| کد خبر: 253759 |

با شلوغ ترین فرودگاه های جهان آشنا شوید؛

◄ پرترافیک ترین فرودگاه های جهان در سال 2022

نیمی از پرترافیک ترین فرودگاه های جهان در آمریکا قرار دارند.

تین نیوز

نیمی از پرترافیک ترین فرودگاه های جهان در آمریکا قرار دارند. 

به گزارش تین نیوز ، در مدت دو سال اول پس از همه گیری کرونا در جهان، صنعت هوانوردی جهان با چالش های بسیاری روبرو شد، به نحوی که در ابتدای شیوع کووید 19 و در برهه ای کوتاه، عملا تمامی فرودگاه های جهان تعطیل شدند.

هر چند که آمار جابجایی مسافر هوایی در سرتاسر کره خاکی هنوز به سطح قبل از کرونا بازنگشته است، اما در سال 2022، روند بهبودی صنعت فرودگاهی سرعت گرفت. در این گزارش شلوغ ترین فرودگاه های جهان در سال 2022 را معرفی می کنیم:

     10. فرودگاه بین المللی شارل دوگل پاریس (Paris Charles de Gaulle Airport)

فرودگاه شارل دو گل

فرودگاه شارل دوگل، ایستگاه اصلی پروازی کلانشهر پاریس، پرترافیک ترین فرودگاه کشور فرانسه و هاب پروازی شرکت هواپیمایی ایرفرانس است. نام این فرودگاه به به احترام ژنرال دوگل، رهبر جنبش مقاومت فرانسه در جنگ جهانی انتخاب شده بود. 

فرودگاه شارل دوگل

این فرودگاه در شمال شرقی پاریس واقع شده و عملا دروازه هوایی کشور فرانسه به حساب می آید. این فرودگاه در سال 2022، بیش از 57 میلیون مسافر را جابجا کرد.

     9. فرودگاه بین المللی دهلی نو (Indira Gandhi International Airport)

فرودگاه دهلی

فرودگاه بین المللی ایندیرا گاندی، واقع شده در دهلی نو به عنوان پرترافیک ترین فرودگاه هندوستان فعالیت می کند. ایستگاه هوایی گاندی در فاصله 9 مایلی از مرکز شهر دهلی نو قرار دارد. این فرودگاه به عنوان هاب اصلی پروازی بسیاری از شرکت های هواپیمایی هندی همچون Air India، IndiGo، SpiceJet، Vistara و GoAir فعالیت می کند. این فرودگاه در سال 2022، بیش از 59 میلیون مسافر را جابجا کرد.

     8. فرودگاه هیترو لندن (London Heathrow Airport)

فرودگاه هیترو

فرودگاه بین المللی هیترو تحت عنوان فرودگاه لندن به عنوان بزرگترین هاب پروازی لندن و انگلستان، هم اکنون جایگاه پرترافیک ترین فرودگاه اروپا را در اختیار دارد. فرودگاه هیترو در سال 2022 میلادی، بیش از 61 میلیون مسافر را جابجا کرد. 

فرودگاه هیترو

به دلیل قرارگیری این فرودگاه در غرب لندن و جهت شرقی - غربی سطوح پروازی، هواپیماها معمولا جهت فرود از فراز شهر لندن عبور می کنند، البته در ایامی که وزش باد از سمت غرب باشد.

     7. فرودگاه استانبول (İstanbul Yeni Havalimanı)

فرودگاه استانبول

فرودگاه جدید استانبول (جایگزین آتاتورک)، در محدوده آرناووت کوی در قسمت اروپایی استانبول واقع شده است. این فرودگاه در تاریخ مه 2019 به 277 مقصد در سرتاسر جهان پرواز داشت که این رقم از تمامی فرودگاه های دنیا بیشتر بود.

فرودگاه استانبول

فرودگاه استانبول

بعد از تعطیلی فرودگاه بین المللی آتاتورک، در تاریخ 6 آوریل 2019، تمامی پروازهای برنامه ای به فرودگاه جدید انتقال یافت. فرودگاه استانبول در سال 2022، 64 میلیون مسافر را جابجا کرد. طبق برنامه ریزی دولت ترکیه، با اجرای طرح های توسعه این فرودگاه در سال های آتی، استانبول تبدیل به پرترافیک ترین فرودگاه جهان خواهد شد.

     6. فرودگاه بین المللی لس آنجلس (Los Angeles International Airport)

فرودگاه لس آنجلس

اگر در کالیفرنیا زندگی کنید می دانید که فرودگاه LAX تا چه اندازه شلوغ است. فرودگاه بین المللی لس آنجلس هم اکنون در جایگاه ششم پرترافیک ترین فرودگاه های جهان قرار دارد. این فرودگاه تا پیش از شیوع کرونا سالانه 80 میلیون مسافر جابجا می کرد. این فرودگاه شلوغ ترین فرودگاه کالیفرنیا و تنها فرودگاه کلانشهر لس آنجلس است.

فرودگاه لس آنجلس

هم اکنون LAX، به عنوان مرکز پیشرو برای بسیاری از خطوط هوایی نسبت به بسیاری از فرودگاه های ایالات متحده عمل می کند. فرودگاه لس آنجلس همچنین مرکز فعالیت چهار ایرلاین دلتا، یونایتد، امریکن ایرلاینز و آلاسکا است. این فرودگاه دارای 9 ترمینال بوده و در سال های اخیر، طرح های متعددی برای بازسازی، توسعه و افزایش کیفیت خدمت رسانی به مسافران در این فرودگاه انجام شده است. لس آنجلس در سالی که گذشت نزدیک 66 میلیون مسافر را جابجا کرد.

     5. فرودگاه بین المللی دبی (Dubai International)

فرودگاه دبی

فرودگاه دبی نزدیک سال هاست که تبدیل به هاب اصلی جابجایی مسافر در خاورمیانه شده است. بسیاری از مسافران کانکشن از ایران، پرواز به مقصد دبی را تجربه کرده اند. این فرودگاه، مرکز هواپیمایی امارت بوده و روزانه به اقصی نقاط جهان پرواز بدون توقف دارد، از نیویورک و لس آنجلس گرفته تا شهرهای بزرگ استرالیا و آسیای میانه.

فرودگاه دبی

در طول دو دهه اخیر، این فرودگاه چندین بار به عنوان برترین فرودگاه دنیا انتخاب شده است. مطابق برنامه تا سال های آینده فرودگاه آل مکتوم (چهل کیلومتری جنوبشرقی دبی) در نزدیکی بندر جبل علی جایگزین فرودگاه فعلی خواهد شد. فرودگاه بین المللی دبی در ایام کرونا با افت فاحش جابجایی مسافر مواجه شد، اما در سال 2022 توانست با جابجا کردن 66 میلیون مسافر، در رده پنجم پرترافیک ترین فرودگاه های جهان بایستد. 

فرودگاه دبی

 

     4. فرودگاه بین المللی شیکاگو (Chicago O’Hare International Airport)

فرودگاه شیکاگو

فرودگاه بین‌المللی اوهر شیکاگو در عصر جت (ظهور هواپیماهای جت) به اوج شهرت و محبوبیت رسید. به نحوی که حد فاصل سال های  1963 تا 1998 به عنوان پرترافیک فرودگاه دنیا مطرح بود. نام فرودگاه بین المللی شیکاگو از Edward Henry Butch O’Hare خلبان نظامی نیروی هوایی ایالات متحده در جنگ جهانی دوم گرفته شده که در طول جنگ دوم بین الملل، تعدادی از هواپیماهای متحدین را ساقط کرد. 

فرودگاه شیکاگو

این فرودگاه در سال 2020، با جابجایی 30 میلیون مسافر در رده 13 شلوغ ترین فرودگاه های جهان ایستاد. این فرودگاه چهار ترمینال داشته و هاب (مرکز فعالیت) شرکت های هواپیمایی امریکن ایرلاینز و یونایتد ایرلاینز است. دلیل اصلی رونق فرودگاه شیکاگو فعالیت دو شرکت امریکن ایرلاینز و یونایتد ایرلاینز و افزایش مسیرهای پروازی در طول سالیان بوده است.

    3. فرودگاه دنور (Denver Intl Airport)

فرودگاه دنور

فرودگاه دنور حدود 25 مایل از مرکز شهر دنور فاصله دارد. این فرودگاه در سال 2020 و در اوج همه گیری کرونا نزدیک به 33 میلیون مسافر را جابجا کرده و در رده هفتم پرترافیک ترین فرودگاه های جهان ایستاد. این تنها جنبه ای نیست که این فرودگاه را خاص می کند. فرودگاه دنور با مساحت 52.4 مایل مربع، دومین فرودگاه بزرگ جهان و بزرگترین فرودگاه آمریکای شمالی است. فرودگاه بین المللی دنور در سالی که گذشت، 69 میلیون مسافر را جابجا کرد. 

فرودگاه دنور

 

     2. فرودگاه بین المللی دالاس - فورت ورث

فرودگاه دالاس

فرودگاه دالاس - فورت ورث مابین دو شهر دالاس و فورت ورث و در قلب ایالت تگزاس آمریکا قرار دارد. این فرودگاه به 273 مقصد پروازی در 44 کشور پرواز مستقیم دارد. ژانویه 2022، این فرودگاه در رده پنجم پرترافیک ترین فرودگاه های جهان قرار گرفته و در پایان سال توانست با جابجایی بیش از 73 میلیون مسافر رتبه خود را تا عنوان دوم ارتقا دهد. شلوغ ترین فرودگاه ایالت تگزاس، مرکز فعالیت هواپیمایی امریکن ایرلاینز و همچنین دومین فرودگاه بزرگ آمریکا از نظر مساحت است.   

فرودگاه دالاس

 

     1. فرودگاه هارتسفیلد جکسون (Atlanta Hartsfield-Jackson International Airport)

فرودگاه هارتسفیلد جکسون

روزانه حدود 300 هزار نفر از فرودگاه بین المللی هارتسفیلد جکسون واقع در آتلانتا عبور می کنند. می توانید تصور کنید که پیاده روی در پرترافیک ترین فرودگاه جهان چقدر زمان بر است. این فرودگاه حدود هفت مایلی جنوب مجموعه شهری آتلانتا قرار دارد. تقریبا 1000 پرواز  بین المللی و داخلی به مقاصد متعدد در داخل آمریکا و سرتاسر جهان انجام می شود. همچنین این فرودگاه مرکز اصلی فعالیت هواپیمایی دلتا ایرلاین است.

فرودگاه آتلانتا

فرودگاه بین المللی آتلانتا دارای هفت ترمینال پروازی با دو ورودی اصلی و مجهز به 195 ایربریج (پل اتصال به هواپیما) است. هارتسفیلد جکسون از سال 2000 به این طرف، همواره رتبه اول پرترافیک ترین فرودگاه جهان را به خود اختصاص داده است (به جز ایام همه گیری کرونا در سال 2020).

فرودگاه آتلانتا

فرودگاه آتلانتا

ترافیک پروازی فرودگاه آتلانتا دلایل مختلفی دارد. موقعیت جغرافیایی این فرودگاه و همچنین نقش آن به عنوان قطب اصلی یکی از خطوط هوایی پیشرو در جهان (دلتا ایرلاینز) این فرودگاه را تبدیل به شلوغ ترین فرودگاه جهان کرده است. هارتسلفید جکسون در سال 2022 میلادی، بیش از 93 میلیون مسافر را جابجا کرده و مجدد در رده اول پرترافیک ترین فرودگاه های جهان ایستاد.   

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.