| کد خبر: 167439 |

◄ بحران عمل به قوانین کشور باید به‌طور قانونی پیگیری شود

سابق بر این، شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی می‌توانستند یک مالیات 9 درصدی را از صاحبان بار و در بارنامه‌ها بگیرند و تا پارسال هم اینکار را انجام می‌دادند اما از پارسال که قانون معافیت حمل‌ونقل ریلی از پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده تصویب شد، شرکت‌ها چند ماه اجرای این قانون را در بارنامه‌ها صادر نکردند، سازمان امور مالیاتی هم آن را اجرا نکرد و در این میان، شرکت‌ها متضرر شدند.

تین نیوز

بیش از یک سال از تصویب قانون معافیت حمل‌ونقل ریلی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده می‌گذرد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، این اتفاق منجر به تردید شرکت‌های ریلی از پیگیری دولت نسبت به عواقب عدم اجرای قوانین توسط یک بخش از بدنه خود و ایجادگر بروز بحران شده است.

محمد سعیدی، کارشناس ریلی در کمیته حمل‌ونقل ریلی اتاق بازرگانی در این‌باره به خبرنگار ما گفت: بند «ب» ماده 52 قانون احکام برنامه ششم توسعه که از سال 95 لازم‌الاجرا است و 14 ماه از تاریخ تصویبش می‌گذرد، به صراحت می‌گوید که حمل‌ونقل ریلی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف است اما عملاً سازمان امور مالیاتی کشور این بند را اجرا نمی‌کند.

این عضو کمیته حمل‌ونقل ریلی اتاق بازرگانی اذعان داشت: مکاتبات بسیاری هم از طرف انجمن ریلی و هم از طرف اتاق بازرگانی انجام شده و جلسات بسیاری نیز برای حل مشکل گذاشته شده است اما سازمان امور مالیاتی با این ادعا که ما در قانون ارزش افزوده با نرخ صفر نداریم از انجام آن سرباز می‌زنند.

به گفته وی سابق بر این شرکت‌های حمل ونقل ریلی می‌توانستند این مالیات 9 درصدی را از صاحبان بار و در بارنامه‌ها بگیرند و تا پارسال هم اینکار را انجام می‌دادند اما از پارسال که این قانون تصویب ابلاغ شد شرکت‌ها دو سه ماهی در بارنامه‌ها صادر نکردند و در عین حال سازمان امور مالیاتی هم آن را اجرا نکرد و در این میان شرکت‌ها متضرر شدند.

 سعیدی اضافه کرد: شنیده‌ها حاکی از آن است که راه‌آهن از طریق مجلس این موضوع را استفسار کرده و قرار است مجلس نیز در این زمینه از سازمان امور مالیاتی سؤال کند. اما به نظر بنده بخش خصوصی ریلی که مستقیماً با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کند هم آنطور که بایسته است موضوع را پیگیری نکرده است. بنده خودم بارها با شرکت‌های ریلی صحبت کرده‌ام و گفته‌ام که یا باید بپذیریم که این قانون وجود دارد و به آن عمل نمی‌شود و یا اعتقادی اصلاً به این قانون نداریم که اگر معتقد به اجرای این قوانین نیستیم هم برمی‌گردیم به شرایط سال 94 که 9 درصد را از مشتریان می‌ستاندیدم.

سعیدی معنی معافیت از مالیات بر ارزش افزوده را بر این اساس تعریف کرد و گفت: معنی معافیت از مالیات بر ارزش افزوده این است که صاحبان بار دیگر ملزم به پرداخت این نوع مالیات نبوده و شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی هم ملزم به گرفتن آن از صاحبان بار و مشتریان خود نیستند و آن مبلغی را هم که تا الان شرکت‌ها از جیب خودشان برای تأمین نیازهایش داده‌اند را سازمان امور مالیاتی موظف به پرداخت آن مبلغ به شرکت‌ها است.

وی تاکید کرد: بنابراین در حمل‌ونقل ریلی دو جور مالیات داریم. یکی این‌که شرکت‌های ریلی از پرداخت مالیات بر  ارزش افزوده معاف هستند و دیگری این‌که مالیات بر ارزش افزوده برای آنها با نرخ صفر درصد محاسبه می‌شود. بنابراین قانون در دو جا به این معافیت مالیاتی اشاره کرده است.

سعیدی افزود: معاف از مالیات یعنی اینکه دیگر مصرف کننده برای استفاده از آن کالا یا خدمات، مالیات نمی‌پردازد. مثل کالاهای اساسی همچون دارو و نان که مصرف کننده آن از پرداخت مالیات کاملاً معاف است اما محاسبه مالیات با نرخ صفر درصد به این معنی است که این مالیات وجود دارد اما به دلایل مختلف که حمایت از صنایع نوپا از مهم‌ترین آن‌ها است، مشتریان به پرداخت این نوع مالیات با نرخ صفر درصد مجاز هستند.

این کارشناس خاطرنشان کرد: بنابراین، همه این اقدامات در راستای حمایت از صنعت ریلی صورت گرفته است. بخش ریلی بخش مظلومی است و مسئولان به آن توجه کافی نمی‌کنند.

سعیدی همچنین اضافه کرد: ما به‌عنوان یک شرکت ریلی، پیگیری‌های لازم برای حل موضوع را انجام داده‌ایم اما وقتی‌که سازمانی بخواهد از قانونی با اجرا یا عدم اجرای آن حمایت کند، دیگر نمی‌توانیم کاری از پیش ببریم.

سعیدی ادامه داد: سازمان امور مالیاتی مستقیماً زیر نظر مجلس شورای اسلامی است و رئیس آن وزیر امور اقتصاد و دارایی است اما با رعایت نکردن این قانون مهم، این‌گونه خود را توجیه می‌کنند که مالیات با نرخ صفر درصد اصلاً وجود ندارد. درصورتی که این قانون ابلاغ شده و لازم الاجرا است و در صورت ادامه این ماجرا، ما حتماً موضوع را به شکل جدی‌تری تا رسیدن به نتیجه مطلوب، دنبال خواهیم کرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.