| کد خبر: 158864 |

◄ مصائب شغل دریانوردی از نگاه یک دریانورد

این درست است که صحنه‌ غروب خورشید در میانه‌ دریا زیباست، این درست است که منظره‌ آسمان شبش را در هیچ‌جای دیگر نمی‌توانید ببینید، اما آن‌جا محیط کار است. چه بسیار هفته‌ها که می‌آیند و می‌روند و شما پایتان را روی عرشه نمی‌گذارید و یا عبور می‌کنید و نیم نگاهی هم به سطح آب نمی‌اندازید. شما به روایت معیارهای اداره‌ کار در سازمان ملل متحد، یکی از سخت‌ترین مشاغل دنیا را دارید که در کشورتان اصلاً شغل سخت محسوب نمی‌شود.

تین نیوز

حادثه‌ای که برای نفتکش ایرانی اتفاق افتاد اگرچه از ابعاد گوناگون قابل بررسی و پیگیری است اما یک موضوع را بیش از دیگر مسایل مشخص کرد و آن این بود که مردم ما از مسئولان تا رسانه‌ها و... با شغل دریانوردی بیگانه‌اند.

به گزارش تین‌نیوز، پس از این اتفاق پیامی که چندی پیش در قالب درددل یک دریانورد در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود، در این شبکه‌ها مجددا بازنشر شد.

در بخشی از این پیام این دریانورد آمده است: گفته می‌شود که دریانوردان دائماً به سفرهای خارج از کشور می‌روند. این درست. اما یادآوری می‌کنم که با یک کشتی کانتینری تندرو، حدود 10 روز تا دو هفته زمان لازم است تا به کشوری مانند بلژیک برسید و 24 ساعت بعد آن‌جا را ترک کنید! و با یک کشتی فله‌ معمولی، حدود 20 روز این مسیر را طی می‌کنید و دو یا سه روز توقف دارید.

 این دریانورد در ادامه خاطرنشان کرده است: لازم به توضیح نیست که همه‌ سفرها منتهی به بلژیک نمی‌شوند و بسیاری اوقات سر از پاکستان و یمن و سودان و غنا و آفریقای جنوبی در می‌آورید. بگذریم از کشورهایی که به ایرانیان اجازه‌ی ورود به شهرهایشان را نمی‌دهند.

به گزارش تین‌نیوز، در بخش دیگری از درددل این دریانورد آمده است: هنگامی که تصور می‌کنید پس از یک سفر طولانی به خانه بازگشته‌اید، در واقع تازه روند معمولی شدن را آغاز کرده‌اید. شما هنگامی به‌راستی بازگشته‌اید که ساعات خواب و بیداری‌تان به شکل معمول بازگشته باشد؛ ساعات گرسنه شدنتان به شکل معمول بازگشته باشد؛ در خواب و بیداری توهم حرکت و موج خوردن را نداشته باشید؛ با دیدن تلویزیون منزل دلتان نخواهد که با طناب و تسمه آن را به جایی ببندید و محکم کنید؛ با دیدن گلدان روی دکور نیفتید و شروع به حدس زدن موارد احتمالی نکنید؛ دائم به موبایل خود نگاه نکنید که ببینید آیا رومینگ جایی را می‌شناسد یا نه.

به نوشته این دریانورد این بازه‌ زمانی در یک انسان معمولی حدود یک ماه طول می‌کشد. در بعضی‌ها دو هفته طول می‌کشد و کم‌تر از آن اصلاً وجود ندارد. بگذریم که خیلی‌ها شکایت دارند که این بازه تا آغاز سفر بعدی‌شان، ادامه دارد.

وی در ادامه تاکید کرده است: یک مشکل بزرگ دریانورد بودن این است که در مدت تعطیلات، هر گاه به یکی از دوستان، اقوام، آشنایان، فامیل بسیار نزدیک یا بسیار دور، و… برمی‌خورید، فوراً با این پرسش مواجه می‌شوید که «کی می‌روی دریا؟» انگار که روی دوش ‌آن‌ها سوار شده باشید! مشکل به همین‌جا ختم نمی‌شود. هر بار که از سفر بازمی‌گردید از شما می‌پرسند: «خوش گذشت؟ کجاها رفتید؟».

به گزارش تین‌نیوز، ا‌ین دریانورد افزوده است: این درست است که صحنه‌ غروب خورشید در میانه‌ دریا زیباست، این درست است که منظره‌ آسمان شبش را در هیچ‌جای دیگر نمی‌توانید ببینید، اما آن‌جا محیط کار است. چه بسیار هفته‌ها که می‌آیند و می‌روند و شما پایتان را روی عرشه نمی‌گذارید و یا عبور می‌کنید و نیم نگاهی هم به سطح آب نمی‌اندازید. شما به روایت معیارهای اداره‌ کار در سازمان ملل متحد، یکی از سخت‌ترین مشاغل دنیا را دارید که در کشورتان اصلاً شغل سخت محسوب نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرده است: برخی از معیارها برای تعریف سخت بودن شغل عبارتند از: دوری از خانواده (بیش از یک هفته)، کار در ارتفاع، کار در مجاورت مواد شیمیایی، کار در محیط پر سروصدا، عدم تعادل آب و هوایی، کار در مناطق بسیار گرم یا بسیار سرد، کار در مجاورت امواج رادیویی، کار در مجاورت مواد رادیواکتیو، حقوق پایین نامتناسب با ماهیت کار، نبود تضمین شغلی، و…جمعاً حدود ۲۱ معیار وجود دارد که دریانورد بودن، متضمن حداقل ۱۱ مورد از آن‌هاست. (و مثلاً اگر بار رادیواکتیو یا قابل انفجار یا مسموم‌کننده روی کشتی باشد، خطرات مربوط به ‌آن‌ها اضافه می‌شود.) گفته می‌شود که یک کارگر معدن، در مجاورت تنها پنج مورد، و یک روزنامه‌نگار در مجاورت حداکثر سه مورد از آن‌هاست. شما شغلی دارید که هیچ کس نمی‌داند چه کار می‌کنید.

این دریانورد در پیام خود همچنین آورده است:  بعضی‌ها صحنه‌های فیلم کشتی تایتانیک پیش چشمشان ظاهر می‌شود، بعضی‌ها فکر می‌کنند که دائم در حال جنگ با ناوهای دشمن هستید و از شما به خاطر شهامت و شجاعتتان تقدیر می‌کنند، بعضی‌ها هم می‌پرسند که هر بار چند ماهی می‌گیرید و این که آیا می‌توانید برای خودتان تلویزیون بخرید یا نه!       

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.