بازدید سایت : ۲۰۰۴۰
| کد خبر ۳۰۳۳۳۹
کپی شد

◄ پاسخ اتاق اصناف به شورای شهر درباره تاکسی های اینترنتی/اقدام شهرداری رقابت با بخش خصوصی است

به گفته رئیس اتاق اصناف ایران شهرداری با ورود به این حوزه به بهانه ساماندهی تاکسی های اینترنتی عملا وارد رقابت با بخش خصوصی شده و این امر به خودی خود ناقض تعداد زیادی از قواعد قانونی کشور است.

پاسخ اتاق اصناف به شورای شهر درباره تاکسی های اینترنتی/اقدام شهرداری رقابت با بخش خصوصی است
تین نیوز |

رئیس اتاق اصناف ایران با انتقاد از ورود شهرداری تهران به حوزه تاکسی های اینترنتی، این اقدام را رقابت مستقیم با بخش خصوصی و مغایر با قوانین کشور دانست و تأکید کرد که تنها اتحادیه های صنفی صلاحیت صدور مجوز برای این فعالیت ها را دارند.

انتقاد از ورود شهرداری به رقابت با بخش خصوصی

به گزارش تین نیوز، قاسم نوده فراهانی، رئیس اتاق اصناف ایران، روز دوشنبه در واکنش به اظهارات اخیر رئیس شورای شهر تهران درباره نحوه فعالیت و نظارت بر تاکسی های اینترنتی گفت: اقدام شهرداری به بهانه ساماندهی این سامانه ها، در عمل رقابت با بخش خصوصی است و برخلاف مواد ۲، ۱۲ و ۸۷ قانون نظام صنفی انجام می شود.

مرجع قانونی صدور مجوز تاکسی های اینترنتی

وی تصریح کرد که براساس قانون نظام صنفی، اتحادیه ها تنها مرجع صدور مجوز برای کسب وکارهای صنفی از جمله سامانه های حمل و نقل هوشمند مسافر هستند و ورود هر نهادی از جمله شهرداری ها بدون اخذ این مجوز، غیرقانونی محسوب می شود.

مغایرت با سیاست های کلی و قوانین دانش بنیان

به گفته نوده فراهانی، راه اندازی تاکسی اینترنتی اختصاصی از سوی شهرداری تهران علاوه بر تعارض منافع، با سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و بند «پ» ماده ۱۰ قانون جهش تولید دانش بنیان مغایرت دارد؛ زیرا این قوانین تأکید دارند که نهادهای عمومی غیردولتی نباید وارد رقابت با شرکت های دانش بنیان و بخش خصوصی شوند.

پاسخ به ادعای غیرقانونی بودن پلتفرم ها

رئیس اتاق اصناف ایران ادعای رئیس شورای شهر تهران درباره غیرقانونی بودن دو پلتفرم بزرگ تاکسی اینترنتی را «خلاف واقع» خواند و گفت: نهادهای عمومی و دولتی نباید با تصمیمات سلیقه ای، بخش خصوصی را تحت فشار قرار دهند. وی افزود: اتاق اصناف ایران و اتحادیه کسب وکارهای مجازی این موضوع را با جدیت پیگیری خواهند کرد.

تعارض منافع و لزوم حفظ امنیت روانی کاربران

فراهانی تأکید کرد: نظارت شهرداری بر حمل و نقل شهری به معنی داشتن مجوز فعالیت به عنوان کسب وکار نیست و فعالیت همزمان در دو نقش ناظر و فعال اقتصادی، مصداق آشکار تعارض منافع است. وی همچنین ایجاد حس ناامنی درباره سامانه های موجود را نادرست دانست و یادآور شد که این پلتفرم ها بالاترین سطح همکاری را با مراجع نظارتی از جمله نیروی انتظامی دارند.

حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی

وی در پایان گفت: تضعیف پلتفرم های حمل و نقل هوشمند با ایجاد شبهه و ابهام، مغایر سیاست های کشور در راستای حمایت از سرمایه گذاری برای تولید و تشویق فعالان بخش خصوصی است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.