| کد خبر: 170058 |

◄ افزایش قیمت کالا، حاصل شبکه حمل‌ونقل کم‌بازده است

اگر صنعت حمل‌ونقل رشد کند، هزینه حمل پایین خواهد آمد و به‌تبع قیمت کالا نیز کاهش خواهد یافت.

تین نیوز

عدم تامین مالی برای خرید ناوگان یا اعطای تسهیلات موردنیاز شرکت‌های ریلی،باعث شده تا این بخش   کم‌بازده باشد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، یک عضو کمیته حمل‌ونقل ریلی اتاق بازرگانی ایران در این‌باره گفت: از برنامه دوم توسعه اهداف و سهم حمل‌ونقل ریلی محقق نشده‌اند، در صورتی که دستیابی به اهداف برنامه‌های توسعه در صنایع ریلی قطعا برای صنایع دیگر نیز سودآور خواهد بود.

محمد سعیدی اضافه کرد: طبق سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ نیز کشور به ۳۶هزار واگن باری، چهار هزار و 500 واگن مسافری و دو هزار و100 لکوموتیو نیاز دارد که با روند فعلی بعید است بتوان این نیاز را تامین کرد.

سعیدی افزود: ضمن اینکه باید بدانیم که حمل‌ونقل، صنعتی میان‌رشته‌ای است و حاصل عملکرد آن در صنایع دیگر و در قیمت تمام‌شده کالا نیز محاسبه خواهد شد.

این عضو کمیته ریلی اتاق بازرگانی ایران توضیح داد: ضعف سرمایه‌گذاری در بخش ریلی دلیل اصلی عدم توسعه ریلی و تحقق اهداف کشور در حمل و نقل باری کالاهاست، به صورتی که امروز برای بسیاری از پالایشگاه‌ها فروش درب کارخانه مقرون به صرفه‌تر است. بنابراین اگر صنعت حمل‌ونقل رشد کند، هزینه حمل هم پایین خواهد آمد و قیمت کالا نیز کاهش خواهد یافت.

سعیدی توضیح داد: در شرایط اقتصادی فعلی، دولت برای واردات گوشی‌های موبایل تسهیلات خوبی را پرداخت کرده است. بنابراین باید شرایط صنعت ریلی را نیز با وضعیت موجود تطبیق بدهند و به دنبال راهکار برای افزایش سرمایه‌گذاری در این صنعت بود.

این عضو کمیته ریلی اتاق بازرگانی ادامه داد: بخش‌خصوصی ریلی، بخش توانمند و منسجمی نیست و نمی‌تواند به تنهایی برای تامین مالی پروژه‌های خود وارد عمل شود.

سعیدی توضیح داد: بنابراین متولیان بخش ریلی یعنی راه‌آهن و وزارت راه‌وشهرسازی می‌توانند با بانک‌ها و مراکزی که توانایی پرداخت تسهیلات به بخش ریلی را دارند، مذاکره کنند.

 

این کارشناس ریلی ضمن بیان این مطلب که قبلا بانک‌ها به نوسازی کامیون‌ها تسهیلات داده‌اند، افزود: چرا این امکان برای بخش ریلی فراهم نباشد؟ در جهت پرداخت  تسهیلات به بخش ریلی، می‌توان قانونی را تصویب کرد که طبق آن اگر شرکتی نتوانست اقساط را بپردازد، راه‌آهن نسبت به بازپرداخت آن‌ به‌منظور رشد حمل‌ونقل ریلی تعهدات لازم را داشته باشد.

این عضو

سعیدی

کمیته ریلی اتاق ایران اضافه کرد: عده‌ای می‌گویند حوزه ریلی، حوزه دیربازده و در عین حال سوددهی است اما حوزه‌هایی که دولت در آنها سرمایه‌گذاری کرده هم زودبازده نیستند.

سعیدی تاکید کرد: ترازنامه آموزش‌وپرورش و وزارت درمان نیز نشان از سوددهی این بخش‌ها ندارد اما دولت برای جذب سرمایه‌گذاری در آنها برنامه‌ریزی می‌کنند.

او افزود: بخش ریلی همچون آموزش‌وپرورش بخش زیربنایی است و توسعه آن برای کشور واجب است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.