| کد خبر: 2420 |

مراحل و مدت زمان اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها بستگی به شرایط دارد

تین نیوز | عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: مراحل و مدت زمان اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها بستگی به شرایط دارد.

محمد اسماعیلی با اشاره به نهایی شدن اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در بودجه سال 93 اظهار داشت: مجلس اجازه اجرای این قانون را به دولت داده است.
 
وی نفت را یکی از ثروت‌های خدادادی دانست و اضافه کرد: استخراج و صادرات نفت کار چندان سختی نبود و دولت‌ها اغلب با این اقدام هزینه‌های جاری را تامین می‌کردند، در حالی که این درآمدها باید صرف سرمایه‌گذاری در امور زیربنایی می‌شد.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به اینکه ایران یکی از بزرگ‌ترین کشورهای صادرکننده نفت محسوب می‌شد، تصریح کرد: دولت‌های گذشته همواره خواهان ایجاد تغییراتی در نحوه هزینه‌کرد و درآمدهای ناشی از فروش نفت بوده‌اند.
 
وی با تاکید بر اینکه اتکای دولت به درآمد نفت باید قطع شود، ادامه داد: هزینه‌های جاری کشور باید از منابع دیگر از جمله مالیات تامین شود و قانون هدفمندی یارانه‌ها در این راستا تصویب و عملیاتی می‌شود.
 
اسماعیلی با بیان اینکه قانون هدفمندی یارانه‌ها بر انرژی و حامل‌های آن تاثیر داشت، ابراز کرد: بنزین، گازوئیل، آب و برق هم شامل طرح هدفمندی یارانه‌ها می‌شود، چرا که این حامل‌ها تقریبا به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می‌گرفت.
 
وی واقعی شدن قیمت حامل‌های انرژی را نخستین گام در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها دانست و بیان داشت: طبق قانون افزایش قیمت‌های حامل‌های انرژی باید بر اساس برنامه مشخصی انجام می‌شد، چرا که امکان افزایش یکباره قیمت‌ها به دلیل شوک آور بودن آن وجود ندارد.
 
وی با بیان اینکه مشکلات ناشی از افزایش یکباره قیمت‌های حامل‌های انرژی بسیار مشکل است، افزود: مراحل و مدت زمان اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها بسته به شرایط دارد.
 
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس به قانون موجود در مورد عملیاتی شدن طرح هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: بر اساس قانون این طرح باید تا پایان سال 94 که سال اتمام برنامه پنجم توسعه کشور محسوب می‌شود، عملیاتی شود ولی باید منتظر ماند که آیا شرایط کشور اجازه اجرای آن را می‌دهد.
 
اسماعیلی ایجاد آمادگی در جامعه برای واقعی کردن قیمت‌های حامل‌های انرژی را مهم‌ترین دستاورد اجرای مرحله نخست هدفمندی یارانه‌ها دانست و تاکید کرد: واقعی شدن قیمت‌های حامل‌های انرژی نهایت اجرای این طرح محسوب می‌شود.
 
وی در پاسخ به سئوالی در مورد نقش مردم در اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها گفت: مردم طی 35 سال گذشته همواره حامی برنامه‌های دولت بوده‌اند و اجرای این طرح هم بدون حمایت مردم عملیاتی نمی‌شود.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با تعیین‌کننده توصیف کردن نقش مردم در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها افزود: مردم در مرحله نخست طرح هدفمندی یارانه‌ها خوب پای کار ایستادند و اجرای آن مرهون همکاری مردم بود.
 
وی با یادآوری اجازه مجلس به دولت برای عملیاتی کردن مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها خاطرنشان کرد: این قانون در سال جاری عملیاتی می‌شود.
 
اسماعیلی، نحوه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را از دغدغه‌های مردم و نمایندگان مجلس شورای اسلامی برشمرد و تاکید کرد: بخشی از درآمدهای قانون هدفمندی یارانه‌ها باید به تولید اختصاص یابد.
 
وی توجه دولت به بخش‌های مختلف تولید از جمله صنعت، کشاورزی و سایر بخش‌ها را از ضروریات دانست و ادامه داد: توجه به این مباحث در راستای بحث کلان اقتصاد مقاومتی است.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به استفاده دشمن از خلاء‌های موجود در اقتصاد کشور افزود: حرکت در مسیر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که همان حمایت از تولید داخلی است، منجر به پر شدن خلاء‌های موجود در این بخش‌ها است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.