| کد خبر: 185299 |

◄ اوبر در همسایگی ایران

بازار تاکسی اینترنتی ایران هم مصون از حضور شرکت‌های خارجی نبوده است. با این حال به دلایل مختلف سیاسی و اقتصادی شرکت‌هایی چون اوبر و کریم امکان حضور در بازار ایران را نداشته‌اند.

تین نیوز

اولین محصول نرم‌افزاری تاکسی‌یاب آنلاین، برنامه «اوبر» نام گرفت که در ماه مارس سال 2009 میلادی در شهر سان فرانسیسکو ایالت کالیفرنیا در کشور آمریکا متولد شد. بنیانگذاران تاکسی‌یاب آنلاین، آقایان تراویس کالانیک و گرت کمپ هستند که محصول آن‌ها امروزه در سطح جهانی مشغول سرویس‌دهی است. سایت تاکسی‌یاب اینترنتی اوبر uber.com است. این سرویس در اوت 2016 در66 کشور و 507 شهر در سطح جهان در دسترس قرار گرفت.

این سرویس اما این روزها پس از حضور در کشورهای بسیار، به مرزهای ایران رسیده ولی مجاز به ورود به ایران نیست.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در روزهای ابتدایی سال 98، سرانجام «اوبر» توانست به مرزهای ایران برسد.

به گزارش تین‌نیوز، در نخستین روزهای فروردین‌ماه پس از مدت‌ها مذاکره شرکت «اوبر» توانست استارت‌آپ تاکسی اینترنتی «کریم» را به مبلغ 3.1 میلیارد دلار بخرد.

براساس این گزارش، اوبر با این خرید حالا بزرگ‌ترین شرکت تاکسی اینترنتی خاورمیانه هم هست. کریم، تاکسی اینترنتی است که به جز کشور عمان تقریباً در تمام کشورهای خاورمیانه فعالیت داشت.

دو سهامدار اصلی کریم، شرکت سرمایه‌گذاری شاهزاده سعوی الولید بن طلال و شرکت تجارت الکترونیکی ژاپنی راکوتن Rakuten هستند که مدت‌ها با اوبر بر سر قیمت کریم مشغول مذاکره بودند.

بازار تاکسی اینترنتی ایران هم مصون از حضور شرکت‌های خارجی نبوده است. با این حال به دلایل مختلف سیاسی و اقتصادی شرکت‌هایی چون اوبر و کریم امکان حضور در بازار ایران را نداشته‌اند.

 استارت‌آپ‌های موجود فعال در بازار تاکسی اینترنتی ایران به خوبی این بازار را پوشش داده‌اند و با توجه به این‌که چشم‌انداز کوتاه مدتی از حضور شرکت‌های آمریکایی در ایران دیده نمی‌شود، حضور شرکتی چون کریم و اوبر نیز در این بازار غیر ممکن به نظر می‌رسد.

در درازمدت و در صورت تغییر شرایط احتمال حضور اوبر یا کریم به‌صورت تملک یا خرید بخشی از سهام یک شرکت فعال در بازار وجود دارد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.