| کد خبر: 249511 |

برای اولین بار؛

آزمایش یک موتور هواپیما با سوخت هیدروژنی توسط رولزرویس و easyJet

دو شرکت بریتانیایی رولز رویس و easyJet موفق به آزمایش موتور هواپیمایی شده اند که از سوخت پاک هیدروژن استفاده می کند.

تین نیوز

دو شرکت بریتانیایی رولز رویس و easyJet موفق به آزمایش موتور هواپیمایی شده اند که از سوخت پاک هیدروژن استفاده می کند.

به گزارش تین نیوز ، روژه ای به رهبری رولزرویس و easyJet توانسته است در آزمایش موفقی که احتمالاً به عنوان یکی از اولین گام ها در زمینه تحول صنعت هوانوردی و حرکت به سمت حذف آلودگی های کربنی تلقی می شود، یک موتور جت مدرن با  سوخت هیدروژن  را راه اندازی کند.

نمونه اولیه حاضر در این آزمایش در واقع همان موتور هواپیما ی رولزرویس AE-2100A بوده که در پایگاه آزمایشی وزارت دفاع بریتانیا تست شده است. این توربین از سوخت سبز هیدروژن استفاده کرده که از جداسازی آب به اجزای سازنده آن به وجود می آیند. این سوخت در مرکز انرژی دریایی اروپا در جزایر اورکنی بریتانیا ساخته می شود.

«گرازیا ویتادینی»، مدیر ارشد فناوری رولزرویس در بیانیه ای در این باره می گوید: «ما در حال جابه جاکردن محدودیت ها برای کشف قابلیت های هیدروژن در حذف آلودگی های کربنی هستیم که می تواند آینده صنعت هواپیماها را تغییر دهد.»

موتور هواپیما با سوخت هیدروژن

«دیوید مورگان»، مدیر ارشد عملیات easyJet درباره عدم استفاده از برق و باتری های الکتریکی می گوید: «ما ایده باتری ها را بررسی کردیم و کاملاً مشخص بود که فناوری باتری احتمالاً نمی تواند برای هواپیماهای تجاری بزرگی که ما استفاده می کنیم، جواب بدهد.» به همین خاطر آنها به سراغ استفاده از سوخت هیدروژن رفته اند.

مخزن ذخیره سازی هیدروژن
مخازن ذخیره سازی هیدروژن

موتور هواپیما با سوخت هیدروژن کربن دی اکسید تولید نمی کند

«الن نیوبی»، مدیر فناوری های هوافضا در رولزرویس ادامه می دهد: «زیبایی سوختی مثل هیدروژن این است که هیچ کربنی ندارد و به همین دلیل وقتی می سوزد، کربن دی اکسید تولید نمی کند.» مدیرعامل easyJet می گوید به تحقیقات درباره این نوع سوخت ادامه خواهد داد، چون هیدروژن می تواند گزینه بسیار مناسبی برای هواپیماهایی در ابعاد easyJet باشد.

این پروژه در راستای کارزار به صفر رساندن آلودگی های کربنی اجرا شده که از حمایت سازمان ملل هم برخوردار است. easyJet امیدوار است که تا سال 2050 که زمان هدف برای این کارزار است، بتواند نشر کربن خود را به کمترین حد برساند. این دو شرکت قرار است به همکاری های خود برای آزمایش قطعات مختلف ادامه دهند و در نهایت یک تست زمینی تمام و کمال را برای موتور جت رولزرویس Pearl 15 به انجام برسانند.

استفاده از سوخت هیدروژن طرفداران بیشتری پیدا کرده است. اخیراً هم در خبری اعلام شد که ایرباس در حال توسعه مخزنی برای نگهداری این سوخت در دمای منفی 253 درجه سلسیوس است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: دیجایتو

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.