| کد خبر: 241362 |

ناتو امکان اعلام منطقه پرواز ممنوع در اوکراین را رد کرد

دبیرکل ناتو گفت اعلام منطقه پرواز ممنوع در اوکراین‏، به جنگ تمام عیار با روسیه منجر می شود.

تین نیوز

به گزارش تین نیوز به نقل از­ ­خبرگزاری صدا و سیما، اعلام منطقه پرواز ممنوع در اوکراین به جنگ با روسیه منتهی می شود. این گزارش می افزاید ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، در نشست خبری خود در بروکسل از تقویت حضور نظامی ناتو در شرق اروپا خبر داد و بار دیگر امکان اعلام منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین را رد کرد و گفت: چنین تصمیمی می‌تواند به یک جنگ تمام عیار منجر شود. استولتنبرگ گفت: «پیش از حمله روسیه به اوکراین ما چهار واحد رزمی در لهستان، لیتوانی، استونی و لتونی داشتیم. پس از حمله روسیه ما شمار یگان‌های رزمی خود را دو برابر کردیم. یگان‌های رزمی جدید در اسلواکی، مجارستان، بلغارستان و رومانی مستقر هستند و رهبران این کشور‌ها استقرار یگان‌های مذکور را فردا به طور رسمی اعلام می‌کنند. همچنین نیرو‌های آمریکایی بیشتری در لهستان و هواپیما‌های آمریکا و دیگر کشور‌ها در جناح شرقی ناتو مستقر شده اند، بنابراین جناح شرقی ناتو تقویت شده است. این پاسخ اولیه ما به حمله روسیه بود. در خصوص سازگاری ائتلاف در دراز مدت، از هم اکنون تا نشست ماه ژوئن تصمیم‌های اصولی تری درباره دفاع و بازدارندگی خواهیم گرفت. در طولانی مدت‌، این سازگاری شامل تقویت حضور ناتو در شرق اروپا نیز می‌شود.»

وی در پاسخ به سوالی درباره این که آیا با توجه وضعیت فعلی در سمت خود باقی خواهد ماند، گفت: «من متمرکز بر تهدید‌هایی هستم که ده‌ها سال متوجه اعضای ناتو بوده است و تصمیم درباره این که چه کسی دبیرکل ناتو باشد با کشور‌های عضو است.» استولتنبرگ درمورد کمبود‌های ارتش اوکراین و اینکه چه پاسخی برای ناامیدی مردم اوکراین دارد، گفت: « از جنگ جهانی دوم تاکنون شاهد چنین جنگی در اروپا نبوده ایم. ناتو در سطوح مختلف با رئیس جمهور زلنسکی و با وزیران اوکراین در تماس است و از نیاز‌های مختلف و کمک‌های ضروری برای اوکراین آگاه هستیم. رئیس جمهور زلنسکی و دیگر مقامات اوکراین بار‌ها گفته اند که از کمک‌های ناتو قدردانی می‌کنند و از طرف دیگر خواهان اقدامات بیشتری از سوی ناتو هستند. ما آماده افزایش حمایت خود از اوکراین هستیم. اما برای مثال در خصوص اعلام منطقه پرواز ممنوع گفته ایم که قصد نداریم در اوکراین پرواز ممنوع اعلام کنیم. معتقدیم چنین تصمیمی باعث بروز جنگی تمام عیار میان ناتو و روسیه خواهد شد، زیرا برای اعلام منطقه پرواز ممنوع باید پدافند هوایی روسیه را از بین ببریم و به هواپیما‌های روسی شلیک کنیم. ناتو به اوکراین کمک می‌کند و همچنین تحریم‌های بی سابقه‌ای را علیه روسیه اعمال کرده است.»

استولتنبرگ ادامه داد: «صد‌ها هزار نیروی ناتو در حالت آماده باش به سر می‌برند و صد‌ها هزار نیروی آمریکایی اکنون در اروپا، به ویژه در شرق، مستقر شده اند. ناتو حضور خود را در کشور‌های شرق اروپا افزایش داده است و نیرو‌های ما، هم به عنوان حافظ امنیت این کشور‌ها و هم بخشی از نیرو‌های ناتو فعالیت می‌کنند. جنگ اوکراین پیامد‌های طولانی مدتی برای امنیت ما خواهد داشت و هنجار‌های امنیتی جدیدی ایجاد خواهد کرد و ناتو مجبور است به واقعیت‌های جدید واکنش نشان دهد.» دبیرکل ناتو در خصوص اقدامات و کمک‌های بیشتر ناتو به اوکراین، گفت: «ارتش اوکراین با هشت سال پیش تفاوت زیادی دارد و امروز قوی‌تر و مجهزتر از سال ۲۰۱۴ هستند. اوکراین پهناورترین کشور اروپا است که دارای بیش از ۴۴ میلیون نفر جمعیت می باشد. البته ناتو باید به اوکراین کمک‌های بیشتری بکند، اما ما کمک‌های زیادی به فرماندهی و لجستیک ارتش اوکراین کرده ایم. مرکزی که در منطقه «یاوریف» در شهر لویو اوکراین هدف قرار گرفت‌، محلی بود که ما در آن به نیرو‌های اوکراین آموزش می‌دادیم. همیشه این تصور وجود دارد که می‌شد کمک‌های بیشتری اختصاص یابد، ولی کمک‌های ما در سال‌های گذشته تاثیر زیادی بر توان ارتش اوکراین داشته است که امروز شاهد آن هستیم و درسی که از اوضاع فعلی می‌گیریم این است که کمک به هم پیمانان دیگری که از سوی روسیه زیر فشار هستند، نیز مهم است.» استولتنبرگ در خصوص ادعا‌ی احتمال حمله شیمیایی روسیه به اوکراین گفت: «ما از ادبیات روس‌ها و تلاش آنها به منظور فراهم کردن بهانه‌هایی برای متهم کردن ناتو و اوکراین به استفاده از سلاح شیمیایی نگران هستیم که روسیه دست به حمله شیمیایی بزند. هر گونه استفاده از سلاح شیمیایی اثرات مخربی بر اوکراین و نیز همسایگان آن خواهد گذاشت.»

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری صداوسیما

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.