| کد خبر: 268019 |

◄ خبرهای جدید از توسعه بندر چابهار!

بدون خطوط ریلی، توسعه بندر چابهار توجیه اقتصادی ندارد. آسیای میانه همچنان مشتاق به حضور در بندر چابهار است.

تین نیوز

علی رغم تاخیرهای مکرر در اجرای طرح توسعه بندر چابهار، تنها بندر اقیانوسی ایران همچنان بیشترین توجهات داخلی و بین المللی را جذب خود کرده است.

به گزارش تین نیوز،  وعده توسعه بندر استراتژیک چابهار مجدد توسط مسئولان امر داده شد و همچنان منتظر اجرایی شدن عملیات توسعه بندر چابهار هستیم. سال 96 ، فاز نخست اسکله شهید بهشتی با حضور رئیس جمهور وقت افتتاح شد و از همان زمان انتظارات برای توسعه دیگر فازهای بندر و همچنین دیگر پروژه های منطقه آزاد چابهار افزایش یافت. 

وعده های جدید مسئولان برای توسعه بندر چابهار

در چند هفته اخیر و با فرا رسیدن دهه مبارکه فجر، بازار وعده و وعیدهای پیاپی مسئولان امر در ارتباط با طرح های توسعه بندر چابهار داغ بوده است. اجرایی شدن فاز 2 اسکله شهید بهشتی گرفته تا پیشرفت 95 درصدی مخازن بندر چابهار از جمله طرح هایی بوده اند که بهمن امسال وعده داده شده اند.

به گزارش صندوق بازنشستگی صنعت نفت، عبدالحسین بیات با بیان اینکه پروژه ذخیره سازی مخازن بندر شهید بهشتی چابهار با ظرفیت ۴۰ هزار تن ذخیره سازی فرآورده های نفتی سنگین یکی از پروژه هایی است که در شورای عالی پروژه ها در ۲۹ ماه گذشته پیگیری شد، اظهار کرد: این پروژه هم اکنون ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی واقعی دارد و همه بخش های سیویل، ساختمان ها، مخازن و عمرانی این پروژه تکمیل و آزمایش های مربوطه انجام شده است.

بیات پروژه ذخیره سازی مخازن بندر شهید بهشتی چابهار را فرصتی مناسب برای صادرکنندگان فرآورده های نفتی سنگین در کشور برای دستیابی به بازارهای پاکستان و هند دانست و تصریح کرد: این طرح می تواند در زمان بهره برداری خود حداقل ۱۲۰ نفر اشتغال زایی با اولویت نیروهای محلی داشته باشد و بر اساس تازه ترین برنامه ریزی ها قرار است این پروژه در بهمن ماه یا سرانجام اسفند امسال پس از راه اندازی کامل به بهره برداری برسد.

آسیای میانه همچنان مشتاق به چابهار

یکی از افق های تعیین شده برای توسعه سواحل مکران و به ویژه بندر استراتژیک چابهار، تسهیل ترانزیت بین المللی کشورهای آسیای میانه محصور در خشکی با دریاهای آزاد (اقیانوس هند) بوده است. به طوریکه بخشی از گندم مورد نیاز و دیگر کالای اساسی افغانستان در زمان دولت قبلی به واسطه چابهار از هند به افغانستان صادر می شد. با وجود تحریم های شدید اقتصادی علیه ایران و تلاش برای منزوی کردن ایران، همچنان کشورهای آسیای میانه تمایل خود را برای فعالیت و استفاده از این تنها بندر اقیانوسی کشور نشان می دهند. در نشست های اخیر هیئت های ایرانی با طرف های ازبک و افغان، مکرر به سرمایه گذاری هندی ها در بندر چابهار و حضور این کشور ها در این بندر در صورت اجرایی شدن طرح توسعه بندر چابهار اشاره شده است، هر چند که کارشناسان حمل و نقلی معتقدند که هند علی رغم ادعاهایش تمایل زیادی برای فعالیت در سواحل جنوب شرق ایران ندارد. 

ظرفیت های بالقوه چابهار برای رقابت با بنادر کوچک منطقه

فرض اینکه چابهار با طی روند فعلی بتواند تا یک دهه آینده به رقابت تمام عیار با بنادر بزرگی همچون دبی، دمام و همچنین فاو بپردازد قدری خیال بافی است، اما با داشتن دیدگاهی مثبت می توان توانمندی های دیگر این بخش از ایران را مد نظر قرار داد.

به طور مثال، بندر چابهار و سواحل مکران ظرفیت ویژه ای برای سوخت رسانی به کشتی های در حال عزیمت به مقصد خلیج فارس را دارند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سوخت رسانی به کشتی های ورودی به خلیج فارس و اصطلاحا بانکرینگ موجب می شود درآمد زیادی نصیب کشور شود. این در حالی است که در حال حاضر بندر فجیره امارت متحده عربی که در خلیج فارس و بسیار دورتر از اقیانوس است، مهم ترین بندر بانکرینگ خلیج فارس محسوب می شود.

از طرف دیگر، چابهار ایران نسبت به گوادر پاکستان مزیت های بیشتری از لحاظ موقعیت جغرافیایی دارد. پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در این زمینه می نویسد: اتصال گوادر به کشورهای آسیای میانه و افغانستان به دلیل ناهمواری های گسترده و مناطق کوهستانی شمال پاکستان، سخت تر و هزینه برتر است. همچنین به دلیل بهای پایین انرژی در ایران، بندر چابهار نسبت به گوادر از نظر انرژی هم به صرفه تر است. علاوه بر اینها، موقعیت شبه جزیره ای بندر گوادر موجب شده این بندر محدودیت توسعه داشته باشد؛ به زبان گویاتر بندر گوادر زمین های کمتری برای توسعه دارد، درحالی که بندر چابهار چنین محدودیتی ندارد و زمین های بایر و فراوانی برای طرح های آتی توسعه به عنوان یک ابربندر در اختیار دارد.

راه آهن چابهار، شاه کلید پیشرفت اقتصادی جنوب شرق کشور

از اواخر دهه 80 و در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، پروژه راه آهن چابهار به سرخس کلید خورد که از آن به عنوان بزرگترین پروژه تاریخ راه آهن ایران یاد می شود. علی رغم برداشت مبلغ 80 میلیون یورویی از صندوق توسعه ملی با موافقت مقام معظم رهبری در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی و وعده های مکرر رئیس جمهور وقت، همچنان این پروژه در پیچ و خم های اقتصادی قرار دارد و مردم چابهار را چشم انتظار نگه داشته است.

یهمن ماه امسال، ایرنا در ارتباط با راه آهن چابهار به سرخس گزارش داد: عظیم ترین طرح ریلی کشور در مسیر چابهار زاهدان میلک سرخس در حالی پیشرفت ۶۸ درصدی را پشت سر گذاشته که دولت سیزدهم برای به صدا درآمدن سوت این قطار تا سال ۱۴۰۴ تلاشی مضاعف به کار گرفته و با موافقت رهبر انقلاب برای برداشت از صندوق توسعه ملی، تکمیل این طرح مهم تسریع شده است.

به گزارش تین نیوز، در چنین مواقعی که طب وعده ها داغ است، صرفا می توانیم همه چیز را به گذر زمان بسپاریم. باید توجه داشت که توسعه بندر چابهار بدون خطوط ریلی توجیه اقتصادی ندارد و به هیچ وجه جاذبه اقتصادی برای سرمایه گذاران به حساب نمی آید. با این وجود باید متذکر شویم که فاز دوم اسکله شهید بهشتی باید هر چه سریعتر وارد فاز عملیاتی شود تا توسعه متوازن این بندر در بخش های دریایی، ریلی و صنعتی صورت پذیرد. 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    سرمایه گذاری هندی ها در چابهار آنقدر اندک است که ما می توانیم با تجار افغانستانی ، روسی و آسیای میانه وارد مذاکره شویم این ها به شرط سرمایه گذاری در بندر چابهار (از ۱ میلیون دلار) ، از یکسری مزایا و معافیت ها بهره ببرند و حتی زمین هایی برای احداث کارخانه یا مرکز بسته بندی در اراضی بندر چابهار داشته باشند به این شکل می شود بیشتر سرمایه گذار ناچیز هندی ها که چند دهه می خوان انجام بدن را پر کنیم .

  • aran 0 0

    باید بندر عباس پایتخت اقتصادی ایران مثل استامبول باشد و هر استان در ساخت و تجهیز یک بندر بنام آن استان در سواحل مکران بسازند هم مشکل مسکن و اشتغال حل می شود و ارزش پول بالا می رود و هم بنادر ایران
    محل واردات و صادرات تجارت دریا یی می شود
    و نیز تحریم ها خنثی می شود

  • محمد 0 0

    البته کلیدی ترین بخش توسعه بندر شهید بهشتی چابهار اجرا و اتمام طرح احداث راه آهن زاهدان به چابهار هست اما در کنار اجرای این طرح تجهیز اسکله های چابهار به تجهیزات عملیات تخلیه و بارگیری کانتینر و توسعه زیرساخت های پس کرانه بندر چابهار و جاده دسترسی و اتصال به شبکه سراسری کشور از طریق ریل و جاده خواهد بود . بحث هندی ها کاملا سیاسی شده و عملا طرفین دوکشور تمایلی به حذف و یا توسعه آن ندارند تنها اقدام هندی ها در سرمایه گذاری در بندر شهید بهشتی چابهار استقرار ۴ دستکار جرثقیل ساحلی کارکرده و بازسازی شده هست که در آینده وبال گردن هر دو طرف بدلیل نداشتن مزیت استفاده در بندر خواهد بود و طبعا به دعواهای سیاسی طرفین منجر خواهد شد
    د .