اتحادیه اروپا در حال بررسی قالب جدید همکاری برای تقویت کریدور میانی است
مارتا کاس، کمیسر توسعه اروپا، روز سه شنبه 11 آذرماه در یک کنفرانس مطبوعاتی در بروکسل اعلام کرد که اتحادیه اروپا در حال بررسی ایجاد یک پلتفرم چهارجانبه با حضور آذربایجان، ترکیه، ارمنستان و اروپا برای افزایش ارتباط حمل و نقل شرق و غرب است.
مارتا کاس، کمیسر توسعه اروپا، روز سه شنبه 11 آذرماه در یک کنفرانس مطبوعاتی در بروکسل اعلام کرد که اتحادیه اروپا در حال بررسی ایجاد یک پلتفرم چهارجانبه با حضور آذربایجان، ترکیه، ارمنستان و اروپا برای افزایش ارتباط حمل و نقل شرق و غرب است.
به گزارش تین نیوز به نقل از اندیشکده حمل و نقل ایران، کاس با اشاره به ادامه مذاکرات، آمادگی اتحادیه اروپا برای حمایت از توسعه مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر، معروف به کریدور میانی، را مجدداً تأیید کرد.
کاس با اشاره به مسیر ترامپ برای صلح و رفاه بین المللی (TRIPP) از طریق خاک ارمنستان گفت: «بنابراین این چیزی است که ما اکنون ارائه می دهیم. بنابراین، TRIPP بخشی از این ارتباط حمل و نقل است، اما ما باید آن را به غرب و شرق متصل کنیم. ما در حال بحث در مورد ایجاد یک گروه چهارجانبه ویژه، متشکل از ارمنستان، آذربایجان، ترکیه و اروپا، برای بررسی بهترین رویکرد هستیم.»
کاس، کمیسر اتحادیه اروپا، خاطرنشان کرد که اتحادیه اروپا فرصت های قابل توجهی را برای تقویت ارتباطات حمل و نقل در قفقاز جنوبی، به ویژه پس از نزدیکی بین آذربایجان و ارمنستان، می بیند.
کاس گفت: «من به تازگی از مجمع سرمایه گذاری در تاشکند بازگشته ام. من ایجاد یک پلتفرم ویژه را آغاز کردم که دولت ها، مؤسسات مالی بین المللی و بخش خصوصی را گرد هم می آورد.» او افزود که سرمایه گذاری خصوصی باید منابع بودجه را تکمیل کند.
به گفته وی، هدف اصلی تنوع بخشیدن به بخش جنوبی مسیر حمل و نقل ترانس خزر از طریق قزاقستان، دریای خزر، آذربایجان، گرجستان و ترکیه است.کاس تأکید کرد که ایجاد زیرساخت ها همچنان جزء حیاتی کل تجارت است و آنها اکنون در حال بسیج تلاش ها برای این امر هستند.
مجمع سرمایه گذاران کریدور حمل و نقل و اتصال ترانس خزر در تاریخ ۲۷ نوامبر ۲۰۲۵ در تاشکند، پایتخت ازبکستان، با پیامی قوی از تعهد مشترک اتحادیه اروپا، کشورهای قفقاز جنوبی و آسیای مرکزی، ترکیه، بانک های توسعه بین المللی و بخش خصوصی به کار خود پایان داد.
این رویداد بر گذار استراتژی دروازه جهانی از برنامه ریزی به اجرا تأکید کرد و شرکت کنندگان به بررسی راه های جدید همکاری و سرمایه گذاری برای بهبود ارتباطات حمل و نقل، تقویت تجارت و ایجاد یک شبکه منطقه ای قوی تر و مقاوم تر در سراسر آسیای مرکزی و دریای سیاه پرداختند.
در سال ۲۰۲۴، حجم ترافیک بار در امتداد این کریدور ۶۲ درصد افزایش یافت و به ۴.۵ میلیون تن رسید.