| کد خبر: 172907 |

◄ رشد هزینه‌ها در بخش حمل‌ونقل عمومی مسافری

افزایش قیمت بلیت هواپیما و حذف تدریجی سفر هوایی از سفره مردم در گام اول این شائبه را ایجاد کرد که ممکن است تقاضای سفر به سمت حمل‌ونقل عمومی و استفاده از اتوبوس رفته باشد. چراکه در شرایطی که مسافران مجبور به پرداخت‌های میلیونی برای سفرهای هوایی داخلی و چندمیلیونی برای سفرهای خارجی هستند سفر با اتوبوس می‌تواند صرفه‌ای چندصد درصدی را برای مسافران داشته باشد.

تین نیوز

افزایش قیمت بلیت هواپیما و حذف تدریجی سفر هوایی از سفره مردم در گام اول این شائبه را ایجاد کرد که ممکن است تقاضای سفر به سمت حمل‌ونقل عمومی و استفاده از اتوبوس رفته باشد. چراکه در شرایطی که مسافران مجبور به پرداخت‌های میلیونی برای سفرهای هوایی داخلی و چندمیلیونی برای سفرهای خارجی هستند سفر با اتوبوس می‌تواند صرفه‌ای چندصد درصدی را برای مسافران داشته باشد.

بااین‌حال این خوش‌خیالی خیلی هم به طول نینجامید و خبرها حاکی از افزایش بلیت اتوبوس در مسیرهای داخلی و به‌تبع در مسیرهای خارجی داشت. دراین‌باره با رضا همامی، عضو هیئت‌مدیره و دبیر کانون شرکت‌های مسافربری کشور، درباره گران‌شدن قیمت‌ها در بخش مسافری گفتگو کردیم. موضوعی که ازنظر او ناشی از افزایش قیمت دلار و پرداخت هزینه‌های رانندگان به ارز در خارج از کشور است.

آقای همامی شاهد افزایش قیمت بلیت اتوبوس در مسیرهای بین‌المللی هستیم تا جایی که بلیت اتوبوس در مسیر تهران-استانبول به دو برابر قیمت نسبت به نوروز امسال رسیده است. این افزایش قیمت به چه دلیل و با چه توجیهی انجام ‌شده است؟

در مسیرهای خارجی با توجه به اینکه هزینه‌های ناوگان، رانندگان و مهماندار در خارج از کشور باید با دلار و یا واحد پولی همان کشور پرداخت شود بنابراین شرکت‌های فعال در مسیرهای بین‌المللی با توجه به افزایش شدیدا نرخ ارز و برخلاف میل باطنی مجبور شدند تا نرخ بلیت را تا حدودی افزایش دهند.

آیا بعد از گرانی ارز و افزایش قیمت بلیت هواپیما تقاضای سفر به بخش ناوگان حمل‌ونقل عمومی سوق پیدا کرد؟

گرانی ارز تأثیری برافزایش تقاضا برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی جهت سفر نداشته است بلکه باعث افزایش شدید قیمت لاستیک، روغن، لوازم‌یدکی و خدمات جانبی مربوط به ناوگان عمومی شده است. برای نمونه قیمت خرید آب‌معدنی برای مسافران از یک‌میلیون تومان تا یک‌میلیون و پانصد هزار تومان در مسیرهای مختلف (برای سرویس‌دهی در طول یک ماه) به قیمت قبلی اضافه ‌شده است.

یعنی درواقع مالک یک اتوبوس باید ماهیانه بین ده میلیون ریال تا پانزده میلیون ریال فقط بابت خرید آب‌معدنی نسبت به سال ۹۶ اضافه پرداخت کند بدون آنکه درآمدش اضافه شده باشد. بنابراین ادامه روند موجود وعدم کنترل قیمت‌ها ممکن است موجب کاهش خدمات مناسب در بخش حمل‌ونقل با اتوبوس ‌شود. اکنون پرداخت هزینه‌ها از توان مالکان ناوگان عمومی خارج است. بر همین اساس از همه مسئولان کشور بالأخص دولتمردان محترم تقاضامندیم با توجه به حساسیت بخش حمل‌ونقل مسافر کشور توجه ویژه‌ای نسبت به این بخش داشته باشند.

توزیع لاستیک در بخش حمل‌ونقل مسافری چگونه است و آیا رانندگان در بخش مسافری توانستند از لاستیک با نرخ مصوب استفاده کنند؟

در بحث لاستیک ناوگان که جزء ارکان اصلی و مربوط به امنیت جان مسافران است لاستیک‌های چینی موجود در بازار به‌هیچ‌عنوان قابلیت استفاده در ناوگان اتوبوسی را نداشته و ممکن است باعث حوادث ناگواری ‌شود. اتوبوس‌ها باید از لاستیک‌هایی با کیفیت بالا استفاده کنند.

 پیشنهاد می‌کنم دولتمردان ترتیبی اتخاذ کنند تا تمامی اقلام مربوط به ناوگان عمومی و خدمات مربوط به آن با نرخ سال ۹۶ به شیوه‌ای مناسب و تحت نظارت انجمن‌های صنفی و شرکت‌های مسافربری و کانون‌های مربوطه در اختیار مالکان قرار گیرد.

هفته‌نامه‌حمل‌ونقل

منبع: هفته نامه حمل و نقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.