| کد خبر: 200845 |

برگزاری 5 ‌نمایشگاه دریایی در 4 ماه پایانی سال چه ضرورتی دارد؟

از آذر 98 تا پایان سال، 4 نمایشگاه و یک همایش دریایی برگزار می‌شود که با توجه به هزینه‌های سنگین برگزاری و اتلاف وقت و منابع، ضروری است در راستای توجه به اقتصاد مقاومتی با ورود حاکمیت دریایی کشور و تجمیع نمایشگا‌ه‌ها، سالانه یک نمایشگاه واحد در حوزه دریایی مشابه حوزه ریلی برگزار شود.

تین نیوز

از آذر 98 تا پایان سال، 4 نمایشگاه و یک همایش دریایی برگزار می‌شود که با توجه به هزینه‌های سنگین برگزاری و اتلاف وقت و منابع، ضروری است در راستای توجه به اقتصاد مقاومتی با ورود حاکمیت دریایی کشور و تجمیع نمایشگا‌ه‌ها، سالانه یک نمایشگاه واحد در حوزه دریایی مشابه حوزه ریلی برگزار شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از فارس، سالانه شاهد برگزاری نمایشگاه و همایش‌‌های متعددی در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و غیره در کشور هستیم، همایش و نمایشگاه‌هایی که شاید درصد کمی از آنها بهره‌وری مطلوب داشته باشد و کمتر به دستاورد‌های مناسب در حوزه تخصصی خودشان می‌انجامد.

از سوی دیگر برگزاری این نمایشگاه‌‌ها چه از محل بودجه دولتی که بیت‌المال محسوب می‌شود و چه از محل بودجه بخش خصوصی، هزینه‌‌های سنگینی را به کشور تحمیل می‌کند بی‌آنکه دستاوردهای چندانی داشته باشد، از اتلاف وقت و انرژی شرکت‌کننده‌ها و بازدیدکننده‌ها تا هدررفت‌ منابع مالی در کشور؛ ضمن آنکه این پراکنده‌کاری موجب سردرگمی مخاطب و بازدید کننده و کاهش رونق نمایشگاه‌ها می‌شود.

اما آنچه برگزارکننده‌‌های نمایشگاه‌ها را از این محل منتفع می‌کند که موجب می‌شود این نمایشگاه‌ها به صورت متعدد برگزار شود، سودهای کلانی است که از محل فروش غرفه‌ها و جذب شرکت‌ها، عاید برگزارکننده می‌شود و همین سودهای کلان موجب شده است که افراد خاص که امتیازاتی خاص دارند، تصمیم بگیرند به صورت خودمختار و با ارائه درخواستی به سازمان توسعه تجارت، نسبت به اخذ مجوز برگزاری نمایشگاه اقدام کنند بدون آنکه در این حوزه هماهنگی با حاکمیت صنعت مورد نظر هم داشته باشند.

در این‌باره می‌‌توان به برگزاری نمایشگاه‌ها و همایش‌‌های دریایی متعدد در طول سال در کشور ‌اشاره کرد؛ به عنوان مثال از همین آذرماه 98 تا پایان سال، در کشور چهار نمایشگاه و یک همایش در حوزه دریا و صنایع دریایی برگزار شده یا می‌شود در حالی که می‌توان همه این نمایشگاه‌ها و همایش‌‌ها را در راستای جلوگیری از اتلاف منابع مالی در کشور و توجه به اقتصاد  مقاومتی‌، تجمیع کرد.

اولین نمایشگاه دریایی (از نظر ‌تاریخ برگزاری) که آذرماه امسال برگزار شد، «بیست‌و‌یکمین نمایشگاه بین‌المللی دریایی جمهوری اسلامی ایران» بود که روزهای 5 تا 8 آذرماه در بندرعباس به عنوان پایتخت دریایی ایران با مجوز سازمان توسعه تجارت برگزار شد.

دومین نمایشگاه دریایی امسال، «پنجمین نمایشگاه بین‌المللی دریایی و صنایع فراساحل جمهوری اسلامی ایران» است که روزهای 24 تا 26 آذرماه امسال مصادف با هفته حمل و نقل در کنار «چهارمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته» با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی و با مجوز سازمان توسعه تجارت در مصلی تهران برگزار می‌شود.

سومین نمایشگاه دریایی امسال، «یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع دریایی و دریانوردی (IRANIMEX)» است که به همت سازمان منطقه آزاد کیش، روزهای 25 تا 28 آذرماه در جزیره کیش برگزار می‌شود.

چهارمین نمایشگاه دریایی امسال، «بیست‌و‌یکمین همایش و نمایشگاه صنایع دریایی و دریانوردی» است که 11 تا 13 دی‌ماه امسال به همت سازمان منطقه آزاد قشم و انجمن مهندسی دریایی ایران، در جزیره قشم برگزار می‌شود.

همچنین پنجمین گردهمایی دریایی امسال کشور، «بیست‌و‌هفتمین همایش هماهنگی ارگان‌‌های دریایی کشور» است که روز 28 بهمن‌ماه امسال به همت دبیرخانه هماهنگی ارگان‌‌های دریایی کشور برگزار می‌شود.

البته ناگفته نماند «همایش و نمایشگاه بین‌المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی (ICOPMAS‌)» نیز هر دو سال یکبار در کشور در حال برگزاری است.

بنابراین گزارش برگزاری این حجم از نمایشگاه و همایش‌ها در حوزه دریا و صنایع دریایی و بندری، همان‌گونه که گفته شد به دلیل پراکندگی و نبود هماهنگی بین شرکت‌ها‌، بخش‌ها و ارگان‌‌های مختلف فعال در این صنعت، ‌نه تنها دستاورد مطلوبی برای کشور و رشد این صنعت ندارد، بلکه موجب تحمیل هزینه‌های سنگین به اقتصاد کشور، اتلاف بیت‌المال و کاهش بهره‌‌وری در صنعت می‌شود.

در شرایطی که کشور درگیر سخت‌ترین تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی است، ضروری است با مدیریت حاکمیت صنعت حمل و نقل دریایی کشور (سازمان بنادر و دریانوردی) و دیگر ارگان‌های فعال در بخش دریا، در راستای توجه به اقتصاد مقاومتی این چنین نمایشگاه‌‌های پرهزینه، تجمیع و به یک نمایشگاه و همایش واحد تبدیل شود و سالانه فقط یک همایش و نمایشگاه در این حوزه داشته باشیم، اما نمایشگاهی بهره‌ور و پویا که قطعاً مورد استقبال ‌شرکت‌های داخلی و خارجی قرار می‌گیرد.

نمونه موفق این مدل را می‌توان در بخش نمایشگاه‌ها و همایش‌های صنعت ریلی اشاره کرد که در سال‌‌های نه‌چندان دور پراکندگی زیادی در سطح کشور داشت و به وفور توسط بخش‌‌های مختلف برگزار می‌شد، اما به همت ‌شرکت راه‌آهن جمهوری ‌اسلامی ایران‌ به عنوان حاکمیت صنعت ریلی و همکاری دست‌اندرکاران و شرکت‌های مختلف در این صنعت، امروز یک نمایشگاه و همایش واحد ریلی در کشور داریم که سالانه یک بار برگزار می‌شود و مورد توجه و استقبال اغلب شرکت‌ها و صنایع ریلی در داخل و خارج است‌.

تشکیل شورای سیاستگذاری با حضور انجمن‌ها برای تجمیع نمایشگاه‌ها در بخش ریلی

مدیرکل روابط عمومی راه‌آهن در این‌باره ‌به خبرنگار فارس گفت: پیش از این نمایشگاه‌های مختلف و پراکنده در بخش ریلی از سوی دانشگاه‌های مختلف، انجمن‌های فعال در این صنعت و بخش دولتی برگزار می‌شد و حتی برخی از مجری‌های نمایشگاه‌ها هم اقدام به برگزاری نمایشگاه‌های متعدد ریلی می‌کردند.

صادق سکری اضافه کرد: اما شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تلاش کرد ‌طی تفاهم‌نامه و صورتجلسه‌ای از برگزاری نمایشگاه متعدد جلوگیری کند و یک نمایشگاه واحد ‌تخصصی صنعت ریلی برگزار کند.

وی اظهار کرد: با تجمیع این نمایشگاه‌ها‌ یک نمایشگاه در شأن صنعت ریلی کشور هم‌اکنون سالانه برگزار ‌می‌شود که موقعیت منطقه‌ای و جهانی مناسبی دارد و حتی نمایشگاه‌های منطقه را هم تحت تاثیر قرار داده‌ و آنها را کمرنگ کرده است.

به گفته ‌سکری با وجود اعمال تحریم‌ها، باز نمایشگاه‌ ریلی هر سال با استقبال مناسب شرکت‌های داخلی و خارجی ‌‌برگزار می‌شود

مدیرکل روابط عمومی راه‌آهن توضیح داد: ما در شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران شورای سیاستگذاری درست کردیم که انجمن‌های ریلی و شرکت راه‌آهن در آن حضور دارند و از 6 ماه قبل از آغاز نمایشگاه، جلسات این شورای سیاست‌گذاری برای ایجاد هماهنگی‌ها آغاز و مباحث بررسی و مطرح می‌شود همچنین با سازمان توسعه تجارت نیز جلساتی برگزار می‌کنیم.

وی اضافه کرد: این برنامه‌ریزی 6 ماهه با حمایت شرکت راه‌آهن و همکاری انجمن‌های ریلی انجام می‌شود تا این نمایشگاه در قالب منطقه‌ای و جهانی برگزار شود

مدیرکل روابط عمومی راه‌آهن گفت: این نمایشگاه واحد بین‌المللی اغلب نمایشگاه‌های منطقه را هم تحت تاثیر قرار داده است و مورد استقبال‌ شرکت‌های داخلی و خارجی قرار گرفته است و در سطح بسیار بزرگ اجرا می شود. ضمن آنکه در این نمایشگاه‌ مباحث کلان علمی و آموزشی صنعت ریلی مطرح و‌ کارگاه‌های متعدد و نشست‌های خبری مختلف با حضور اصحاب رسانه برگزار می‌شود و ارائه دستاوردها، توانمندی‌ها و رفع مشکلات موجود نیز از دیگر مزایای آن است.

سکری بیان کرد: این نمایشگاه در سطح بین‌المللی با مدیریت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران هر سال در حال برگزاری است ضمن آنکه با جلوگیری از موازی‌کاری و پراکندگی، کیفیت نمایشگاه نیز بسیار افزایش یافته است؛ حتی مجری‌های بین‌المللی نمایشگاه‌های ریلی نیز با ما جلسه گذاشتند ‌و اعلام کرد‌ند که حاضرند ‌با جذب شرکت‌های خارجی در نمایشگاه ریلی ایران ‌حضور یابند و از این پس کمتر در دیگر نمایشگاه‌های ریلی منطقه حضور می‌یابند.

در مورد نمایشگاه دریایی نیز ضرورت دارد با مدیریت حاکمیت حمل و نقل دریایی کشور و همکاری همه ارگان‌های دریایی و شرکت‌ها و بخش‌های فعال در این صنعت، همه نمایشگاه‌های پراکنده تجمیع و به یک نمایشگاه واحد تبدیل شود.

ما 5400 کیلومتر ساحل، هفت استان دریایی و تعداد بیشماری شهر ساحلی ‌داریم، در راستای معرفی این شهرهای ساحلی که بخش اعظم آنها بر خلاف دیگر شهرهای ساحلی دنیا، اصلا توسعه پیدا نکرده‌‌اند، می‌توان این همایش و نمایشگاه دریایی واحد را هر سال در یکی از این شهر‌های دریایی یا جزایر کشور برگزار کرد و بدین ترتیب هر سال یک شهر میزبان این همایش و نمایشگاه دریایی‌ باشد.

قطعاً این امر موجب افزایش بهره‌وری در برگزاری نمایشگاه‌ دریایی، جلوگیری از موازی‌کاری و پراکندگی در این بخش و ممانعت از اتلاف بیت‌المال و منابع مالی کشور می‌شود و قطعاً در رشد و اعتلای این صنعت درآمدزا و رشد اقتصادی کشور نیز مؤثر است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.