| کد خبر: 129533 |

◄ نرم‌افزاری که از انتشار دود سیاه از کشتی جلوگیری می‌کند

تین نیوز

دانشگاه فنی دانمارک اعلام کرد: یک پژوهشگر از این دانشگاه با مشارکت MAN Diesel & Turb، نرم‌افزار جدیدی طراحی کرده است که از انتشار ذرات معلق و دود سیاهی که از کشتی‌ها خارج می‌شود جلوگیری می‌کند.

 

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از worldmaritimenews، پیش‌بینی می‌شود این ابداع جدید از اواخر سال 2017 در موتورهای کشتی‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.

 

بر اساس این گزارش در سال‌های اخیر قوانین درباره انتشار دود کشتی‌های سخت‌گیرانه‌تر شده است.

 

کاسپر هدال سرپرست بخش کنترل انتشار گازهای گلخانه‌ای گفت: تکنولوژی EGR یکی از راه‌های کاهش انتشار دود است. دود سیاه در ارتباط با شتاب سریع یک شناور ایجاد می‌شود که ناخواسته است و به موتور آسیب می‌زند. اگرچه دود سیاه با تغییر نحوه عملکرد موتورها می‌تواند حذف شود اما ما می‌خواهیم شرایط ویژه قایقرانی را حفظ کرده و در عوض این مشکل را به روش متفاوتی حل کنیم.

 

در ابتدا، شرکت سعی داشت با روش‌های مرسوم مشکل را حل کند و این روش‌های کاری از پیش نبردند و شرکت به این نتیجه رسید که به یک نیروی متخصص از بیرون شرکت نیاز دارند.

 

علاوه بر دانشکده مهندسی الکترونیک دانشگاه فنی دانمارک دانشگاه لینکوپینگ هم در این طرح مشارکت داشته است و ایده اصلی این طرح توسط کارن وودر دانشجوی دکتری ارائه شده است.

 

کارن وودر دانشجوی دکتری در این باره گفت: موتورهای دریایی بسیار متفاوت هستند. بسیاری وقت‌ها دو زمانه هستند و چهار زمانه نیستند و در نتیجه این امکان را نداشتیم که روندی را که در طراحی موتور خودرو‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد درباره موتورهای کشتی نیز مورد استفاده و کپی‌برداری قرار دهیم.

 

بر اساس اعلام دانشگاه DTU شرکت MAN Diesel & Turbo تکنولوژی EGR را برای طراحی مجدد اگزوزهای خروج گاز موتور مورد استفاده قرار می‌دهد تا از انتشار دود سیاه هنگامی که موتور کُند کار می‌کند یا حین شتاب گرفتن جلوگیری کند.

 

در این گزارش آمده است: کارن وودر در ادامه گفت: من با EGR یک روش آکادمیک برای توسعه کنترل موتورهای دریایی پیدا کردم که در آن زمان بسیار پیچیده بود. بنابراین خیلی زود برای من روشن شد که باید یک مدل ساده طراحی کنم که فقط بخشی از موتور را کنترل کرده و توسعه بدهد. از همانجا، ما یک نحوه جدید از کنترل موتور را طراحی کردیم که بدون اینکه مجبور باشیم همه موتور را تغییر بدهیم و از نو آن را طراحی کنیم می‌توانیم تنها همان بخش مورد نظر خودمان را در موتور تغییر می‌دهیم.

 

این تکنولوژی جدید در طول پروژه روی یک جفت موتور دریایی آزمایش شد و این آزمایشات نشان دادند که این تکنولوژی کار می‌کند. در واقع این تکنولوژی از انتشار دود سیاه از کشتی جلوگیری می‌کند، بدون اینکه روی قدرت مانور کشتی تاثیر بگذارد.

 

وودن نیلسون در حال حاضر در همان جایی که نرم‌افزار خود را نهایی و اجرا کرد یعنی شرکت MAN Diesel & Turb استخدام شده است.

 

او گفت: در ابتدا، من بیرون می‌رفتم و نرم‌افزار را روی شناورها نصب می‌کردم اما برنامه دراز مدت این است که من یک برنامه راهنما بنویسم تا سازندگان کشتی و خدمه خودشان بتوانند به راحتی این نرم‌افزار را نصب و استفاده کنند. 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.