| کد خبر: 161445 |

◄ 8 دلیل برای خداحافظی زودهنگام دریانوردان

افزایش محدودیت‌ها و سختی‌های غیر قابل قبول و غیر قابل انتظار برای برخی ملیت‌ها و در برخی شرکت‌های کشتیرانی که متاسفانه در ناوگان ما به وفور مشاهده می‌شود. نمونه آن ممنوعیت تردد در اکثرا بنادر دنیا حتی در کشورهای به ظاهر دوست و همراه چون قطر و چین، است. حال در نظر داشته باشید یک دریانورد برای تفریحی مختصر آن هم بعد از روزها موج خوردن با ممنوعیت مواجه شود.

تین نیوز

منصور جوادپور* : شغل دریانوردی به عنوان یکی از مشاغل سخت معرفی شده است که شاید علت آن صرفا مخاطرات دریایی و رعایت مداوم مسائل ایمنی باشد که استمرار مداوم آن باعث می‌شود دریانوردان زودتر از موعد با این حرفه خداحافظی کنند. در اینجا به اختصار به برخی موارد عمده که در ترک زود هنگام این کار دخیل است اشاره می‌شود.

1- در مشاغل سخت و در کنار آن گاه پردرآمد متوجه می‌شویم که برخی از افراد با داشتن روحیات خاص ترجیح می‌دهند علیرغم پرخطر بودن و سختی کار انتخابی، در مدت زمانی کوتاه‌تر درآمد مناسبی را کسب و با سرمایه‌گذاری در مکان و یا پروژه‌ای خاص درآمدی مناسب و بدون دغدغه را در کنار خانواده برای دوران زود هنگام بازنشستگی فراهم کنند. برای مثال دیده شده که برخی از ملوانان خصوصا خارجی گاه به مدت پنج سال به طور مداوم روی کشتی کار کرده و پس از دریافت و پس‌انداز حقوق خود به یکباره و برای همیشه دریا را ترک می‌گویند. مسلماQ در خشکی نمی‌توانستند این درآمد را داشته باشند و زمانی‌که جوان و مجرد هستند و به‌علت دوری از خشکی و تحمل سختی و هزینه نکردن،  درآمد خود را جمع کرده و به عنوان سرمایه نه چندان زیاد برای ادامه زندگی در خشکی استفاده می‌کنند.

2- ازدواج و دوری از همسر و فرزندان از دیگر عوامل بسیار مهم خصوصاً برای دریانوردان ایرانی است. با رسیدن به سن ازدواج که دوران اوج فعالیت یک دریانورد است مسئله ازدواج حرکت او را کند کرده و گاه باعث توقف آنان در میانه راه پیشرفت می‌گردد.

3- مسائل روحی و فاصله گرفتن از زندگی اجتماعی، قوم و خویش و کشور نیز از عومل تاثیرگذار برای ترک زودهنگام شغل دریانوردی است. پس مدتی دریانوردی، کم کم فرد برای اطرافیانش، اقوام و آشنایان، محله، شهر و... بیگانه می‌شود. حتی اگر خانواده او پذیرای دوری او باشند به تدریج به دوری او عادت می‌کنند.دریانورد کم کم احساس می‌کند که زندگی اجتماعی که دیگران دارند، او به هیچ‌وجه ندارد و فقدان آن، او را به مرور زمان به‌طور کلی تغییر داده است. لذا در پی جبران آن و در نهایت ترک دریا میفتد.

4-وجود مشاغل مرتبط و در راستای برخی تخصص‌های دریایی در خشکی، با حقوق مناسب و با ریسک و خطر به مراتب کمتر نیز از دیگر عوامل ترک زودهنگام حرفه دریانوردی است.برای مثال مهندسان موتور می‌توانند مشاغل خوبی را در خشکی بیابند، حتی در قسمت فنی خود شرکت کشتیرانی که مشغول به کار بودند جذب می‌شوند.

5- افزایش محدودیت‌ها و سختی‌های غیر قابل قبول و غیر قابل انتظار برای برخی ملیت‌ها و در برخی شرکت‌های کشتیرانی که متاسفانه در ناوگان ما به وفور مشاهده می‌شود. نمونه آن ممنوعیت تردد در اکثرا بنادر دنیا حتی در کشورهای به ظاهر دوست و همراه چون قطر و چین، است. حال در نظر داشته باشید یک دریانورد برای تفریحی مختصر آن هم بعد از روزها موج خوردن با ممنوعیت مواجه شود.

6- ظهور شغل‌های جدید و آنلاین که باعث شده برخی دریانوردان را ترغیب کند که به‌طور کل این حرفه را کنار گذاشته و با این مشاغل نو آشنا شده و در نهایت و با درآمدی مناسب جذب آم کار نوین شوند.

7- تکراری شدن و روزمرگی و از دست دادن آن شور و شعف و هیجانی که در ابتدای کار با سفر دریایی داشته‌اند.

8- سرعت عمل تخلیه و بارگیری در بنادر و کاهش مدت زمان توقف در بنادر و عملا حذف تفریح کوتاه در بنادر به‌طوری که سرعت عمل در کشتی‌های کانتینر بر از نفتکش‌ها به مراتب خیلی بیشتر شده و فشار مضاعف دردسرهای ورود و خروج به بنادر کار مانور و عبور از ترافیک‌های سنگین، سختی کار را برای افسران عرشه در این کشتی‌ها دو چندان کرده است طوری که دریانوردان ترجیح می‌دهند به شناورهای فله بر ملحق شوند و از طرف دیگر صاحبان کشتی‌ها با ترفندهای پاداش کانتینری و کاهش مدت زمان قرارداد به چهار ماه سعی در ترغیب آنان دارند.

  * دریانورد بازنشسته و مدرس علوم دریایی

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • احسان اعتماد 0 0

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت تمامی دوستان عزیز و زحمتکشم در عرصه کار دریا.تمام این عوامل که مطرح شد درست و بی نقص هستش اما باید به نکته قابل توجهی اشاره کنم که میشود با اطمینان گفت تعداد زیادی از همکاران گرامی ما از بیماری های عصبی و افسردگی شدید رنج میبرند.... که میتوان یکی از دلایل خروج زود هنگام دریانوردان از شغل شریف دریانوردی را اینگونه مطرح کرد با سپاس از تمامی دوستان در پناه حق