| کد خبر: 155408 |

راشاتودی مطرح کرد؛

آیا امکان کودتای نظامی علیه ترامپ وجود دارد

یک رسانه روسی با اشاره به جلسه استماع هفته گذشته کمیته روابط خارجی سنای آمریکا از احتمال انجام کودتای نظامی علیه «دونالد ترامپ» خبر داد.

تین نیوز

یک رسانه روسی با اشاره به جلسه استماع هفته گذشته کمیته روابط خارجی سنای آمریکا از احتمال انجام کودتای نظامی علیه «دونالد ترامپ» خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، در روزهای گذشته یکی از موارد مهم مطرح شده در جلسه استماع کنگره آمریکا موضوع حق قانونی ارتش آمریکا برای نافرمانی از رئیس جمهور بود.

این موضوع در حقیقت دعوت برای «عصیان» در ارتش علیه رئیس جمهور است. به نوشته راشاتودی، این موضوع در جلسه اخیر کمیته روابط خارجی سنای آمریکا مطرح شده است.

این موضوع در حالی مطرح شده که این کمیته از هفته گذشته میزبان نشست هایی با موضوع کاهش اختیارات ریاست جمهوری در استفاده از توان هسته ای آمریکا است.

در همین رابطه کمیته روابط خارجی سنا جلسه ای تحقیقی با حضور گروهی از کارشناسان و سناتورها برگزار کرد که هدف از آن بررسی اختیارات رییس جمهور درباره صدور فرمان استفاده از سلاح های هسته ای آمریکا بود.

در این جلسه برخی سناتورهای دموکرات و حتی جمهوریخواه نگرانی خود را از عدم تعادل روانی ترامپ و احتمال آغاز یک جنگ اتمی از سوی او ابراز کردند. «باب کورکر» رئیس جمهوریخواه این کمیته سنا که ماه گذشته نسبت به آغاز جنگ سوم جهانی از سوی ترامپ ابراز نگرانی کرده بود، ریاست این نشست را بر عهده داشت.

او در ابتدای این جلسه در توجیه جلسه تشکیل شده گفت بر اساس قوانین آمریکا رئیس جمهور اختیار تام در صدور فرمان حمله اتمی به دیگر کشورها را دارد و هیچ مرجع دیگری برای نظارت و یا لغو دستور رییس جمهور وجود ندارد. در حال حاضر هیچ راه حل قانونی برای رفع این مشکل وجود ندارد.

این جلسه در 41 سال گذشته بی سابقه است. آخرین جلسه مشابه کنگره درباره بررسی اختیارات اتمی رئیس جمهور آمریکا در سال 1976 و در دوران ریاست جمهوری «جرالد فورد» برگزار شده بود.

اظهارات ترامپ در هفته ها و ماه های گذشته درباره بحران هسته ای کره شمالی نگرانی نمایندگان دو حزب اصلی کنگره را از احتمال اقدامات ماجراجویانه ترامپ بیشتر کرده است. ترامپ در ماه اوت در توییتی کره شمالی را تهدید به حمله اتمی کرد و در سخنرانی خود در نشست سالانه مجمع عمومی ملل متحد نیز این کشور را تهدید به نابودی کامل کرد.

کریس مورفی سناتور دموکرات ایالت کانتیکت در این جلسه ابراز نگرانی کرد که رئیس جمهوری چنین بی ثبات ممکن است با صدور دستور حمله اتمی به دیگر کشورها منافع ملی ایالات متحده را به خطر بیندازد.

سناتورهای دموکرات و جمهوریخواه در این جلسه از توییت ترامپ در ماه اوت گذشته (مرداد) درباره "«آتش و خشمی که جهان هرگز آن را به خود ندیده» ابراز نگرانی کردند. ترامپ این اظهارات را در تهدید و خطاب به مقامات کره شمالی گفته بود.

با این حال برخی مقامات سابق آمریکا و سناتورهای کنگره از تغییر قانون موجود و گرفتن اختیار صدور فرمان حمله اتمی از رییس جمهور ابراز نگرانی کرده و گفته اند این تصمیم ممکن است برای رییس جمهور آتی آمریکا ناگوار باشد.

سناتور دموکرات «ادوارد مارکی» از ایالت ماساچوست، در این جلسه تاکید کرد که مجوز جنگ هسته ای باید صرفا از سوی کنگره صادر شود. این سناتور یک طرح برای ممنوعیت رییس جمهور از آغاز یک جنگ اتمی علیه کره شمالی بدون گرفتن مجوز از کنگره، تهیه کرده و تنها 3 سناتور دیگر دموکرات از این طرح مارکی حمایت کرده اند.

برخی سناتورهای کنگره به ویژه دموکرات ها معتقدند باید با تهیه قانونی جدید اختیار ترامپ را برای آغاز یک جنگ اتمی با دیگر کشورها (ضربه اول) از او گرفت و اختیارات او را منحصر به صدور دستور واکنش متقابل به حمله اتمی احتمالی دیگر کشورها به خاک آمریکا، کرد.

منبع: خبرگزاری مهر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.