| کد خبر: 242487 |

◄ زیرساخت‌های بندری سفر به جام جهانی با خودروی شخصی فراهم است

امکان سفر به جام جهانی با استفاده از خودروی شخصی، نیازمند توافق بین مقامات مربوطه در دولت‌های ایران و قطر است.

تین نیوز

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه بنادر جنوبی زیرساخت لازم برای سوار و پیاده کردن خودروها را دارند، گفت: امکان سفر به جام جهانی با استفاده از خودروی شخصی، نیازمند توافق بین مقامات مربوطه در دولت‌های ایران و قطر است.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، حسین عباس‌نژاد مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با تشریح آخرین اقدامات انجام شده برای تسهیل در سفر شهروندان به کشور قطر چند ماه مانده به آغاز مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲، گفت: برای انجام سفرهای دریایی به قطر در حال حاضر دو مبدا یکی بندر بوشهر و دیگری جزیره کیش انتخاب و برای آنها برنامه‌ریزی لازم انجام شده است. ما به لحاظ زیرساخت شناوری مشکل خاصی نداریم؛ هم شناورهای تندرو داریم و هم شناورهای بزرگِ دارای کابین که البته در مورد اخیر، ما نیاز به یک بازه زمانی برای آماده‌سازی شناورها هستیم چرا که بعضی از آنها مدت زیادی است بلااستفاده بوده‌اند.

عباس‌نژاد افزود: از حیث زیرساخت‌های بندری هم، ما بهسازی پایانه مسافری بندر بوشهر را در دست انجام داریم و حداکثر تا آخر مردادماه این فرایند به اتمام می‌رسد. البته ما سفر را منوط به آماده‌سازی بندر نکرده و نمی‌کنیم و هر زمان که شناورها آماده شوند، ما این آمادگی را داریم که به طرق مختلف از اسکله‌های بندری استفاده کنیم.

اسکله جزیره کیش تا دو ماه دیگر آماده پهلوگیری ایمن و کامل شناورها و سوار و پیاده شدن خودروها خواهد بود

وی اضافه کرد: در مورد زیرساخت‌های مربوط به جزیره کیش هم پس از دیدار دوجانبه وزرای راه ایران و قطر، بررسی‌های فنی لازم صورت گرفت و با قول مسئولان سازمان مناطق آزاد مقرر است ظرف دو ماه آینده اسکله جزیره کیش را برای پهلوگیری ایمن و کامل شناورها و سوار و پیاده شدن خودروها آماده کنند.

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: فارغ از بحث جام جهانی، برنامه ما برای ایجاد خط کشتیرانی با قطر و همچنین عمان سر جای خودش است و با قدرت در حال انجام است.

سوخت شناورها یارانه‌ای خواهد شد

عباس‌نژاد با اشاره به مشکلاتی که در زمینه تامین سوخت شناورها وجود داشت و مالکین آنها می‌بایست سوخت را با نرخ منطقه و به صورت دلاری پرداخت کنند، اضافه کرد: ما به هیچ وجه مایل نیستیم که هزینه‌های مسافرت دریایی افزایش یابد و به همین خاطر نیاز بود که بخش عمده‌ای از سوخت این قبیل شناورها با کمک‌های یارانه‌ای دولت تامین شود که خوشبختانه با پیگیری‌های وزیر محترم راه و شهرسازی و نیز وزیر گردشگری، آئین‌نامه‌ای در دولت به تصویب رسید که بر اساس آن، سوخت شناورها یارانه‌ای خواهد شد. البته لازمه اجرای این موضوع این است که سازوکارهای آن توسط سازمان بنادر و وزارت نفت تعیین شود که در دست انجام است.

وی همچنین گفت: ما جلسه‌ای را بین مالکان شناورها و انجمن تورهای مسافرتی ترتیب دادیم با این هدف که در مواردی از قبیل تنظیم تورهای مسافری، نوع سفرها، شرایط و همچنین نرخ سفرها، با یکدیگر به توافق برسند.

سفر به جام جهانی با خودروی شخصی نیازمند توافق دو دولت ایران و قطر

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی درباره احتمال فراهم شدن زمینه با خودروی شخصی به کشور قطر با استفاده از ظرفیت بنادر و همچنین شناورهای بزرگ و دارای کابین نیز عنوان کرد: زیرساخت لازم در این زمینه وجود دارد، اما عملی شدن این موضوع نیازمند کاپیتاژ خودرو است که منوط به حصول توافقات دیگری بین دولت‌های ایران و قطر است که البته مذاکرات مربوط به آن، هم اکنون در حال انجام است.

عباس‌نژاد همچنین در توضیح برخی خبرها پیرامون ارائه تسهیلات از سوی سازمان بنادر به متقاضیان خرید کشتی‌های جام جهانی، گفت: واقعیت این است وقتی یک کشتی می‌خواهد در یک منطقه فعالیت کند، نیازمند این است که بازار آن در منطقه وجود داشته باشد و انجام این کار صرفه‌ اقتصادی برایش داشته باشد. اما اینکه ما به هر شکلی خطوط مسافری ایمن خودمان را ارتقا و افزایش بدهیم، جزو اهدافمان است.

تا حد مقدور به سازندگان شناورها تسهیلات پرداخت می‌کنیم

وی افزود: در مورد شناورهای مسافری تا جایی‌که منابع وجوه اداره‌شده ما امکانش را می‌دهد، برای ساخت شناورهای مسافری در کشور تسهیلاتی را به متقاضیان ارائه می‌کنیم که بسته به اولویت‌هایی که وجود دارد، تا ۸۰ درصد و بعضی تا یارانه ۱۰۰ درصدی هم امکان پرداخت دارد.

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی همچنین از برنامه‌های این سازمان برای تسهیل در سفرهای گردشگری از جمله با کشتی کروز خبر داد و گفت: مشکل اصلی تردد کشتی، سوخت بود که با پیگیری‌هایی که صورت گرفت، آئین‌نامه‌ای تدوین شد و انشاءالله هر چه سریع‌تر این موضوع وارد چرخه عملیاتی خواهد شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.