| کد خبر: 242603 |

◄ صنعت هواپیمایی افغانستان همچنان بی سروسامان است

مقامات طالبان روز یکشنبه اعلام کردند که مذاکرات آنها با دولت های ترکیه و قطر برای مدیریت فرودگاه های افغانستان با بن بست مواجه شده است.

تین نیوز

 مقام های طالبان گفته اند که مذاکرات میان مقامات این دولت و نمایندگان قطر و ترکیه در مورد قرارداد مدیریت ۵ فرودگاه افغانستان از جمله فرودگاه کابل پایتخت پس از آن با بن بست مواجه شد که نمایندگان طالبان اصرار کردند که نیروهای افغان مسئولیت امنیتی این فرودگاه ها را به عهده خواهند گرفت.

به گزارش تین نیوز از خبرگزاری آوا افغانستان، پس از ۲۰ سال حضور نظامی امریکا و خروج نیروهای آنها در ماه اوت سال ۲۰۲۱ ، تنها فرودگاه کابل به حال خود رها شد. با خروج نیروهای امریکایی و پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از افغانستان و مسلط شدن طالبان بر این کشور در ماه اوت سال گذشته، روند پروازهای عادی از فرودگاه ها متوقف شد و با گذشت بیشتر از ۸ ماه تاکنون این روند به حالت عادی برنگشته است.

در حالیکه فرودگاه کابل به روی برخی پرواز های داخلی و بین المللی باز است، هنوز هم نیاز به بازسازی قابل توجهی دارد تا زمینه خدمات کامل را برای از سرگیری پرواز های بزرگ شرکت های بین المللی مساعد سازد.

بعد از ۵ ماه از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان و توقف بسیاری از پروازهای بین المللی به این کشور شرکت‌های ترکی و قطری برای فراهم ساختن زمینه از سرگیری این پروازها اعلام آمادگی کرده‌اند.

به دنبال تلاش برای سامان دادن به صنعت هواپیمایی افغانستان، یک هیات مشترک از ترکیه و قطر برای مذاکره جهت بدست گرفتن مدیریت فرودگاه های هوایی افغانستان وارد کابل شدند. 

به گفته منابع خبری، این هیات قرار بود درباره نحوه مدیریت فرودگاه های بین المللی کابل و چهار فرودگاه دیگر از جمله مزار شریف، قندهار، هرات و خوست افغانستان با مقام‌های طالبان رایزنی کند و احتمال می رفت مدیریت این فرودگاه ها را ترکیه و قطر بصورت مشترک برعهده بگیرند. 

با این حال وزارت حمل و نقل و هوانوردی کابینه موقت طالبان اعلام کرده بود که هرگاه روند سپردن این فرودگاه ها براساس منافع ملی نباشد، هیچ قراردادی با شرکت‌های ترکی و قطری در این باره امضا نخواهد شد.

افغانستان در حال حاضر ۲۵ فرودگاه دارد اما در گذشته بیشتر پروازهای بین المللی در فرودگاه های کابل، هرات، مزارشریف و قندهار صورت می گرفت.

به گفتهٔ مقام های دولت طالبان و دولت قطر،‌ امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجهٔ طالبان در هفتهٔ جاری دو دیدار طولانی با شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر داشت تا دو طرف برای مدیریت فرودگاه بین المللی کابل به توافق برسند.

اما این گفت وگو ها که شامل بازسازی فرودگاه های قندهار، هرات، مزار شریف و خوست نیز می شود،‌ با بن بست مواجه شده است.

یک مقام طالبان که خواست نامش فاش نشود گفت که قرارداد در مورد فرودگاه های افغانستان با قطر و ترکیه تنها در مورد جلب حمایت فنی است.

او افزود : "مردم ما حفاظت از فرودگاه های کشور را خود به عهده خواهند گرفت، حضور نیروهای خارجی و یا کارشناسان امور امنیتی در خاک ما قابل قبول نیست."

به گفته یک دپیلمات مستقر در قطر که از جریان این گفت وگوها مطلع می باشد، طالبان در مورد بحث روی مسایل امنیتی فرودگاه کابل بسیار جدی است.

یک مقام دیگر که او نیز بنابر حساسیت موضوع نخواست نامش در گزارش ذکر شود، گفته است که قطر و ترکیه می خواهند تا امنیت مدیریت فرودگاه کابل را بدست گیرند، زیر آنها نمی توانند به طالبان اعتماد کنند.

او همچنین افزود که هیچ کسی نمی خواهد بر اساس تعهد طالبان، امنیت و مصونیت جان خدمه پرواز ها و هواپیماها را به خطر اندازد.

در همین حال،‌ عبدالقهار بلخی سخنگوی وزارت خارجه حکومت طالبان در توییتی نوشته است که برخی مسایل در مورد فرودگاه های افغانستان به گفت وگو های بیشتر نیاز دارد.

فعالیت دوباره کامل و بهره برداری فرودگاه کابل برای احیای اقتصاد افغانستان بسیار حیاتی شمرده می شود.

در حال حاضر تنها شرکت های هوایی افغانستان، آریانا و کام ایر، از کابل به دوبی، دوحه، اسلام آباد، تهران و مسکو پرواز دارند. اما از پرواز های شرکت های خارجی تا کنون هیچ خبری نیست.

شرکت های خطوط هوایی ترکیه، امارات متحده عربی و خطوط هوایی هند که پیش از سقوط دولت پیشین پرواز های منظم به افغانستان داشتند، پس از تسلط مجدد طالبان پروازهای خود را به کابل متوقف کردند.

در حال حاضر شرکت هوانوردی امارات متحده عربی مسولیت خدمات حمل و نقل زمینی را بر عهده دارد. شرکت هوایی ماهان ایران نیز به کابل پرواز دارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.