| کد خبر: 149927 |

روابط تجاری ایران و پاکستان در پسابرجام 35 درصد رشد داشته است

سفیر ایران در پاکستان گفت که در دوران پسابرجام شاهد افزایش 35 درصدی روابط تجاری ایران و پاکستان هستیم ولی فقدان روابط بانکی با پاکستان عامل بسیار مهم در افزایش تعاملات بازرگانی دوجانبه است.

تین نیوز

سفیر ایران در پاکستان گفت که در دوران پسابرجام شاهد افزایش 35 درصدی روابط تجاری ایران و پاکستان هستیم ولی فقدان روابط بانکی با پاکستان عامل بسیار مهم در افزایش تعاملات بازرگانی دوجانبه است.

به گزارش خبرگزاری مهر،  افزایش روابط ایران و پاکستان به ویژه در بخش اقتصادی طی سالهای اخیر به ویژه پس از شکسته شدن تحریم های ایران و همچنین گسترش تعاملات فرهنگی طرفین که از دیرباز به دلیل فرهنگ نزدیک دو کشور دوست و همسایه در جریان بوده است، عاملی شد برای دیدار خبرنگار مهر با «مهدی هنر دوست» سفیر ایران در اسلام آباد و انجام گفتگویی در این راستا که در ادامه از نظر می گذرد:

*در مورد امنیت مرزی، آیا تاکنون جنابعالی شخصا از مناطق مرزی به منظور مشاهده اقدامات پاکستان در جهت جلوگیری از فعالیتهای اشرار واستفاده از خاک پاکستان علیه ایران دیدن کرده اید؟

بله، بازدیدی کامل در سال گذشته از نوار مرزی داشتم که البته این بازدید با هدف کلی اطلاع یافتن از تمامی موضوعات مربوط به مرز اعم از گذرگاه ها و بازارچه های مرزی و مشکلات موجود و یافتن راه حل ها بود.

*چرا حجم روابط تجاری دو کشور بزرگ ایران و پاکستان، ایران با جمعیت 80 میلیونی و پاکستان با جمعیت 200 میلیونی پائین است؟

دو کشور ایران و پاکستان دارای اشتراکات فراوانی هستند. فرهنگ و ادبیات، تاریخ و تمدن، دین و آئین، همسایگی با مرز 900 کیلومتری مشترکاتی هستند که پیوندهای ناگسستنی فیمابین را بوجود آورده اند. از جمله عواملی که روابط ایران و پاکستان را در حد کمتر از انتظار نگاه داشته فقدان اطلاعات و عدم شناخت کافی از همدیگر است. این موضوع همه اقشار و طبقات دو کشور را در برگرفته است، مسلما افزایش حجم روابط تجاری با تعاملات اتاق های بازرگانی و تجار امکان پذیر است و این هم با افزایش شناخت میسر است. به عبارت دیگر ارتقاء همه جانبه روابط مستلزم شناخت بیشتر است و این موضوع نقش و جایگاه رسانه ها را مشخص می سازد که می توانند در آگاهی دهی به مردم خود موثر واقع شوند. این سفارت با علم به این موضوع سال گذشته هیاتی از اصحاب رسانه پاکستان را به ایران گسیل داشت و هم اکنون نیز شاهد حضور هیات رسانه ای ایران در پاکستان هستیم.

در دوران پسابرجام و با تلاش های به عمل آمده شاهد رونق نسبی در حجم روابط تجاری بوده ایم به صورتی که شاهد افزایش 35 درصدی روابط تجاری هستیم. اما کماکان فقدان روابط بانکی با پاکستان یک عامل بسیار مهم در عدم افزایش تعاملات بازرگانی دوجانبه است

علاوه بر موضوع فوق تحریمهای بین المللی عامل موثری در پائین بودن حجم روابط تجاری فیمابین بوده است. در دوران پسابرجام و با تلاش های به عمل آمده شاهد رونق نسبی در حجم روابط تجاری بوده ایم به صورتی که شاهد افزایش 35 درصدی روابط تجاری هستیم. اما کماکان فقدان روابط بانکی با پاکستان یک عامل بسیار مهم در عدم افزایش تعاملات بازرگانی دوجانبه است. علیرغم اینکه با امضای برجام شاهد برقراری روابط بانکی بسیاری از کشورها با ایران بوده ایم، روابط بانکی با پاکستان برقرار نشده است. البته تلاش هایی در جریان تا روابط بانکی برقرار شود و امیدواریم به زودی این امر با همکاری طرف پاکستانی عملی شود.

*به عنوا ن سفیر ایران چه اقداماتی درجهت ارتقای سطح روابط دو کشور به عمل آورده اید؟

روابط دو کشور ایران و پاکستان از اهمیت بسزائی برخوردار است و به همین دلیل در جهت ارتقای همه جانبه روابط تلاش ها و اقدامات موثری صورت پذیرفته است. یکی از نمودهای بهبود روابط بین کشورها میزان رفت و آمدهای مقامات و شخصیت های سیاسی اقتصادی نظامی و ... است.

در طول مدتی که اینجانب در کشور پاکستان مسئولیت داشته ام رئیس جمهور محترم کشورمان آقای روحانی در راس هیات های بلندپایه دوبار به این کشور سفر داشته اند که یک سفر مربوط به روابط دوجانبه بوده و سفر دیگر به منظور شرکت در اجلاس سران اکو در اسلام آباد صورت پذیرفته است.

ثمره دیدار اول رئیس جمهور امضای هفت یادداشت تفاهم همکاری در زمینه های اقتصادی، بازرگانی، علمی فرهنگی، بهداشتی و دانشگاهی بوده و در سفر دوم نیز علاوه بر مذاکره پیرامون مسائل دوجانبه، نقش و جایگاه همکاری های منطقه ای و بین المللی دو کشور تقویت گردیده است. به طور متقابل و در جهت تقویت روابط نخست وزیر پاکستان(نواز شریف) دو دیدار از کشورمان داشته که دستاوردهای ملموسی را به همراه داشته است. در همین چارچوب دیدارهای مستمری بین روسا و وزرای دو کشور برقرار بوده که نموده بارز آن دیدار اخیر رئیس جمهور کشورمان با نخست وزیر پاکستان در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل می باشد.

تلاش های سفارت جمهوری اسلامی ایران برای ارتقاء سطح روابط، بخش اقتصادی و تجاری را نیز در برگرفته است. آمار تجارت دو سویه رسمی میان ایران و پاکستان طی سال گذشته به حدود یک میلیارد و 200 میلیون دلار افزایش یافت که بخش عمده این رقم سهم صادرات ایران به پاکستان است.

بر این اساس رایزنی های متعددی در جهت افزایش افزایش ارزش مبادلات تجاری دو کشور در جریان است و معتقد هستم رسیدن به میزان 5 میلیارد دلار حجم روابط تجاری قابل تحقق است. هم اکنون اقدامات دو کشور برای تحقق خواسته و تاکید رئیس جمهوری اسلامی ایران و نخست وزیر پاکستان، با جدیت تمام ادامه دارد و پس از فعال شدن کانال های بانکی، سرعت افزایش همکاری های تجاری دو کشور، چند برابر خواهد شد.

آمار تجارت دو سویه رسمی میان ایران و پاکستان طی سال گذشته به حدود یک میلیارد و 200 میلیون دلار افزایش یافت که بخش عمده این رقم سهم صادرات ایران به پاکستان است

دو طرف به دنبال توافق بر نقشه راه برای رفع مشکلات تعاملات بانکی برای تسهیل تجارت دو کشور بوده و رفع این مانع نیز در مراحل پایانی قرار دارد که امیدواریم به زودی این مانع برداشته شود.

حجم صادرات و واردات میان ایران و پاکستان طی دو سال گذشته سیر صعودی گرفته، در سال ۱۳۹۴، کل مبادلات تجاری رسمی میان دو کشور تنها 861 میلیون دلار بوده است. این رقم در سال 1395 به بیش از یک میلیارد و 150 میلیون دلار افزایش یافت. انتظار می رود در پایان سال جاری، تجارت میان دو کشور نسبت به سال گذشته نیز افزایش یابد. ارزش اقلام صادراتی ایران به پاکستان در سال 1395 بیش از 795 میلیون دلار و واردات از این کشور همسایه حدود 365 میلیون دلار بود.

پروزار مستقیم بین پایتخت های دو کشور (تهران - اسلام آباد، اسلام آباد- تهران) با تلاش های مستمر و پیگیریهای دائمی سفارت برای نخستین بار برقرار شده است که عاملی موثر در جهت تعامل گسترده تر بازرگانان دو کشور و افزایش مبادلات فیمابین است.

افزایش همکاری دوجانبه در بخش های ترانزیت جاده ای و ریلی و حمل و نقل دریائی و هوائی را از دیگر برنامه های در دست اجرا بوده و در این بخش ها نیز توافقاتی حاصل شده و به زودی اجرائی می شود.

یکی از زمینه های مهم همکاری بین ایران و پاکستان بخش انرژی است. ایران کشور هم به لحاظ منابع انرژی فسیلی غنی است و هم به لحاظ تولید انرژی الکتریسیته توان صادرات بالائی دارد. در سوی دیگر پاکستان برای تامین نیازهای داخلی خود برای مصارف صنعتی و شهری نیازمند انرژی است. در حال حاضر خط لوله گاز بین ایران و پاکستان از سوی ایران تکمیل شده و انتظار داریم طرف پاکستانی اقدامات لازم را جهت انجام آن در خاک خود و اجرائی شدن خط لوله مذکور بردارد. هم اکنون صادرات برق ایران به پاکستان 76 مگاوات است و اعلام آمادگی نموده ایم در گام اول آنرا به 100 مگاوات و در گام های بعدی به 1000 مگاوات افزایش دهیم. .

در حال حاضر خط لوله گاز بین ایران و پاکستان از سوی ایران تکمیل شده و انتظار داریم طرف پاکستانی اقدامات لازم را جهت انجام آن در خاک خود و اجرائی شدن خط لوله مذکور بردارد. هم اکنون صادرات برق ایران به پاکستان 76 مگاوات است و اعلام آمادگی نموده ایم در گام اول آنرا به 100 مگاوات و در گام های بعدی به 1000 مگاوات افزایش دهیم

ظرفیت های همکاری اقتصادی بین ایران و پاکستان تنها منحصر به روابط دوجانبه نمی شود. در حال حاضر در پاکستان کریدور اقتصادی چین - پاکستان با سرمایه گذاری طرف چینی در حال انجام است و ایران اعلام آمادگی نموده در این پروژه هم به لحاظ تامین انرژی و هم به لحاظ صدور خدمات فنی مهندسی مشارکت نماید.

گسترش همکاریهای رسانه ای، فرهنگی، تبادل هیات های خبرنگاری، گروههای هنری، فعال شدن کمیسیون های مرزی در این چارچوب می گنجد.

*زمینه های همکاری مشترک میان دو کشور چیست؟

ایران و پاکستان با توجه به اشتراکات موجود در همه زمینه ها پتانسیل افزایش همکاری دارند. به لحاظ سیاسی در موضوعات دوجانبه، منطقه ای و بین المللی به ویژه موضوع افغانستان و امکان همکاری و تعامل به منظور ثبات بخشی به آن کشور وجود دارد. همانگونه که ذکر شد زمینه های اقتصادی متعددی مانند انرژی، تجارت، حمل و نقل و ... هستند که ظرفیت بالائی برای توسعه دارند.

ایران توان افزایش صادرات کالاهایی همچون پروپان و بوتان (LPG)، قیر، خشکبار و سایر مشتقات گازی و نفتی به عنوان مهم ترین اقلام صادراتی کشورمان به پاکستان را دارد. بازرگانان دو کشور در بخش های مختلف نظیر صنعت و معدن، سنگ های قیمتی، راه اندازی نمایشگاه های تجاری دوجانبه، کشاورزی و گردشگری، صنایع داروئی و صنایع پزشکی می توانند همکاری کنند و امید است با رفع مشکلات مربوط به باز کردن ال -سی و رفع موانع تجارت آزاد بین دو کشور، حجم مبادلات تجاری دو کشور افزایش یابد.

*افکار عمومی پاکستان علاقمند به ایران است. ایران چگونه می تواند از این پتانسیل برای تعمیق روابط استفاده کند؟

علاقمندی مردم پاکستان گنجینه ای است که بهره برداری از ظرفیت های موجود در روابط را آسان می سازد. در واقع با برداشته شدن موانعی که در اثر عوامل خارجی بر روابط دو کشور تحمیل شده علایق فیمابین به عنوان یک عامل محرک عمل نموده و شاهد تسریع در بهبود و گسترش روابط دو کشور در تمامی ابعاد خواهیم بود.

منبع: خبرگزاری مهر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.