| کد خبر: 259659 |

◄ میلیاردرها امسال چقدر در کشتیرانی سرمایه گذاری کرده اند؟

تجارت دریایی در جهان روی شاخ میلیاردرهایی می چرخد که بخشی از پول هنگفت خود را در خرید انواع کشتی سرمایه گذاری می کنند.

تین نیوز

تجارت دریایی در جهان روی شاخ میلیاردرهایی می چرخد که بخشی از پول هنگفت خود را در خرید انواع کشتی سرمایه گذاری می کنند.

به گزارش تین نیوز، خطوط برتر کشتیرانی کانتینری مورد حمایت میلیاردر‌های اروپایی هستند و در حال حاضر حدود ۹۰ میلیارد دلار برای ساخت کشتی‌های بزرگ کانتینری سفارش داده‌اند که بیشتر آن‌ها در کارخانه‌های چینی ساخته می‌شوند.

در ادامه این گزارش آمده است این سفارشات در حالی انجام می‌شود که نرخ حمل و‌ نقل در سطوح پایینی قرار دارند و با تحویل آن‌ها ظرفیت مازاد دوباره شدت می‌گیرد.

گزارش بلومبرگ حاکی است گروهی از میلیاردر‌های اروپایی در بزرگترین خطوط کانتینری جهان سرمایه گذاری می‌کنند که در رأس آن‌ها «رودولف ساعد» سهامدار CMA CGM، «جیانلوئیجی آپونته» سهامدار اصلی MSC و «Klaus-Michael Kuehne» سهامدار هاپاگ لوید و «رابرت مرسک اوگلا» نوه بنیانگذار مرسک قرار دارد.

بر این اساس کوئنه سهامدار ۳۰ درصدی هاپاگ لوید با ۴۶ میلیارد دلار ثروتمند‌ترین فرد آلمان است و ساعد و خانواده اش ۲۳ میلیارد دلار و آپونته MSC نیز ۲۱ میلیارد دلار سرمایه دارند.

«Erik I. Lassen» مدیر اجرایی شرکت تأمین کشتی Danish Ship Finance در این زمینه معتقد است به نظر می‌رسد مالکان خطوط کشتیرانی بزرگ که اکثراً از میلیاردر‌های اروپایی هستند به سفارش ساخت کشتی به چشم سرمایه گذاری بلند مدت نگاه می‌کنند.

وی افزود در حالی این سفارشات شکل می‌گیرد که پیش‌بینی‌های منفی برای ماه‌های آینده درباره نرخ حمل کانتینر وجود دارد؛ اما «رودولف ساعد» میلیاردر معروف فرانسوی و سهامدار عمدۀ خط کشتیرانی این کشور علی‌رغم اینکه اذعان می‌کند از وخامت اوضاع خبر دارد با این حال نسبت به سفارش کشتی‌ها اقدام می‌کند.

در این میان شرکت مرسک نیز با وجود اینکه پیش‌بینی می‌کند حجم حمل و‌ نقل کانتینری جهانی ممکن است در سال جاری ۲.۵ درصد کاهش یابد، اما به سفار‌ش ساخت ادامه می‌دهد.

مسئولان هاپاگ لوید آلمان نیز با این اعتقاد که عرضه امسال و سال آینده از تقاضا پیشی خواهد گرفت، اما دست از سفارش ساخت برنمی‌دارند.

شرکت کشتیرانی Matson Inc نیز که رقیب کوچکتر برای شرکت‌های عمده کانتینری است اعلام کرد قصد دارد سه کشتی جدید را به قیمت یک میلیارد دلار خریداری کند؛ هرچند انتظار دارد در ماه‌های آینده حمل و‌ نقل کانتینری شاهد ((فصل اوج رکود))باشد.

در ادامه گزارش آمده است صندوق بین‌المللی پول رشد حجم تجارت جهانی را در سال ۲۰۲۳ میلادی حدود ۲ درصد پیش بینی کرده که نسبت به ۵.۲ درصدی سال ۲۰۲۲ به مراتب کمتر است. اما این آمار‌ها هم نقشی در کاهش سفارش کشتی‌های جدید ندارد، زیرا شاید سود‌آوری و سرمایه گذاری همچنین کاهش گاز‌های گلخانه‌ای برای سفارش دهندگان مهمتر باشد.

در ادامه گزارش امده است بر‌اساس تحقیقات مؤسسه Drewry تا اول جولای سال جاری میلادی حدود ۸۹۰ کشتی توسط شرکت‌های کشتیرانی سفارش داده شده است که ۲۸ درصد ظرفیت صنعت کشتیرانی کانتینری است.

Drewry پیش‌بینی می‌کند حدود ۱.۷۵ میلیون TEU یا ۶.۶ درصد از کل ناوگان کانتینری امسال تحویل شود که این رقم در سال ۲۰۲۴ میلادی حدود ۱.۸۲ میلیون TEU و در سال ۲۰۲۵، ۱.۴ میلیون TEU خواهد بود که با این حساب ظرفیت ناوگان کانتینری به بالاتر از ۳۰.۵ میلیون TEU خواهد رسید که حدود ۵۵ درصد بیشتر از یک دهه قبل است.

«جان مک کاون» بنیانگذار موسسه Blue Alpha Capital نیز در این ارتباط تاکید کرد در حال حاضر شاهد بزرگترین پروژه‌های سفارش ساخت کشتی هستیم که سرمایه گذاران در حال سرمایه گذاری مجدد هستند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.