| کد خبر: 262617 |

شهرداری تهران تاکنون درآمد چشمگیری از "پارک حاشیه ای" نداشته است

نایب رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: کسب درآمد از پارک حاشیه ای هوشمند جزو درآمد های پایدار شهرداری محسوب می شود اما تاکنون مبلغ چشمگیری از این محل حاصل نشده است.

تین نیوز

نایب رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: کسب درآمد از پارک حاشیه ای هوشمند جزو درآمد های پایدار شهرداری محسوب می شود اما تاکنون مبلغ چشمگیری از این محل حاصل نشده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، حجت الاسلام سیدمحمد آقامیری درباره اجرای طرح پارک حاشیه ای هوشمند اظهار کرد: پارک حاشیه ای خیابان ها متعلق به مردم است اما باید شرایطی فراهم کرد که همه شهروندان بتوانند از آن بهره مند شوند نه اینکه عده ای از صبح تا عصر پارک حاشیه ای را اشغال کنند به صرف اینکه می خواهند با خودروی شخصی تردد کنند.

وی ادامه داد: پارک طولانی مدت خودروها باعث معطلی بسیاری از شهروندان برای یافتن جای پارک به ویژه در مناطق مرکزی شهر می شود و این امر به افزایش ترافیک می زند. 

آقامیری در پاسخ به اینکه قرار است از مبالغ جمع آوری شده از محل پارک حاشیه ای به توسعه حمل و نقل عمومی اختصاص یابد، آیا تاکنون مبلغ قابل اتکایی از محل کسب شده است؟ گفت: کسب درآمد از این محل جزو درآمد های پایدار شهرداری محسوب می شود اما تاکنون مبلغ چشمگیری حاصل نشده است. 

وی افزود: ایجاد پارک حاشیه ای هوشمند در مناطق مراکزی برای شهرداری از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا تردد و مراجعه مردم به برخی مراکز و ادارات بیشتر است اما هنوز نتواسته ایم همین مناطق را به طور کامل پوشش دهیم و تعرفه همه پارک های حاشیه ای را دریافت کنیم زیرا ساختار دریافت هزینه کامل نشده است و تعداد سیستم های پلاک خوان به اندازه کافی نیست. 

نایب رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در پاسخ به اینکه یکی از اهداف اجرای این طرح سوق دادن مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی است اما این شبکه ظرفیت لازم را ندارد، آیا در این شرایط باز هم سالانه تعرفه ها افزایش می یابد؟ اظهار کرد: تعرفه ها به طور منظم به صورت سالانه افزایش می یابد اما افزایش آن ناچیز و در حد 15 تا 20 درصد است و یک باره چندبرابر نخواهد شد.

وی ادامه داد:  یکی از دلایلی که به مردم فشار نمی آوریم هم همین است که به اندازه کافی حمل و نقل عمومی توسعه نیافته است؛ البته از نظر زیرساختی توسعه ایجاد شده اما همچنان با کمبود اتوبوس و واگن مترو برای کاهش سرفاصله حرکت قطارها هستیم؛ بر همین اساس هم برای عقد قرارداد دریافت 790 واگن مترو یا خرید 3000 دستگاه اتوبوس تلاش کردیم تا بتوانیم ظرفیت ناوگان را افزایش دهیم. 

آقامیری گفت: بنابراین تا زمانی که در توسعه حمل و نقل عمومی به حد مناسبی از استاندارد نرسیم ضوابط سختگیرانه ای نمی گذاریم؛ ایجاد پارک حاشیه ای هوشمند نیز در وهله نخست برای ایجاد عدالت در مدت زمان پارک خودروهاست تا عده ای محل پارک را از صبح تا عصر برای خودشان قرق نکنند و سایر افراد هم بتوانند از آن فضا استفاده کنند. 

وی افزود: این در حالی است که نرخ های تعیین شده برای پارک حاشیه ای در بسیاری از کشورهای توسعه یافته بسیار بالا و معادل 40 تا 50 هزار تومان به صورت ساعتی است، سیاست این کشورها گران شدن استفاده از خودروی شخصی و سوق دادن مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی است اما فعلاً ما چنین سیاستی نداریم چراکه حمل و نقل عمومی به اندازه کافی توسعه نیافته است بنابراین با یک توازن خاصی سعی در ایجاد عدالت در استفاده از فضای پارک و ایجاد درآمد حداقلی برای شهر داریم.  

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.