| کد خبر: 269397 |

حل معضل حمل و نقل عمومی نیازمند هم افزایی دولت و شهرداری

کلانشهرهای ایران بویژه تهران بی تعارف از آلودگی هوا و ترافیک رنج می برند که درصد بالایی از وجود این مشکل بدلیل فقر در حوزه حمل و نقل عمومی است که هم افزایی دولت و شهرداری در این زمینه می تواند راهگشا باشد.

تین نیوز

 کلانشهرهای ایران بویژه تهران بی تعارف از آلودگی هوا و ترافیک رنج می برند که درصد بالایی از وجود این مشکل بدلیل فقر در حوزه حمل و نقل عمومی است که هم افزایی دولت و شهرداری در این زمینه می تواند راهگشا باشد.

 

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، تهران سالیان سال است که با کمبود حمل و نقل عمومی از مترو گرفته تا اتوبوس و تاکسی دست و پنجه نرم می کند و در سال هایی که گذشت از تحریم های بین المللی تا کم توجهی وکم کاری های داخلی منجر به فرسودگی بیشتر ناوگان اتوبوسرانی و البته مترو تهران شده است.

از سوی دیگر فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی چه در بحث مترو و چه در بخش اتوبوسرانی و از چرخه خارج شدن واگن ها و اتوبوس ها موجب شده تا استفاده از خودروی شخصی بیشتر و علاوه بر ترافیک، آلودگی هوا نیز افزایش یافته و در واقع به یک گره کور در مدیریت شهری تبدیل شود.

مدیران شهری دوره ششم تهران بارها و بارها در مورد ۱۰ سال تعلل در خرید اتوبوس و واگن مترو و عقب ماندگی در این بخش گفته اند؛ فارغ از این موضوع، انبارهای خالی از قطعات مترو و اتوبوس هم در ابتدای دوره ششم چیزی نبود که از چشمان تیزبین رسانه ها مغفول بماند.

در واقع حوادث اخیر از جمله خرابی های مترو، حریق و نقص در سیستم مترو و البته زمین گیر شدن گاه و بیگاه اتوبوس ها در خطوط مختلف گواه این مدعاست که نوسازی، تقویت و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی تهران نیاز به کار جهادی دارد؛ البته که اگر از آن ۱۰ سال کذایی عبور کنیم در دوره مدیریت شهری فعلی، حمل و نقل عمومی مورد توجه جدی و عملی، از برقی سازی و هوشمندسازی ناوگان تا نوسازی و توسعه آن قرار گرفته است.

پس از انتخابات ۱۴۰۰ و روی کار آمدن دولت مردمی و مدیریت شهری جهادی بارقه های امید برای بهبود حمل و نقل عمومی زده شد؛ اوضاع حمل و نقل عمومی که به گواه مدیران شهری با فرسودگی ناوگان تحویل گرفته شده، بدون تعارف خراب بود.

در همین راستا مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه در این باره به خبرنگار ایرنا،گفت: روزی که کار را تحویل گرفتم انبارهای مترو خالی از تجهیزات بود و برای تامین نیازهای اولیه با مشکلات جدی مواجه بودیم اما امروز انبارها از تجهیزات و لوازم مورد نیاز پُر است البته همچنان با فضای ایده ال فاصله داریم.

مسعود درستی ادامه داد: اجرا شدن قرارداد خرید واگن های جدید افق تازه ای در برابر مترو تهران قرار می دهد و با ورود واگن های جدید و افزایش قطارها از حالت استرس زا در این زمینه خارج خواهیم شد.

درستی با بیان اینکه در نیمه دوم سال ۱۴۰۴ با رسیدن واگن های جدید خیلی آبرومندانه تر و با کیفیت بیشتر می توانیم به مردم سرویس دهی داشته باشیم، گفت: امروز ۱۵۶ ایستگاه داریم که تا مرز ۳۰۰ کیلومتر سفر در اختیار مسافران قرار می دهد و در ساعات پیک روز بین ۱۳۰ تا ۱۴۰ قطار در حال سرویس دهی به مردم هستند.

او تاکید کرد: اگر بتوانیم سر فاصله حرکت قطارهای شهری را با همراهی دیگر ناوگان عمومی از جمله اتوبوسرانی و تاکسی به سه دقیقه برسانیم، به نقطه مطلوبی رسیده ایم.

درستی درمورد کوتاهی و تعلل گذشتگان درخصوص توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و تامین مترو و تجهیزات افزود: واقعیت این است که نباید پنج سال منتظر ۶۳۰ واگن می بودیم و امروز باید این واگن ها در شهر سرویس دهی می کردند؛ حتما دلایلی وجود داشته است، البته مناقصه خرید، آن زمان برگزار شد که قابل تقدیر است اما کاش این اتفاق پیوستگی پیدا می کرد و ناوگان تقویت می شد تا امروز سرویس دهی و خدمت رسانی شیب بهتری می داشت.

درستی ادامه داد: دولت تکلیفی بیش از ۲ هزار واگن داشته که یک هزار و ۵۰ دستگاه برای تهران بوده است؛ در یک بسته ۶۳۰ واگنی مناقصه گذاشته می شود که در دولت جدید اقدامات نهایی برای خرید ۷۹۱ واگن با همت وزیر کشور و حمایت دولت سیزدهم انجام شد.

مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه در مورد قرارداد با چینی ها برای خرید واگن ها و افزایش ناوگان هم با اشاره به تلاش های شهردار گفت: یک پرداخت ۱۵ درصدی برای این قرارداد داریم و بقیه مبلغ از طریق فاینانس است؛ امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۳ استارت ورود این قطارها زده شود.

درستی در مورد نوع واردات واگن های جدید مترو هم گفت: اولین سری واگن ها به صورت سی بی یو یا پک کامل می آید و بخش دوم سی کی دی است که یعنی بخشی از قطعات خارجی و بخشی هم داخلی خواهد بود و در آخر هم موضوع انتقال فناوری است و تا ۵۰ درصد بومی سازی خواهیم داشت.

اتوبوسرانی تهران در محاق

وضعیت اتوبوسرانی هم در ابتدای مدیریت شهری ششم، تعریفی نداشت؛ مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران چندی پیش در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه میراث دار ۱۰ سال هجمه کمبود حمل و نقل عمومی هستیم، گفت: در این دوره اقدامات خوبی برای نوسازی در مدیریت شهری انجام شده است.

مهدی علیزاده افزود: مادامی که موضوع حمل و نقل عمومی تهران را حل نکرده باشیم، نمی توان از مردم انتظار داشت که از خودروی شخصی استفاده نکنند.

او ادامه داد: هجمه کمبود حمل و نقل چه در حوزه اتوبوس و چه در مترو در ۱۰ سال گذشته فشار می آورد با این وجود در این دوره مدیریت شهری اقدامات خوبی برای نوسازی انجام شده اما تا این اتوبوس ها وارد خیابان ها نشود، موضوع ترافیک در مرکز شهر و آلودگی هوا حل نمی شود.

به گفته علیزاده، مدیریت شهری قراردادهای خوبی برای افزایش ناوگان در اتوبوسرانی، تاکسیرانی و مترو بسته است؛ در اتوبوسرانی ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه قرارداد ساخت را با تولیدکنندگان داخلی امضا کردایم که براساس زمان بندی، این اتوبوس ها به صورت آرام وارد ناوگان می شود.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران ادامه داد: طی ۹ ماه منتهی به آذر امسال قرارداد خرید ۵۰۰ دستگاه مینی بوس دیزلی، ۵۰۰ دستگاه اتوبوس تک کابین برقی، ۵۰۰ دستگاه اتوبوس تک کابین دیزلی و یک هزار دستگاه اتوبوس دیزلی امضا شده است.

او اضافه کرد: در عین حال تعویض مخازن سی ان جی ۶۰ دستگاه اتوبوس گازسوز، اورهال ۱۵۲ دستگاه، بازسازی و اورهال ۱۷۰ دستگاه در بخش خصوصی هم انجام شده است.

به گفته علیزاده، قرارداد مالی واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس برقی از چین هم بسته شده است و با این تفاسیر فکر می کنم از سال بعد اتوبوس های برقی را وارد ناوگان کنیم.

علیزاده این رو هم گفت که این اقدامات باعث می شود تا خون تازه ای در رگ های اتوبوسرانی تزریق شود چرا که بیش از ۱۰ سال است نوسازی انجام نشده است.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران یادآور شد: واقعیت این است که ناوگان اتوبوسرانی فرسوده است و این موضوع باعث می شود مردم رغبتی به استفاده از آن نداشته باشند و در نهایت با افزایش استفاده از خودروهای شخصی و تک سرنشین، آلودگی هوا و ترافیک بیشتر می شود.

ذکر این نکته لازم است که هر اتوبوس با ۱۰ سال کار فرسوده به حساب می آید و مدیریت شهری ششم در ابتدای کار با این مشکل دست و پنجه نرم می کرد که در این مدت بدعهدی شرکت های داخلی در تحویل اتوبوس ها هم حاشیه سازی کرد تا مدیریت شهری با مشکلات عدیده ای در زمینه تامین اتوبوس های جدید روبرو شود.

برقی سازی حمل و نقل عمومی راهکاری برای برون رفت از مشکلات

شهردار کلانشهر تهران هم در این زمینه با بیان اینکه ما به شدت به دنبال برقی سازی ناوگان در بخش اتوبوس، مینی بوس، ون، تاکسی و موتورسیکلت هستیم؛ گفت: امسال اقدامات ما در حوزه توسعه و بهبود وضعیت حمل و نقل آغاز شده و در سال بعد به اوج خواهد رسید.

علیرضا زاکانی با تقدیر از دولت سیزدهم و حمایت های شخص رییس جمهور از توسعه حمل و نقل عمومی و کمک به تامین منابع نوسازی این ناوگان افزود: انعقاد قرارداد با کشور چین برای ورود ۲ هزار دستگاه اتوبوس برقی، ۲۵ هزار دستگاه تاکسی برقی، ۱۰ هزار ون و ۱۰۰ هزار موتور برقی گام مهمی بود که با حمایت دولت برای برقی سازی ناوگان حمل و نقل پایتخت برداشته شد.

از آنجایی که تهران از ترافیک و آلودگی هوا به شدت رنج می برد و لازم است هرچه سریع تر به سمت حمل ونقل پاک گام های موثری برداشته شود، محسن هرمزی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز درباره شرایط حمل و نقل عمومی گفت: از شهریور ماه که وارد کسوت کنونی یعنی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران شده ام، حمل ونقل پاک برایم اولویت بوده است؛ باید بتوانیم ناوگان انبوه بر برقی را در شهر تهران به کار گیریم و به دنبال این هستیم تا بتوانیم طی ۲سال آینده پروژه تراموای مسیر آزادی-تهرانپارس را عملیاتی کنیم.

هرمزی با تاکید بر اینکه خودروهای برقی را در محدوده طرح ترافیک گسترش خواهیم داد، بیان کرد: استفاده از موتورسیکلت های برقی را هم با کمک مردم توسعه می دهیم و اتوبوس های برقی را در شهر به کار خواهیم گرفت.

دولت کمک کار شهرداری در توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی تهران

سخنگوی دولت هم چندی پیش پیرامون اقدامات حمایتی دولت برای توسعه ناوگان حمل ونقل عمومی پایتخت عنوان کرد: پس از سفر شهردار تهران به چین و تفاهم های صورت گرفته، توافقی میان وزارت کشور و بانک مرکزی برای تامین ارز مورد نیاز واردات اتوبوس های برقی از چین داشتیم و دولت متعهد است در زمان بندی مشخص منابع ارزی لازم را در اختیار شهرداری تهران قرار دهد تا مطابق آن فرآیند واردات ۲ هزار اتوبوس برقی تسهیل شود.

علی بهادری جهرمی با تاکید بر حمایت دولت از توسعه ناوگان حمل ونقل شهری در کلانشهرها افزود: توسعه ناوگان تاکسی های برقی نیز از طریق واردات و ظرفیت تولید داخل از دیگر اولویت های دولت است، هم اکنون بخشی از تاکسی های برقی وارداتی در اختیار شهرداری های تهران و البرز قرار گرفته و ایستگاه های شارژ برقی نیز تجهیز شده است؛ به طور کلی اولویت دولت توسعه خودروهای برقی است که منابع ارزی لازم برای آن نیز پیش بینی شده است.

از سوی دیگر، سخگوی شهرداری تهران با اشاره به همکاری دولت سیزدهم در منعقد شدن قرارداد با چینی ها در توسعه حمل و نقل عمومی اظهار کرد: اگر وزارت صمت و بانک مرکزی همکاری لازم را داشته باشند امیدواریم اولین گروه از خودروها از جمله تاکسی و اتوبوس برقی تا اوایل سال آینده وارد کشور شود.

عبدالمطهر محمدخانی درخصوص خرید اتوبوس از کارخانجات داخلی نیز گفت: همانطور که بارها شهردار تهران اعلام کرده ما مشکلی در زمینه خرید اتوبوس های داخلی نداریم و همین جا اعلام می کنم شهرداری تهران آماده خرید اتوبوس های با کیفیت داخلی است.

همچنین رییس شورای شهر تهران شهریور امسال در حاشیه جلسه شورای شهر به خبرنگاران گفت: بر اساس افق سال ۱۴۰۴ نیاز پایتخت به اتوبوس تعداد ۹ هزار دستگاه و یک هزار واگن است که عملیاتی شدن آن زمان بر خواهد بود.

مهدی چمران افزود: سعی بر این است که از اتوبوس های شرکت های داخلی استفاده شود و بخش خصوصی نیز تعدادی اتوبوس خریداری کرده که وارد ناوگان خواهد کرد.

به گفته او، برغم تلاش ها هنوز نیازمندی ها برطرف نشده و به ۲ هزار اتوبوسی که تحویل گرفتیم چندان اضافه نشده است.

او با بیان اینکه ۶ هزار دستگاه اتوبوس در پایان شورای چهارم تحویل دادیم که بایستی امروز بر اساس طرح جامع ترافیک شهر تهران و محاسبات حداقل به ۹ هزار اتوبوس دست می یافتیم، گفت: نیاز و پیش بینی تا پایان سال ۱۴۰۴ بیش از ۹ هزار دستگاه اتوبوس است که درحال حاضر عقب هستیم و باید جبران کنیم.

چمران افزود: امیدواریم از طریق خرید اتوبوس برقی و دیگر اقدامات که در حال انجام است ۲ هزار دستگاه اتوبوس تا پایان سال آینده به تعداد اتوبوس ها اضافه شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه نیاز ما بر اساس ترافیک ۹ هزار دستگاه اتوبوس است و عملیاتی شدن این موضوع زمان برخواهد بود، تاکید کرد که همه باید کمک کنند، وزارت کشور و شرکت های خصوصی وارد عمل شده اند و امیدواریم بتوانند این تعداد دستگاه اتوبوس را وارد کنند.

او ادامه داد: در حال حاضر تعدادی از ایستگاه های جدید مترو نیز برای اورهال آماده است قطعاتی خریداری شده و می شود تا قطارها نیز بهسازی و اورهال شوند.

چمران تاکید کرد که مترو نیز نیازمند هزار واگن است که باید بتوانیم این هزار واگن را هر چه زودتر اضافه کنیم تا بتوانیم در این بخش شرایط خوبی داشته باشیم.

تامین شدن منابع مالی اتوبوس و تاکسی برقی

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران نیز با بیان اینکه منابع مالی خرید اتوبوس و تاکسی برقی خارجی (چینی) تامین شده است، گفت: ما قراردادها را در داخل به صورت ریالی منعقد می کنیم و بانک مرکزی نیز اعلام کرده که ارز مورد نیاز را تامین خواهد کرد.

لطف اله فروزنده هفته گذشته و در جریان دویست و بیستمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه اولویت توسعه حمل و نقل در برنامه چهارم مشخص شده است، اضافه کرد: ما با تولیدکنندگان داخلی هم قرارداد بسته ایم اما به این نتیجه رسیدیم در قرارداد با چین ها نیز فرایند برقی سازی ناوگان عمومی را دنبال کنیم.

او با تاکید بر اینکه رییس جمهور دستور اکید نسبت به برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی داده است، اظهار کرد: وزیر صمت نیز اعلام کرد که ۱۰۰ درصد از این موضوع حمایت خواهد کرد قرار بر این شد ارز لازم در این زمینه تامین شود و گمرک و سازمان استاندارد نیز پای کار هستند تا سریعتر این کار انجام شود.

به گفته معاون شهردار تهران، رییس کل بانک مرکزی تأکید کرده است که برای برقی سازی ناوگان، ارز مورد نیاز را تامین خواهد کرد و بانک شهر نیز اعلام کرده که اعتبارات لازم برای این اقدام وجود دارد.

فروزنده با بیان اینکه این شرایط، فرصتی استثنایی برای ماست و تمام ارکان کاملا با هم هماهنگ هستند، یادآور شد: اینکه یک شرکت چینی تمایل به یوزانس دارد، یک فرصت طلایی است چرا که اگر می خواستیم این خریدها را از داخل کشور تامین کنیم چنین پولی وجود نداشت.

او با بیان اینکه ۵۰ درصد اعتبارات مورد نیاز برای این قرارداد را دولت تامین می کند، افزود: رییس جمهور دستور داده است که بلافاصله منابع از محل ماده ۱۲ تامین شود.

فروزنده با بیان اینکه پیشنهاد رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر این بود که یک هزار دستگاه از اتوبوس ها گازی باشد، گفت: ما این موضوع را پیگیری کردیم ولی وزارت صمت مخالفت و اعلام کرد که آنچه در داخل تولید می شود، نباید تامین خارجی شود لذا یک هزار دستگاه نیز به تعداد قبلی خرید اتوبوس های برقی اضافه شد.

فرصت تاریخی شهرداری تهران از بین نرفت

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در جلسه سه شنبه هفته گذشته، لایحه اعطای مجوز جهت انجام معاملات و انعقاد قراردادهای خرید و پذیرش سرمایه گذاری های خارجی در حوزه حمل و نقل و خدمات شهری شهرداری تهران را تصویب کردند تا فرصت تاریخی شهرداری برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی از طریق قرارداد با چینی ها از بین نرود.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه این لایحه یکی از مهمترین لوایح دوره ششم مدیریت شهری است، اظهار کرد: با ورود وسایل حمل و نقل عمومی برقی شاهد تحول در این عرصه خواهیم بود؛ ما در این خصوص ۲ جلسه مفصل برگزار کردیم و در رابطه با مسائل مالی و فنی بحث صورت گرفت.

محمد آخوندی افزود: شرایط ویژه ای اتفاق افتاده و شهرداری برای اطلاع شورا و شهروندان توضیح خواهند داد، اما باید بگوییم که فرصت تاریخی برای تامین مالی ایجاد شده و کاهش واسطه ها و قیمت محصولات برای خریداری، پشتیبانی بعدی از محصولات توسط طرف خارجی و دپوی قطعات از جمله مزایای این اقدام خواهد بود.

آخوندی با تأکید بر اینکه یکی از ضروریات تصویب این لایحه به موضوع افزایش تعرفه گمرگ برمی گردد، یادآور شد: به نظر می رسد باید یک تصمیم در شورا در این خصوص گرفته شود؛ در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ یک بند وجود داشت و شهرداری خواسته بود که شورا مجوز بدهد که خریدها را بدون ثبت قرارداد در شورا انجام دهد اما ما در کمیسیون تصمیم گرفتیم که این موضوع تبدیل به یک لایحه شود تا مردم بدانند قرار است چه اتفاقی رخ دهد و شهرداری لایحه ارائه دهد.

او اضافه کرد: براساس این مصوبه به شهرداری تهران اجازه داده می شود نسبت به خرید تجهیزات هوشمندسازی، دوربین های ترافیکی، موتورسیکلت برقی، تاکسی، ون، مینی بوس و اتوبوس برقی و زیرساخت های مربوط از طریق انعقاد قرارداد با نهادهای مالی داخلی و خارجی، تولیدکنندگان، تامین کنندگان و سرمایه گذاران خارجی از محل ردیف های اعتباری ابلاغی در بودجه اقدام کند.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: شهرداری تهران مکلف است در تدوین لوایح بودجه سالهای ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ و همچنین لوایح بودجه های سنوات پس از آن، نسبت به پیش بینی بودجه لازم برای مطالعه، خرید، احداث و بهره برداری از تجهیزات هوشمندسازی و دوربین های کنترل ترافیکی در سطح شهر تهران با ماهیت تملک دارایی سرمایه ای ذیل بودجه سازمان حمل و نقل و ترافیک، خرید ۱۵۰ هزار موتورسیکلت برقی با ماهیت تملک دارایی سرمایه ای ذیل بودجه سازمان مدیریت حمل و نقل بار و پایانه های مسافری شهر تهران، خرید ۲۷ هزار و ۵۰۰ تاکسی برقی با ماهیت تملک دارایی سرمایه ای ذیل بودجه سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، خرید ۱۰ هزار ون و مینی بوس با ماهیت تملک دارایی سرمایه ای ذیل بودجه سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران و شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، نوسازی، توسعه و تکمیل ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران از طریق خرید ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی با ماهیت تملک دارایی سرمایه ای ذیل بودجه شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه اقدام کند.

چمران: شرمنده مردم هستیم

رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه بنده شرمنده می شوم وقتی می بینم کار عملیاتی انجام نداده ایم، گفت: قراردادهایی که بسته شده و پول هایی که داده شده فقط به ۴۲۵ دستگاه اتوبوس می رسد و این تعداد همچون ریختن یک لیوان آب در استخر است و واقعاً مؤثر نیست و باید تلاش کنیم تعداد اتوبوس بیشتری خریداری شود.

چمران افزود: ما از روز اول برای حل مشکلات مترو فشار وارد کردیم و امیدواریم ۷۹۱ دستگاه واگن از سال آینده وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شود و بعد از آن به هزار و ۵۰ واگن برسیم؛ به هر شکل هنوز این واگن ها نیامده است و نیمی از شهر در حادثه چند روز پیش به هم ریخت و همه فهمیدند مترو چه نعمتی است.

چمران با بیان اینکه شهرداری دقت کافی را داشته و امیدواریم این دقت ها افزایش یابد، اظهار کرد: اگر سوالی داشتیم باید جلسه ای برگزار و مسائل و پرسش های قابل بیان را مطرح می کردیم؛ نباید فرصت را از دست بدهیم و این را در حالی می گویم که باید تصمیم درست بگیریم.

رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه باید از این فرصت استفاده شود، تأکید کرد: تحویل اتوبوس ها به زمان بستگی دارد که ما در حال از دست دادن آن هستیم؛ هرچه این لایحه زودتر تصویب شود و پیش پرداخت صورت بگیرد، اتوبوس ها سریعتر تحویل داده خواهد شد.

او در واکنش به انتقادها از قرارداد شهرداری با چینی ها، ادامه داد: شهرداری نه می خواهد تاکسی داری کند و نه می خواهد موتورسیکلت بفروشد بلکه می خواهد تسهیل گری کند؛ آنچه برای ما مهم است مترو و اتوبوس است که به شرکت مترو و اتوبوسرانی تحویل داده خواهد شد.

چمران با بیان اینکه خوشبختانه وزارت صمت پای کار آمده است، گفت: ما در حال چانه زنی برای تحویل ماهانه ۵۰ دستگاه اتوبوس از بهترین شرکت ایرانی هستیم اما این شرکت خودروساز نمی تواند به تعهد خود عمل کند و ۵۰ دستگاه این ماه را تحویل نداده است.

از سوی دیگر مدیرعامل بانک شهر از آمادگی این بانک برای بحث تامین مالی ریالی برای واردات اتوبوس ها خبر داد.

همچنین معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران هم در جریان در بررسی لایحه اعطای مجوز جهت انجام معاملات و انعقاد قراردادهای خرید و پذیرش سرمایه گذاری های خارجی در حوزه حمل ونقل و خدمات شهری با بیان اینکه عملیات فنی و پیگیری برای قراردادها از ۹ ماه پیش آغاز شده است، تأکید کرد: وزارت کشور، وزارت صمت و بانک مرکزی کنار ما قرار گرفتند و دلیل آن ناترازی بنزین و موضوع آلودگی بود.

هرمزی افزود: در بازدیدی که رئیس جمهور از مترو پرند داشت، محور صحبت های خود را بر برقی سازی قرار داد لذا شهرداری با همکاری بانک مرکزی و سایر دستگاه ها همت خود را به کار گرفت و این اقدام قطعاً تحولی در کشور ایجاد خواهد کرد.

او ادامه داد: برای انتخاب اتوبوس ها و تاکسی ها جلسات متعددی با کمیسیون عمران و حمل و نقل برگزار شد؛ اتوبوس ها و تاکسی های برقی امشب به تهران می رسد و یکشنبه هفته آینده اعضای شورا می توانند از آن بازدید کنند. ما این وسایل نقلیه را از بین بسته ۱۱گانه وزارت صمت انتخاب کردیم و تاکسی های انتخابی در پکن و گوانگژو فعال هستند.

هرمزی با بیان اینکه تولیدکنندگان انتخابی بین صادرکنندگان رتبه اول کشور چین را به خود اختصاص داده بودند، یادآور شد: پس از رایزنی ها قیمت ها به شکل معناداری کاهش یافت و ما برای طرف چینی دو هفته زمان در نظر گرفتیم و اگر دیرتر ابلاغ شود به تعطیلات نوروزی برخورد می کنیم و تعلل ایجاد خواهد شد.

بنابرآنچه که گفته شد به نظر می رسد همکاری دولت، به ویژه وزارت صمت با شهرداری برای این قرارداد با چینی ها گره گشای موضوع حمل و نقل عمومی تهران می تواند باشد البته در موضوع تولید داخل هم شرکت ها فعال شده اند و به مرور با خرید انجام شده می توان به استفاده از توان داخلی به ویژه در حوزه اتوبوسرانی امیدوار بود.

در تازه ترین تحول مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی واحد اتوبوسرانی گفته است که از دهه فجر تاکنون ۱۴۶ دستگاه اتوبوس داخلی برای نوسازی خطوط غرب تهران تزریق شده و امید می رود به مرور زمان همه خطوط اتوبوسرانی تهران به صورت تدریجی با ورود اتوبوس های جدید نوسازی شود.

به ویژه اینکه شخص شهردار و دستگاه های متولی دولتی بارها از تولید داخلی حمایت کرده و اولویت را بر تامین و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی از طریق شرکت های داخلی گذاشته اند؛ گو اینکه عمل به تعهدات در این زمینه با توجه به وضعیت کنونی ناوگان تهران ضروری به نظر می رسد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.