته شد ولی خب سال 57 یه سریا که خودت میدی دست به یه اقداماتی زدن که کلا سرنوشت کشور رو تغییر دادن

    • ناشناس 5 5

      در دهه 40 میخواستیم در تخصص و پیشرفت اول باشیم. حالا میخواهیم در اعتقادات اول باشیم و لذا تخصص و توسعه را بیخیال

  • ناشناس 7 0

    اصلا قابل مقایسه از نظر ساختاری و.....هستن؟البته از نظر هزینه ساخت چرا

  • سعدی 15 0

    فرودگاه امام تهران بیشتر به یک ترمینال اتوبوسرانی درجه ۲ می‌خورد تا یک فرودگاه بین المللی، اگر خوابید بیدار شوید ، اعتبار کشور در بدو ورود نشان دهنده خیلی مسائل است،

  • آرمین 10 1

    بعد جنگ وقتی شروع به ساخت فرودگاه کردن من از پیمانکارهاش بودم ، یکی از مسئولینش میگفت میخواهن فرودگاه بسازن در حد اورلی پاریس ، جالب اینه که دیگه اورلی هم داخل آدم ( فرودگاه ) حساب نمیشه .

    • ناشناس 2 1

      میشه بفرمایید پیمانکار کدام بخش؟ لطفا با تین نیوز تماس بگیرید. سپاس

  • ناشناس 7 1

    فرودگاه امام تهران باید از لحاظ تردد مسافرین در رده یکی از پنج فرودگاه برتر جهان باشد اما یک تعداد از مسئولین یا توانایی ندارند یا نمی خواهند به کشور خدمت کنند

    • ناشناس 5 0

      کشور تصمیم گیر ندارد و با تحریم ها به هیچ جایی نمی رسیم!!

  • مرتضی 3 2

    دوباره میخواهندفشاررابرملت زیادکنند....بنزین گران میشودلیایددرخیابانهاواشوب کنید

  • خورزوخان 2 0

    اصلا قابل قیاس نیست

  • بنده خدا 4 2

    سه کشور همزبان و پیشرفته ایران و افغانستان و تاجیکستان در راس همه امور و سازندگی و پیشرفت هستن

  • فریدوت 2 0

    مقایسه فرودگاه امام با چی ؟ بقیه فرودگاه ها؟؟؟ نکنه فکر میکنی این آب انبار و طویله اسمش فرودگاهه؟؟؟؟؟؟مهر آباد هنوز خیلی سرتر و با کلاس تره.پیمانکاران فرودگاه امام فقط بردند و خوردند و....مثل بقیه کارها از پل دریاچه ارومیه بگیر تا جاده چالوس و شمال ووووووو

  • کریم 2 0

    بجایش در و دیوار،،پر از شعاره،،،ی آب سرد کن توی این گمرک فرودگاه نیست

  • ناشناس 3 0

    مانند تفاوت پراید البته با بنز است

  • ح 1 0

    خدا را شکر مسئولین کارآمد و متخصص و دلسوزی داریم ،مثلا همین زاکانی که اگه هر چه زودتر پروژه بنر چسبانی تموم بشه حتما با عوامل مربوط به فرودگاه همکاری میکنه یا مصباحی مقدم اگر کار شمارش لقمه های مردم تموم بشه میاد پای کار، یا میر سلیم اگه از عضویت چندین خودرو ساز و قطعه ساز فراقت پیدا کنه و بیخیال واردات خودرو بشه حتما طرحهای خوبی ارائه میده و...