| کد خبر: 212859 |

بنزین، تاکسی اینترنتی و کرونا، سه‌گانه‌ی بحران تاکسی‌داران قشم‌

سال ۱۳۹۸ سه مساله شامل سهمیه بندی بنزین، ورود تاکسی‌های اینترنتی و کرونا تاثیر مهمی بر معیشت تاکسی‌داران این شهرستان گذاشت به طوری که هنوز با عواقب آن دست به گریبان هستند.

تین نیوز

سال ۱۳۹۸ سه مساله شامل سهمیه بندی بنزین، ورود تاکسی‌های اینترنتی و کرونا تاثیر مهمی بر معیشت تاکسی‌داران این شهرستان گذاشت به طوری که هنوز با عواقب آن دست به گریبان هستند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، با تاکید استاندار هرمزگان و دستور فرماندار قشم، طرح فاصله گذاری اجتماعی با شتاب سریع‌تری در قشم دوباره در حال اجراست.این در حالی است که با توجه به نبود حمل و نقل عمومی از جمله مینی‌بوس و اتوبوس درون شهری، بیشترین حمل و نقل در داخل شهرها و جزیره قشم به وسیله تاکسی انجام می‌شود. این امر می‌طلبد که وضعیت معیشت، سهمیه بنزین و البته ضدعفونی و نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی بر تاکسی‌ها بیش از دیگر نقاط کشور در دستور کار قرار گرفته باشد. امری که به نظر می‌رسد با بی‌مهری روبرو شده است.

سهمیه ۴۰۰ لیتری بنزین در آب و هوای قشم کفاف نمی‌دهد

یک تاکسی‌دار قشمی به خبرنگار ایرنا گفت: در قشم با توجه به وضعیت آب و هوای گرم و شرجی و برای رفاه حال مسافر، در طول سال باید کولر روشن باشد.

حسن بازماندگان افزود: این در حالی است که سهمیه بنزین تاکسی‌های قشم ۴۰۰ لیتر در نظر گرفته شده که نیاز ما را برآورده نمی‌کند.

وی ادامه داد: با توجه به وضعیت گردشگری قشم ما مجبوریم از بنزین آزاد استفاده کنیم.

بازماندگان خاطرنشان کرد: پس از گران شدن بنزین، تعرفه‌های کرایه نیز در صورت متناسب گران نشد که این مساله باعث شد تاکسی‌داران قشم زیر فشار قرار بگیرند.

 

تاکسی‌های اینترنتی محدودیت‌های تاکسی‌داران را ندارند

یک راننده تاکسی در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: شرکت‌های تاکسی‌های اینترنتی مانند اسنپ همه خودروهای با پلاک ملی را به خدمت گرفته‌اند.

حمید غواصی افزود: این در حالی است که ما مکلف هستیم که از خودروهای خارجی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به ممنوع شدن ورود خودرو، استهلاک خودروهای فعلی به شدت بالاست و هزینه تعمیر آن نیز از عده ما خارج است.

 

برای جلوگیری از کرونا خدمات مناسب به تاکسی‌داران ارائه نشد

تاکسی‌دار دیگری نیز گفت: باید برای تاکسی‌ها جهت جلوگیری از انتقال ویروس کرونا، تمهیدات ویژه‌ای در نظر گرفته می‌شد که این امر تحقق نیافت.

رشاد اسلامی افزود: ماسک و دستکش را ما خود تهیه کردیم و  اقدامات لازم از جمله ضدعفونی روزانه تاکسی‌ها از توان ما خارج است.

 

میزان مصرف بنزین تاکسی در قشم ۹۰۰ لیتر است

مدیرعامل تاکسی قشم پیما به خبرنگار ایرنا گفت: جزیره قشم وسعت زیادی دارد و برای سرویس دهی در این جزیره حداقل ۵۰۰ تا ۶۰۰ لیتر بنزین لازم است.

رحمانی افزود: با توجه به آب و هوای جزیره و شرجی و گرمای قشم، باید از کولر استفاده شود که این امر باعث می‌شود مصرف ماهانه بنزین برای هر تاکسی‌ به ۹۰۰ لیتر برسد.

وی ادامه داد: مدیران نباید تعریفی که برای مصرف بنزین تاکسی‌های تهران را به دیگر استان‌ها به ویژه استان هرمزگان و قشم تعمیم دهند.

اسنپ نان تاکسی‌داران را آجر می‌کند

مدیرعامل تاکسی قشم پیما تصریح کرد: از سوی دیگر اسنپ را در جزیره قشم فعال کردند که در عمل باعث می‌شود نان تاکسی‌داران آجر شود.

 وی افزود: نشست‌های مختلفی برای چگونگی فعالیت اسنپ در قشم برگزار شد و حتی دادستان چندین بار حکم‌های ضرب الاجل اعلام کرد که هیچکدام به نتیجه نرسید.

رحمانی ادامه داد: انجام نشدن دستورالعمل‌ها و مصوبه‌های نشست‌ها از یک سو و به سرانجام نرسیدن احکام قضایی از سوی دیگر باعث ایجاد این گمان می‌شود که تعامل یا مسامحه‌ای در حال شکل‌گیری است.

وی تصریح کرد: هیچکدام از مصوبات توسط اسنپ اجرایی نشده است، اما از فعالیت آن نیز جلوگیری نمی‌شود و ما در پیگیری‌ها توسط منطقه آزاد قشم و دیگر نهادها، پاسکاری می‌شویم و اسیر بروکراسی شده‌ایم.

مدیرعامل تاکسی قشم پیما در تشریح مصوبات گفت: اسنپ مکلف شده است که از خودروها و پلاک‌های منطقه استفاده کند و به هیچ عنوان خودروهای پلاک ملی را مورد استفاده قرار ندهد.

وی افزود: همچنین در نشست‌ها به تصویب رسید که خودروهای اسنپ باید همگی دارای نشان و آرم این شرکت باشند.

رحمانی ادامه داد: همچنین شرکت اسنپ تعهد داد که خدمات‌دهی را از غرب جزیره شروع کند و این در حالی است که شرکت مذکور به هیچکدام از این مصوبات عمل نکرده‌است.

وی اظهار کرد: دادستان تا کنون طی چهار حکم به شرکت مذکور فرصت های ۷۲ و یا ۴۸ ساعته داده، اما تا کنون هیچ پاسخی داده نشده است.

 

تعرفه‌ کرایه اسنپ در مجموع بالاتر از تعرفه‌های مصوب است

مدیرعامل تاکسی قشم پیما گفت: تعرفه‌های کرایه در اسنپ شناور است و با افزایش و یا کاهش تقاضا به صورت خودکار تغییر می‌کند.

وی افزود: در حات عادی که تاکسی‌های تلفنی طبق تعرفه ۸۰ هزار ریال حق خدمات دریافت می‌کنند، اسنپ نرخ خدمات را به ۶۰ یا ۶۵ هزار ریال کاهش می‌دهد.

رحمانی افزود: اما زمانی که تقاضا بیشتر است، جبران مافات را انجام می‌دهند و قیمت ثابتی ندارند و هیچ نظارتی هم بر آن صورت نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: دست‌هایی پشت پرده وجود دارد که مانع از برخورد با آنها می‌شود و فردی از داخل سازمان منطقه آزاد قشم از اسنپ حمایت می‌کند و این فرد را همه مسوولان نیز می‌شناسند.

 

کرونا ما را یکسال مالی عقب نگه داشت

مدیرعامل تاکسی قشم پیما همچنین با اشاره به زیان‌های وارده در اثر شیوع ویروس کرونا گفت: برای جلوگیری از شیوع کرونا، گردشگری قشم تعطیل شد و این مساله نیز باعث شد تا ما یک سال مالی عقب بمانیم.

وی افزود: تاکسی‌داران قشم تمام سال را منتظر تعطیلات ۲۰ روزه در عید نوروز هستتند که کرونا این فرصت را از ما گرفت.

رحمانی ادامه داد: هرساله در روزهای عید نزدیک به ۲ هزار تماس ثبت می‌شد که این امر در سال جاری  به حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ تماس رسید.

وی تصریح کرد: شرکت قشم پیما حدود ۳۰۰ دستگاه خودرو دارد که در عید سال جاری تنها حدود ۲۰ دستگاه فعالیت کردند.

مدیرعامل تاکسی قشم پیما افزود: امسال مسافر نبود و شهروندان هم در قرنطینه بودند که این مساله بیشترین آسیب را به فعالان حوزه حمل و نقل وارد کرد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر سازمان منطقه آزاد قشم اگرچه مقداری ماسک در اختیار تاکسی‌داران قرار دادند اما در بحث ضد عفونی و تهیه مواد شوینده چندین نوبت به سازمان مذکور مراجعه کردیم ولی هیچ کمکی نکردند.

رحمانی گفت: در حالی که در سایر شهرها  بحث ضدعفونی را شهرداری‌ها به عنوان متولی امر حمل و نقل انجام می‌دادند، مدیریت سازمان منطقه آزاد قشم در این زمینه بسیار ضعیف عمل کرد.

 

نامه‌نگاری‌های اتحادیه تاکسی‌داران با نهادها سرانجامی نداشت

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تاکسیرانی قشم گفت: برای بحث سهمیه بنزین هم با فرمانداری و هم به سازمان منطقه آزاد قشم نامه نگاری شده است.

نصراله جمالی معزآبادی افزود: قول‌هایی مبنی بر پیگیری از طریق وزارت کشور و شورای عالی مناطق آزاد کشور داده شد تا سهمیه بنزین تاکسی‌های قشم به ۸۵۰ لیتر برسد.

وی ادامه داد: هم اینک افزون بر یک ماه از نامه‌نگاری‌ها گذشته، اما در عمل اتفاق خاصی رخ نداده است.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تاکسیرانی قشم تصریح کرد: برای نحوه فعالیت اسنپ در قشم نیز پنج نشست با مشاور امنیتی سازمان منطقه آزاد قشم برگزار شد که نمایندگان اسنپ در این جلسات حضور پیدا نکردند.

وی افزود: در این نشست‌ها که دادستان و فرمانده انتظامی قشم نیز حضور داشتند، پنج بند به تصویب رسید که تا کنون هیچکدام توسط اسنپ اجرایی نشده‌است.

جمالی معزآبادی ادامه داد: بر اساس مصوبات مقرر شده بود که اسنپ هنگام ثبت نام رانندگان، از آنان گواهی نداشتن سوء پیشینه و اعتیاد اخذ شود و پرونده آنان به مدیریت حمل و نقل عمومی ارسال تا امور اداری آن انجام شود.

وی تصریح کرد: همچنین مقرر شد که فقط سه نقطه در شهر قشم در نظر گرفته شود و از متقاضیان استخدام در اسنپ در همان مکان‌ها ثبت نام به عمل آید.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تاکسیرانی قشم افزود: جلسات مختلفی با حضور دادستان، فرمانده نیروی انتظامی، مشاور امنیتی و انتظامی سازمان منطقه آزاد و نیز فرماندار قشم برگزار شد، اما در هیچ کدام، مسوولان اسنپ شرکت نکردند.

وی ادامه داد: در این بین دستورات دادستان به سازمان منطقه آزاد قشم نیز هیچکدام اجرا نشد.

 

اسنپ هیچ تحولی در قشم ایجاد نکرد

جمالی معز آبادی گفت: در ابتدا بیان شد که اسنپ برای ایجاد تحول در حمل و نقل قشم اجازه فعالیت دارد، اما در عمل تحول خاصی مشاهده نشد.

وی افزود: هم اکنون تعاونی‌های تاکسی‌رانی باید مجوزهای مختلف قانونی برای فعالیت داشته باشد و بازرسی‌های قانونی از آن صورت می گیرد اما کوچکترین نظارتی بر فعالیت اسنپ در جزیره انجام نمی‌شود.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تاکسیرانی قشم ادامه داد: در این بین حقوق جامعه تاکسی‌رانی زیر سوال رفته است که باید برای آن پاسخی پیدا کرد.

 

حمایت سازمان منطقه آزاد قشم در برابر کرونا از تاکسی‌داران مناسب نبود

جمالی معزآبادی اظهار کرد: در حوزه مبارزه با کرونا نیز سازمان منطقه آزاد قشم حمایت مناسبی از مجموعه تاکسی‌رانی نداشت.

وی افزود: با نامه نگاری فراوان، در مجموع تعداد هشت هزار ماسک از سوی منطقه آزاد در اختیار مجموعه تاکسی رانی قرار گرفت که بین یکهزار و ۲۰۰ راننده تاکسی تقسیم شد.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تاکسیرانی قشم ادامه داد: قرار بود منطقه آزاد محلی را برای ضدعفونی تاکسی ها در نظر بگیرد، اما با وجود نامه نگاری‌های زیاد، تا کنون به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.

وی گفت: مجموعه تاکسی‌رانی قشم همچون سراسر کشور در نوروز به دلیل شیوع کرونا آسیب جدی دید و سال خوبی برای تاکسی‌رانی نبود.

جمالی معزآبادی افزود: در برخی محله‌ها که قشرهای ضعیف‌تری زندگی می‌کنند، از سوی نهادهای مردمی پکیج‌های غذایی به برخی رانندگان کمک شد تا ماه رمضان در مضیقه نباشند.

دادستان قشم در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: در رابطه با مسائل مربوط به اسنپ و تاکسی‌رانی مسوولان مربوطه باید تصمیم‌های لازم را اتخاذ کنند.

رضا صفایی افزود:هر تصمیمی که توسط مسوولان و متولیان سازمان منطقه آزاد قشم که تضمین کننده حقوق مکتسبه قشر تاکسی‌رانی باشد، مورد حمایت دادستانی است.

گفتنی است، تلاش‌های خبرنگار ایرنا برای مصاحبه با مسوولان سازمان منطقه آزاد قشم، فرمانداری و اسنپ تا کنون به نتیجه نرسیده است.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده‌است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.