| کد خبر: 157090 |

دیدار روحانی و وزیر امور خارجه انگلیس

بررسی مناسبات اقتصادی لندن باتهران

بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس درشرایطی نخستین سفر خود به تهران را در دوره مسئولیتش انجام داد که صاحبنظران سیاسی این سفر را در امتداد گام برداشتن لندن در مسیر تقویت مناسبات اقتصادی با تهران و گشودن گره تعاملات بین‌المللی ایران در دوره پسابرجام ارزیابی کرده‌اند.

تین نیوز

وزیر خارجه انگلیس در دومین روز از اقامت خود در تهران و در چهارمین دیدار خود، به ملاقات حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری ایران رفت.

روحانی در این دیدار بر گسترش روابط و همکاری‌های بانکی ایران و انگلستان در راستای برجام تاکید کرد و گفت: اجرا و حفظ برجام حائز اهمیت است، معتقدیم همه و بویژه ملت ایران باید بتوانند از منافع برجام بهره‌برداری کنند.

وی با بیان این که همکاری ایران و 1+5 در اقدامی بزرگ منجر به توافق ارزشمند و بین‌المللی برجام شد، اظهار کرد: باید تصمیم و اراده مبنی بر استفاده از فضای پس از برجام برای توسعه همه جانبه مناسبات و همکاری‌ها را در مقام عمل نشان داده و شاهد آثار آن باشیم.

رییس جمهوری همچنین به موضوع انتقال سفارت آمریکا اشاره و خاطرنشان کرد: شرایط منطقه به گونه‌ای است که نباید در آتش آن دمیده شود و تصمیم اخیر رییس جمهور آمریکا در انتقال سفارتخانه این کشور به قدس شریف، تصمیمی نادرست و بنزینی بود که در آتش منطقه ریخته شد.

وزیر خارجه انگلیس نیز در این دیدار با بیان اینکه امروز به واسطه برجام فرصت‌های خوبی برای توسعه روابط و همکاری‌های ایران و انگلستان فراهم شده است، گفت: مصمم به گسترش همه جانبه مناسبات تهران - لندن در بخش های مختلف هستیم.

وی با تأکید بر این که برجام توافق مثبتی است که باید ادامه پیدا کرده و مردم ایران بتوانند از منافع اقتصادی آن بهره‌مند شوند، گفت: فرصت‌های تجاری و اقتصادی بسیار خوبی در ایران وجود دارد و علاقه داریم شرکت‌های انگلیسی نیز بتوانند در پروژه‌های سرمایه‌گذاری ایران مشارکت کنند.

جانسون با بیان این که جمهوری اسلامی ایران اقدامات مثبتی در مسیر مبارزه با تروریسم و توسعه صلح و ثبات در منطقه انجام داده است، افزود: انگلستان تصمیم رییس جمهوری آمریکا در انتقال سفارت این کشور به قدس را اقدامی مناسب قلمداد نمی‌کند.

** صالحی:موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران پایبندی به تعهدات از جمله در برجام است

آخرین برنامه سفر دو روزه وزیر خارجه انگلیس، دیدار با علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران بود.

جانسون در این دیدار تلاشش در حمایت از برجام در سفر به آمریکا و ملاقات با نمایندگان کنگره این کشور را مورد اشاره قرار داد.

وی همچنین روابط بانکی ایران و انگلیس نیز اشاره کرد وگفت: موانع بانکی بتدریج در حال رفع شدن است.

وزیر خارجه انگلیس ضمن اعلام حمایت کشورش از توافق برجام، حفظ آن را با اهمیت خواند.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران نیز با تأکید بر موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر پایبندی به تعهدات از جمله در برجام، بر اهمیت مشاهده فواید عینی تداوم این روند تأکید داشت.

وی با تشریح موانع همکاری از جمله در حوزه بانکی میان دو کشور، رفع آنها را برای حفظ برجام ضروری توصیف کرد.

همکاری در حوزه های کاربردی و بخصوص پزشکی هسته ای از جمله موضوعات مورد تأکید مقامات ایران و انگلیس بود.

 

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.