◄ تأثیر تعرفه های جدید ترامپ بر صنعت کشتیرانی جهانی
سیاست تعرفه ای تازه آمریکا شامل افزایش تدریجی تا ۱۴۵ درصد بر واردات از چین و دیگر کشورهاست؛ مقرراتی که قرار است از ۱۴ اکتبر ۲۰۲۵ و طی سه سال آینده به صورت پلکانی اجرا شود.

صنعت حمل ونقل دریایی، که ستون فقرات تجارت جهانی محسوب می شود، در آستانه یک تحول اجباری قرار گرفته است. تنها چند روز تا موعد اعلام شده برای اجرای تعرفه های جدید دولت ایالات متحده علیه کشتی های ساخت یا تحت مالکیت چین باقی مانده؛ تصمیمی که به ابتکار رئیس جمهور دونالد ترامپ اتخاذ شده و پیش بینی می شود پیامدهای گسترده ای بر زنجیره های تأمین، آرایش ناوگان ها و مسیرهای تجاری جهان بر جای بگذارد.
به گزارش تین نیوز، سیاست تعرفه ای تازه آمریکا شامل افزایش تدریجی تا ۱۴۵ درصد بر واردات از چین و دیگر کشورهاست؛ مقرراتی که قرار است از ۱۴ اکتبر ۲۰۲۵ و طی سه سال آینده به صورت پلکانی اجرا شود. این رویکرد با هدف حمایت از تولید داخلی آمریکا، کاهش وابستگی به واردات و فشار بر صنایع حمل ونقل و تأمین کنندگان خارجی طراحی شده است.
کاهش محسوس نرخ حمل ونقل کانتینری
به گزارش خبرگزاری رویترز، شاخص جهانی نرخ حمل کانتینرهای ۴۰ فوتی در مسیرهای اصلی تجارت، به ۱٬۶۶۹ دلار سقوط کرده که پایین ترین سطح در ۲۰ ماه اخیر است. مسیر پرترافیک شانگهای ـ لس آنجلس با افت ۵۸ درصدی به ۲٬۱۹۶ دلار رسیده و در بسیاری از موارد کمتر از نرخ سر به سر عملیاتی است. مسیر شانگهای ـ نیویورک نیز افت ۴۶ درصدی را تجربه کرده و نرخ آن به ۳٬۲۰۰ دلار کاهش یافته است.
واکنش بازیگران اصلی صنعت
کاهش تقاضا در بخش کانتینری، شرکت های بزرگ مانند MSC، Maersk، Hapag-Lloyd و COSCO را به اتخاذ تدابیری همچون لغو سفرها، کاهش سرعت کشتی ها، حذف توقف ها و اوراق ناوگان فرسوده واداشته است. همزمان، تحویل کشتی های جدید به خطوط جریان دارد که خطر مازاد ظرفیت را تشدید کرده و برخی تحلیلگران معتقدند این روند تا سال ۲۰۲۷ ادامه خواهد داشت.
فراتر از کانتینرها: تغییر مسیر نفتکش و فله برها
تأثیر تعرفه ها محدود به حمل کانتینری نیست. مالکین نفتکش و کشتی های فله بر نیز از حضور کشتی های ساخت چین در مسیرهای اقیانوس اطلس و بنادر آمریکا اجتناب می کنند. همزمان، صادرات نفت خام آمریکا به چین از آوریل ۲۰۲۵ متوقف و بخشی از جریان انتقال به سمت جنوب شرق آسیا و آمریکای جنوبی منتقل شده است.
تغییرات زنجیره تأمین و بازار جهانی
تعرفه ها مسیرهای سنتی تجارت را دگرگون کرده اند. خرده فروشان بزرگ آمریکایی مانند Walmart، Target و Home Depot واردات فصلی را جلو انداخته اند تا از مواجهه با تعرفه های بالاتر در ماه های بعد اجتناب کنند. این اقدام، اوج گیری کوتاه مدت واردات را به همراه داشت، اما پیش بینی می شود در ادامه سال با رکود تقاضا مواجه شویم.
پیامدهای ژئو اقتصادی و تلافی تجاری
کشورهای هدف این سیاست، از جمله چین، با وضع تعرفه های متقابل بر کالاهای آمریکایی واکنش نشان داده اند؛ روندی که بر بی ثباتی تجارت بین المللی و نوسانات نرخ حمل ونقل افزوده است. نتیجه این کشمکش ها، بازگشت قدرت چانه زنی به سمت خریداران خدمات و قرار گرفتن صنعت کشتیرانی در شرایطی مشابه دوران بحران سال ۲۰۲۳ است.
آینده ای مبهم پیش روی کشتیرانی جهانی
تحولات پیش رو نشان می دهد که اقتصاد حمل ونقل دریایی در آستانه ورود به دوره ای از فشار دوگانه است: از یک سو کاهش تقاضا و رقابت داخلی خطوط، و از سوی دیگر فشار تعرفه های بالا و تغییر جریان تجارت. در این شرایط، انعطاف عملیاتی و توان سازگاری با بازارهای جدید، کلید بقا و سودآوری باقی مانده شرکت های کشتیرانی خواهد بود.
برگرفته از گزارش روزنامه اقتصادسرآمد