| کد خبر: 172046 |

◄ دلیل سکوت درباره مسائل زیست‌محیطی در کنوانسیون دریای خزر چه بود؟

معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست دلیل عدم پرداختن به مسائل زیست‌محیطی در کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر را تشریح کرد.

تین نیوز

معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست دلیل عدم پرداختن به مسائل زیست‌محیطی در کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر را تشریح کرد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایرنا، پروین فرشچی گفت: در کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر مسائلی مانند تقسیمات، حد بستر و حدود مطرح به دلیل پیچیدگی سواحل و طول آن‌ها مطرح نشده است.

او ادامه داد: از گذشته 10 مایل از خط ساحلی آب‌های صیادی و 15 مایل بعدازآن آب‌های سرزمینی هر کشوری در نظر گرفته‌شده بود. بنابراین هر کشوری در اطراف خزر 25 مایل آب‌های صیادی و سرزمینی دارد.

فرشچی درباره تراز آب دریای خزر گفت: نوسانات تراز آب دریای خزر از میلیون‌ها سال پیش به‌عنوان یک پدیده طبیعی رخ داده است و عوامل غیرطبیعی نیز دارد و چیزی که مهم است این است که در برنامه‌ریزی‌های توسعه سواحل باید این محدوده نوسانات و تغییرات تراز آب را مدنظر قرار دهیم.

او در ادامه گفت:: ملاحظات زیست‌محیطی در این کنوانسیون به‌خوبی دیده‌شده است اما جدای از آن کنوانسیون مستقل و کاملی در رابطه با محیط‌زیست دریای خزر ( کنوانسیون محیط‌زیست دریای خزر) در سال 2006 به امضا رسید که پروتکل‌های الحاقی را مربوط به حفاظت از محیط‌زیست دریای خزر دارد.

فرشچی درباره سهم بهره‌برداری کشورها از دریای خزر گفت: در کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر صحبتی از سهم بهره‌داری نیست زیرا در قرارداد پنج‌جانبه‌ای که سال 2014 در چهارمین نشست سران کشورهای ساحلی دریای خزر در شهر آستارا خان به امضا رسید، به این موضوعات پرداخته‌شده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.