| کد خبر ۳۰۵۷۷۹
کپی شد

سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری قزاقستان برای اتصال ریلی به هرات

قزاقستان با ساخت خط آهن تورغندی–هرات و ایجاد مرکز لجستیکی در افغانستان، گامی مهم به سوی کریدور ترانس افغان و دسترسی به اقیانوس هند و خلیج فارس برمی دارد.

سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری قزاقستان برای اتصال ریلی به هرات
تین نیوز |

قزاقستان با ساخت خط آهن تورغندی–هرات و ایجاد مرکز لجستیکی در افغانستان، گامی مهم به سوی کریدور ترانس افغان و دسترسی به اقیانوس هند و خلیج فارس برمی دارد.

به گزارش تین نیوز به نقل از فارس، مقام های قزاقستان اعلام کرده اند که این کشور علاوه بر احداث خط آهن، یک مرکز لجستیکی در خاک افغانستان ایجاد خواهد کرد.خط آهن جدید کوتاه ترین مسیر دسترسی قزاقستان و آسیای مرکزی به آب های آزاد را فراهم می کند و انتظار می رود ظرف سه سال تکمیل شود.

سرگ زومنگارین، معاون نخست وزیر قزاقستان، گفته است این پروژه صادرات و واردات کشور را توسعه خواهد داد و جایگزینی کم هزینه تر در حمل ونقل بین المللی به شمار می رود. وزارت ترانسپورت قزاقستان نیز حجم بار سالانه این مسیر را ۳۵ تا ۴۰ میلیون تُن برآورد کرده است.به نوشته تایمز آف آسیا، با وجود ظرفیت بزرگ، چالش ها همچنان پابرجاست.

افغانستان به عنوان یکی از بی ثبات ترین کشورهای جهان با مشکلات امنیتی و همچنین اختلاف عرض ریل ها روبه رو است. هم اکنون شبکه ریلی افغانستان تنها ۳۰۰ کیلومتر طول دارد و بخش های مختلف آن با استانداردهای متفاوت ایران، روسیه و پاکستان ساخته شده است؛ موضوعی که بارگیری و تخلیه دوباره کالاها را اجتناب ناپذیر می سازد.

قزاقستان پیش تر در پروژه خط آهن خواف–هرات با ایران همکاری کرده بود و اکنون قصد دارد تجربه خود را در خط تورغندی–هرات به کار گیرد. این خط در آینده تا قندهار و گذرگاه اسپین بولدک در مرز پاکستان ادامه خواهد یافت.کریدور ترانس افغان تنها به قزاقستان محدود نیست؛ ازبکستان، روسیه، ترکمنستان، ایران و تاجیکستان نیز در تلاش برای بهره برداری از مسیرهای موازی هستند.این کشورها کریدور را فرصتی برای پیوند آسیای مرکزی با آسیای جنوبی و دسترسی به بازارهای پاکستان، هند و خاورمیانه می دانند.

با این حال، تأمین مالی و امنیت همچنان دو عامل کلیدی موفقیت پروژه است. مقامات قزاقستان تأکید دارند که ایجاد مدل مالی پایدار و هماهنگی امنیتی با شرکای بین المللی برای اجرای مطمئن این طرح ضروری است.تحلیلگران معتقدند که در صورت تکمیل، این مسیر می تواند زمان انتقال کالا بین آسیای مرکزی و جنوبی را تا ده برابر کاهش دهد و هرات را به نقطه اتصال مهمی در مسیرهای تجاری شرق و غرب آسیا بدل کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.