| کد خبر: 19861 |

یکه تازی شبه قاره هند در صنعت اوراق

تین نیوز | فقدان رقابت در قیمت‌ها در عرصه اوراق كشتی، سهم چین از این بازار را كاهش داده است.

قیمت‌های پیشنهادی هندیان برای اوراق كشتی‌ها، چینی‌ها را از این صحنه بدر كرده است. 
دو كشتی حمل فله كه در هفته‌های گذشته به منظور اوراق فروخته شد فاصله میان بازار شبه قاره هند در این صنعت و شرق آسیا را بارزتر كرد.

بر اساس این گزارش، اوراق كاران كشورهای شبه‌قاره هند شامل پاكستان، بنگلادش و هند در حال حاضر به ازای هرLDT (وزن خالی کشتی)، 150 تا 200 دلار بیشتر از رقبای چینی خود پرداخت می‌كنند.

در همین راستا، كشتی ساخت سال 1990 متعلق به شركت Itanjin چین با نرخ 475 دلار به ازای هر LDT فروخته شد كه 12.11 میلیون دلار را به جیب این شركت چینی برد.

از سوی دیگر، كشتی ساخت سال 1997 متعلق به شركت Casco با قیمت 300 دلار به ازای هر LDT و به عبارتی به ارزش 6.1 میلیون دلار به كارخانه اوراق چینی واگذار شد.

بر طبق گزارش مؤسسه تحقیقاتی كلاركسون، 5.1 میلیون DWT از کشتیها در چین اوراق شد كه نسبت به سال 2013، 31 درصد كاهش را نشان می‌دهد.

از سوی دیگر، بسیاری از كشتی‌ها با نرخ 400 و گاهی اوقات 500 دلار LDT به منظور اوراق راهی شبه‌قاره هند می‌شوند.
اگر چه نرخ اوراق كشتی در هند بالا است اما میزان اوراق كشتی در جهان با كاهش قابل توجهی نسبت به سال میلادی گذشته روبرو شده است، به طور مثال اوراق كاران بنگلادشی در سال جاری 4.1 میلیون DWT از كشتی‌ها را اوراق كردند كه 48 درصد كاهش نسبت به زمان مشابه در سال گذشته را نشان می‌دهد.

عوامل این كاهش به اعتقاد صاحبنظران، ناآرامی‌های سیاسی و كاهش تولید استیل در كارخانه‌های محلی است. در پاكستان همچنین، میزان اوراق كشتی با 20 درصد كاهش نسبت به سال قبل به رقم 5 میلیون DWT رسید و این در حالیست كه اوراق كاران هندی با اوراق 7 میلیون DWT و 90 درصد افزایش نسبت به سال گذشته، گوی سبقت را از رقیبان خود را در شبه قاره هند ربود.

با این وجود، این هفته پاكستان توانست برنده بیشتر سفارشات اوراق شود.

این گزارش در ادامه افزود: اگر چه اغلب فروش كشتی‌های اوراق از سوی بخش‌خصوصی صورت گرفته است اما چند كشتی از بخش دولتی با رقم بالای 499 دلار و 507 دلار به ازای هرLDT برای دو كشتی به اوراق كاران پاكستانی واگذار شد بنگلادش نیز توانست با پیشنهاد 479 دلاری به ازای هر LDT كشتی یادشده را به مبلغ 5 میلیون دلار خریداری كند.

اوراق كاران تركیه‌ای نیز در این صنعت، با عرضه پیشنهادهای خوبی، توانسته‌اند مشتریان منطقه را به خود جذب كنند.

در همین راستا، كشتی متعلق به شركت كشتیرانی Wilson Evrocarriers، با مبلغ 355 دلار به ازای هر LDT به اوراق كاران تركیه‌ای واگذار شد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.