| کد خبر: 149467 |

جدیدترین اخبار بازار کشتیرانی به قلم کلارکسونز

گروه تحقیقی کلارکسونز لندن در جدیدترین تحلیل خود، بازار تانکرها، فله برها و سفارش ساخت شناورهای جدید را مورد بررسی قرار داد.

تین نیوز
گروه تحقیقی کلارکسونز لندن در جدیدترین تحلیل خود، بازار تانکرها، فله برها و سفارش ساخت شناورهای جدید را مورد بررسی قرار داد.
 
به گزارش گروه بین الملل مانا گروه تحقیقی کلارکسونز لندن در این گزارش با گریزی بر بازار تانکر، فله برها و سفارش ساخت شناورهای جدید نوشت: بازار نفتکش های غول پیکر هفته شلوغی را پشت سر گذاشت، در این میان افزایش تقاضا در حوزه آتلانتیک در هر دو مسیر بارگیری آفریقای غربی و دریای کارائیب سهم بسزایی را در شلوغی بازار این شناور ایفا کرد. نرخ کرایه حمل در مسیر آفریقای غربی- چین به 60 WS رسید. بازار نفتکش های غول پیکر در منطقه خاورمیانه نیزفعال بود، چرا که چاترها کارگوهای خود را از قبل از رسیدن تعطیلات موسوم به تعطیلات "هفته طلایی" فیکس کردند.

 

*سوئزماکس

 

پس از اینکه بازار تانکر سوئزماکس در آفریقای غربی فعال بود و نرخ کرایه حمل آن در این منطقه به 80 WS صعود کرد، اما در هفته گذشته از سرعت فعالیت بازار تا حدی کاسته شد. با این وجود، صف کوتاه تانکرهای سوئزماکس آماده به بارگیری نویدبخش استمرار افزایش نرخ کرایه حمل بود. افزون بر این، به دنبال میزان تقاضای بالا، نرخ کرایه حمل در مدیترانه و شرق کانال سوئز افزایش معتدلی را تجربه کرد، به طوری که در مسیر خاورمیانه- هند نرخ کرایه حمل به 75 WS افزایش یافت.

 

*افراماکس

 

تلاش چارترها برای تحت فشار قرار دادن مالکان و کاهش نرخ کرایه حمل تانکرهای افراماکس بی نتیجه نبود، به طوری که نرخ کرایه حمل در مسیر قاره انگلستان/ دریای بالتیک روند نزولی را تجربه کرد و به 82.5. WSسقوط کرد. از سوی دیگر، علیرغم فعالیت بالا در مدیترانه، نرخ کرایه حمل در این مسیر به طور کلی شیب نزولی را طی کرد. در مجموع، میانگین درآمد افراماکس با رسیدن به 12 هزار و 608 دلار در روز، افت 19 درصدی هفته به هفته را به نمایش گذاشت.

جدیدترین اخبار بازار کشتیرانی به قلم کلارکسونز

 

*فله برها کیپ سایز

 

 

نرخ کرایه حمل فله بر کیپ سایز پس از اینکه یک روند افزایشی پایدار را در پیش گرفته بود، اما در هفته گذاشته افت را مخصوصا در مسیرهایی از استرالیا و برزیل به نمایش گذاشت. نرخ کرایه حمل در مسیر Dampier-Qingdao با رسیدن به هفت هزار و 45 دلار برای هر تن در مقایسه هفتگی کاهش را نشان داد، از سوی دیگر، نرخ کرایه حمل در مسیر Tubarao-Qingdao به 18هزار و 250 دلار برای هر تن تنزل یافت. در مجموع، میانگین نرخ کرایه حمل فله بر کیب سایز، با رسیدن به 20 هزار و 723 دلار در روز افت 14 درصدی هفته به هفته را تجربه کرد.

پاناماکس

 

 

علیرغم جریان پایدار کارگوهای تازه از اقیانوس شمالی و آسیای جنوب شرقی، صف طولانی فله برهای پاناماکس آماده به بارگیری در اقیانوس شمالی و هم چنین کمبود کارگوهای زغال سنگ از استرالیا، منجر به کاهش هفته به هفته نرخ کرایه حمل در حوزه اقیانوس آرام شد. افزون بر این، علیرغم صف کوتاه شناورهای آماده به بارگیری، اما تعداد محدود کارگوهای تازه از خلیج آمریکا سبب افت نرخ کرایه حمل فله بر پاناماکس در منطقه آتلانتیک شد.

هندی سایز
نرخ کرایه حمل فله بر سوپراماکس در حوزه اقیانوس آرام افت هفته به هفته را تجربه کرد. از سوی دیگر، تمایلات قوی بازار در حوزه آتلانتیک به قوت خود هم چنان باقی است،علیرغم کاهش فعالیت در خلیج آمریکا، نرخ کرایه حمل به طور کلی در این منطقه روند افزایشی را به نمایش گذاشت.

 

 

جدیدترین اخبار بازار کشتیرانی به قلم کلارکسونز

 

*سفارش ساخت شناورها
تانکر
Rosneft شرکت نفت روسیه ساخت پنج فروند تانکر افراماکس ice class با ظرفیت 114 هزار DWT را به کشتی سازی داخلی Zvezda سفارش داد. شناورها قرار است در سال 2021 تحویل داده شوند. در ابتدای سال جاری میلادی، Zvezda و صنایع سنگین هیوندای سامهوکره جنوبی یک سرمایه گذاری مشترک را تشکیل و قرارداد حمایت فنی را امضا کردند.

 

فله

 

کشتی سازی Shanghai Waigaoqiao چین سفارش ساخت دو فروند فله بر کیپ سایز با ظرفیت 180 هزار DWT را از شرکت Foremost Maritimeسنگاپور دریافت کرد.شناورها قرار است در سه ماه چهارم سال 2019 تحویل داده شوند. Fednav - یک گروه از شرکت های کانادایی در صنعت حمل و نقل کشتی که عمدتا در بخش کارگوهای فله و نیم فله در سراسر جهان فعال است، ساخت شش فروند فله بر هندی سایز 1 C با ظرفیت 34 هزار و 500 DWT را به کشتی سازی Oshima Shipbuilding ژاپن سفارش داد، زمان تحویل شناورها سال 2019 اعلام شده است. ناگفته نماند طی چند روز گذشته، بزرگترین کشتی سازی دنیا-کشتی سازی صنایع سنگین هیوندایی سفارش ساخت ده فروند فله بر حمل کننده غول پیکر سنگ معدن VLOC به همراه پنج فروند انتخابی را از شرکت کشتی سازی داخلی Polaris دریافت کرد. شناورها مجهز به سوخت LNG قرار است در سال 2019 تحویل داده شوند.

 

کانتینربر کشتیرانی MSC سوئیس-دومین کشتیرانی کانتینری بزرگ دنیا- سفارش ساخت شش فروند کشتی کانتینری با ظرفیت 22 هزارTEU را به کشتی سازی صنایع سنگین سامسونگ کره جنوبی داد. قرار است شناورها در سال 2019 تحویل داده شوند. افزون بر این، شرکت مذکور ساخت پنج فروند کشتی کانتینری با ظرفیت 22 هزار TEU را به کشتی سازی دووی کره جنوبی نیز سفارش داده است. شرکت کشتیرانی Jiangsu Fanzhou چین سفارش ساخت یک فروند زیردریایی را به کشتی سازی داخلی Nantong Xiangyu داد. زمان تحویل سال 2019 اعلام شده است.

 

 

جدیدترین اخبار بازار کشتیرانی به قلم کلارکسونز

 

مهم ترین اخبار بازار کانتینری
کسب مالکیت کشتیرانی هامبورگ سود آلمان- نهمین اپراتور بزرگ کشتی کانتینری دنیا از سوی بزرگترین اپراتور کشتیرانی کانتینری دنیا- مرسک دانمارک به تصویب تصمیم گیرندگان برزیلی در طی چند روز گذشته رسید.

 

مهم ترین اخبار تجارت های فله واردات دریایی زغال سنگ حرارتی چینی با رسیدن به 16 میلیون تن در ماه آگوست سال جاری میلادی علیرغم اینکه بالاترین سطح از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون را به نمایش می گذارد، اما در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، شش درصد کاهش داشت. از سوی دیگر، واردات زغال سنگ حرارتی چینی طی ماه های ژانویه الی آگوست سال جاری میلادی در مجموع به 112 میلیون تن رسید. که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 14 درصد رشد را به همراه داشت.
افزون بر این، انتظار می رود کمی از سرعت رشد واردات این محصول در ماه های آینده به دنبال قوانین دولت در مقابله با آلودگی هوا و افزایش تولید داخلی کاسته شود. در حال حاضر پیش بینی می شود واردات زغال سنگ حرارتی چینی در کل سال جاری میلادی به 178 میلیون تن برسد، رقمی که حکایت از رشد هشت درصدی خواهد داشت.
گزارشات نشان می دهد، چین در نظر دارد در حدود یک سوم از مجوزهای عملیات معدن کاری سنگ آهن خود را با هدف کاهش آلودگی، کنسل کند.

 

منبع: سايت خبری مانا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.