| کد خبر: 261310 |

سرمایه گذاری 50 میلیارد دلاری عربستان در حمل و نقل برقی

در راستای تحولات سریعی که با پروژه های بزرگ عربستان سعودی مانند شهر نئوم، دریای سرخ و قیدیا اتفاق می افتد، این کشور یکی از اهداف بلندپروازانه خود را ایجاد تحول در حوزه حمل و نقل عمومی قرار داده است.

تین نیوز

 براساس گزارش اخیر لینکدین عربستان به دنبال تحول در حمل و نقل خود برای چشم انداز 2030 است. چگونه فناوری جدید در عربستان سعودی فرصت های شغلی را ایجاد می کند و بخش حمل و نقل را متحول می کند؟

 

به گزارش تین نیوز به نقل از تجارت نیوز، در راستای تحولات سریعی که با پروژه های بزرگ عربستان سعودی مانند شهر نئوم، دریای سرخ و قیدیا اتفاق می افتد، این کشور یکی از اهداف بلندپروازانه خود را ایجاد تحول در حوزه حمل و نقل عمومی قرار داده است.

با هدف گذاریِ تغییر سیاست ها از اقتصاد متکی به نفت و تنوع بخشیدن به برنامه ریزی از طریق چشم انداز 2030، عربستان به طور قابل توجهی در پروژه های داخلی برای طراحی و توزیع خودروهای برقی (EV) سرمایه گذاری می کند. پیش بینی می شود که سرمایه گذاری عربستان در زمینه خودروهای برقی طی دهه آینده از 50 میلیارد دلار فراتر رود. 9 هزار خودروی برقی برای زائران عمره و زائران مسجدالحرام تدارک دیده شده تا دسترسی افراد مسن و معلول به حمل و نقل سبز افزایش یابد. نکته مهم اینجاست که برای استفاده از این نوع حمل و نقل می توان از طریق برنامه تلفن هوشمند، Tanaqol (حمل و نقل) از قبل بلیط رزرو کرد.

عربستان تا سال 2030 500 هزار خودروی برقی تولید می کند؟

عربستان سعودی به دنبال کاهش وابستگی به نفت و کاهش آلودگی هوا است. یکی از راه های رسیدن به این اهداف، سرمایه گذاری در خودروهای برقی است. تقاضای خودروهای برقی در عربستان سعودی در حال رشد است. این به دلیل عواملی مانند کاهش قیمت خودروهای برقی، افزایش آگاهی از مزایای خودروهای برقی و سرمایه گذاری دولت در زیرساخت های شارژ خودروهای برقی است.

عربستان سعودی برنامه ای دارد تا تا سال 2030، 30 درصد از خودروهای جدید فروخته شده در این کشور را خودروهای برقی تشکیل دهند. این کشور همچنین برنامه ریزی کرده است تا تا سال 2035، 30 درصد از برق خود را از منابع انرژی تجدیدپذیر تامین کند. این عوامل نشان می دهد که عربستان سعودی در حال تبدیل شدن به یک بازار بزرگ برای خودروهای برقی است. این کشور می تواند به یک رهبر منطقه ای در این بخش تبدیل شود و به کاهش آلودگی هوا و کاهش وابستگی به نفت کمک کند.

به نقل از لینکدین، عربستان سعودی با هدف قرار دادن سطح تولید سالانه 500 هزار خودروی برقی تا سال 2030، قصد دارد خود را به عنوان یک تولیدکننده برای رقابت در صنعت نوظهور آسیایی خودروی برقی با تولیدکنندگان چینی، هندی، ژاپنی و کره ای تثبیت کند. همچنین، صندوق سرمایه گذاری عمومی در حال راه اندازی برند خودروهای برقی خود است که در آن طیف وسیعی از خودروهای برقی را طراحی، تولید و به فروش خواهد رساند.

وضعیت حمل و نقل عربستان

پیشرفت هایی بیشتر در بخش حمل و نقل عمومی شامل اولین اتوبوس برقی عربستان است که قبلاً توسط SAPTCO در جده شروع به کار کرده است. اپراتور پیشرو ترانزیت، Transdev Group با یک ارائه دهنده خدمات حمل و نقل سعودی برای توسعه و استقرار خدمات در سراسر منطقه همکاری کرده است، و شرکت مدیریت پروژه مستقر در کانادا SNC-Lavalin قراردادی را با کمیسیون سلطنتی برای شهر ریاض برای راه اندازی و نگهداری اتوبوس خود به دست آورده است. پروژه اتوبوس ریاض که شامل 80 مسیر و 2860 ایستگاه اتوبوس است که توسط 842 اتوبوس خدمات رسانی می شود، به طور کامل با شبکه مترو ریاض یکپارچه خواهد شد. هدف استراتژی ملی خدمات حمل و نقل و لجستیک برای افزایش سهم فعلی استفاده از حمل و نقل عمومی در عربستان از 1 درصد به 15 درصد تا سال 2030 است.

حمل و نقل هوایی عربستان

بخش هوانوردی در عربستان سعودی برنامه های گسترده ای برای توسعه دارد. ریاض در حال ساخت یک فرودگاه جدید به نام ملک سلمان خواهد بود که دارای 6 باند موازی برای پذیرش 120 میلیون مسافر در سال است و انتظار می رود 103 هزار فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کند. صالح الجاسر، وزیر حمل و نقل و لجستیک، گزارش داد که عربستان سعودی در این دهه حدود 133 میلیارد دلار برای توسعه بخش هوانوردی، از جمله ارتقاء 29 فرودگاه در سراسر کشور برای تبدیل عربستان سعودی به یک هاب هوانوردی جهانی، سرمایه گذاری خواهد کرد.

NEOM راه اندازی شرکت هواپیمایی خود به نام NEOM Airlines را اعلام کرده است که قرار است تا پایان سال 2024 یا اوایل سال 2025 فعالیت خود را آغاز کند، در حالی که خطوط هوایی عربستان سعودی و flyadeal مجموعاً 25 مقصد بین المللی دیگر را در شبکه گروه سعودی وارد خواهند کرد. پایان سال برای به دست آوردن سهم بیشتری از بازار، flyadeal همچنین قصد دارد تا سال 2030 ناوگان هواپیماهای خود را از 28 به 110 افزایش دهد و همزمان عربستان سعودی را در فرآیند استخدام خود، به ویژه با فارغ التحصیلان جدید برای پرورش استعدادهای بومی، در اولویت قرار دهد.

در حال حاضر در حال مذاکره برای سهامی در flynas، PIF همچنین یک شرکت حامل ملی جدید بومی دیجیتال را راه اندازی کرده است که قرار است به طور مشترک در کنار عربستان سعودی اجرا شود. سفارشات این دو ناو از سازنده هواپیما بوئینگ در مارس 2023 در مجموع 121، 787 دریم لاینرز است که پنجمین سفارش بزرگ تجاری از نظر ارزش تا به امروز برای بوئینگ است.

این پیشرفت ها در سه حوزه حمل ونقل به طور قابل توجهی به تقویت سرمایه گذاری مستقیم خارجی و ایجاد شغل در عربستان کمک می کند و در نتیجه به این کشور کمک می کند تا به اهداف چشم انداز 2030 خود دست یابد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 1 0

    ریاض و جده هر دو خیلی بزرگ تر از شهر تهران هستند و هر دو البته جمعیت خیلی کمتری هم دارند همین نسبت برای تهران به نسبت سایر شهرهای وسیع و به نسبت جمعیت آن شهرها هم تقریبا برقراره این نشان می ده که تهران یک شهر خفه است با کوهی از مشکلات شامل ترافیک , آلودگی هوا , آلودگی صوتی , بصری و ... کلا سطح زیست در کلانشهرهای ایران مطلوب نیست این یکی از دلایل اصلی پایین بودن کشش عصبی روانی مردم در کلانشهرهاست درواقع نیاز ما به توسعه مترو و خودروهای برقی خیلی بیشتر از نیاز عربستانی ها برای کلانشهرهاشونه و البته که آن ها خودروهای بهتری هم دارند در ایران هم با وجود همه مشکلاتی که ما داریم سایر کشورها ندارند تلاش هایی شده و می شود و این قابل تقدیره اما تا رسیدن به نقطه مطلوب خیلی فاصله داریم وضعیت حمل و نقل عمومی ریلی برقی باید به شکلی بشه که مردم در داخل شهرهای ایران و حومه این ها , اصلا نیازی نبینند که خودروی شخصی برای کار روزمره روشن کنند هر محله حداقل باید یک ایستگاه مترو داشته باشد و مرکز کلانشهرها اصلا برای ورود ماشین ها و موتورهای بنزینی ممنوع بشه , تکمیل خط 6 و 7 و خطوط حومه ایی پرند و اسلامشهر خیلی می تونه به این هدف گذاری کمک بده .