| کد خبر: 220719 |

◄ 6 ابهام در مورد حمله سایبری به سازمان بنادر و دریانوردی

با توجه به هک شدن پورتال سازمانی و سامانه‌های سازمان بنادر و دریانوردی، چند پرسش از سوی کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مطرح و از مدیران سازمان بنادر و دریانوردی خواسته‌ شده است به این پرسش‌ها و ابهامات برای پیشگیری از وقوع رویدادهای مشابه، توجه کنند.

تین نیوز

 پورتال سازمانی و سامانه‌های سازمان بنادر و دریانوردی درحالی از ساعات اولیه روز سه‌شنبه گذشته (22 مهر) و برای چند روز از دسترس خارج شده که برخی از این سامانه‌ها هنوز راه‌اندازی نشده است.

به گزارش تین نیوز، از زمان وقوع این رویداد در گروه‌های تخصصی و در بین متخصصان و فعالان حوزه فناوری اطلاعات و دریایی مباحث مختلفی مطرح و مورد بحث قرار گرفته است.

در این زمینه برخی کارشناسان معتقدند برای مدیریت و تامین امنیت سامانه‌های این سازمان و به‌ویژه جابه‌جایی سرورهای سازمان دقت و تدابیر لازم و کافی تخصصی به کار گرفته نشده و تعدادی نیز بر این باورند که بی‌توجهی در انتخاب و انتصاب افراد مسئول از جمله دلایل وقوع چنین رخدادی بوده است.

سایت سازمان بنادر و دریانوردی از دسترس خارج شد

در همین زمینه چند پرسش از سوی کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در شبکه‌های اجتماعی مطرح و از مدیران سازمان بنادر و دریانوردی خواسته‌ شده است به این پرسش‌ها و ابهامات برای پیشگیری از وقوع رویدادهای مشابه، توجه کنند.

به گزارش تین نیوز، این پرسش‌ها به شرح زیر است:

1- فواید و دستاورد متمرکزسازی سرورهای عملیات بنادر با عنایت به عدم شناخت کافی از طراحی و ماموریت‌های این سامانه‌ها به ساختمان مرکزی با توجه به هزینه چند صد میلیاردی تامین این تجهیزات از خارج کشور چیست؟

2- آیا معضلات، مخاطرات و تبعات انتقال سرورهای عملیاتی و راه‌اندازی دیتاسنتر سامانه‌های عملیات بنادر در تهران بررسی شده و برچه اساسی چنین تصمیمی اخذ شده است؟

3- علت حملات سایبری 2 سال اخیر و عقب ماندگی بخش آی تی سازمان بنادر نسبت به روند سال‌های گذشته چه می‌تواند باشد؟

4-  آیا تهیه تجهیزات به این قیمت در قبال کلیت داده‌های امروز و آینده‌ای که می‌توان برای سازمان متصور بود تناسب و توجیه اقتصادی و حتی فنی داشته و دارد؟

5- علت و فایده استقرار تجهیزات با این حجم در «طبقه ششم ساختمان مرکزی» که به‌دلیل وزن محل استقرار در این ارتفاع نیاز به انجام عملیات عمرانی و مقاوم‌سازی ساختمان با هزینه قابل توجه داشته و جالب‌تر آن‌هم در مرکز طبقه (در اتاق شیشه‌ای در مرکز صرفاً به‌دلیل شیک بودن شبیه فیلم‌های هالیوودی) و نیز سایر الزامات فنی از نظر تامین برودت و امنیت فیزیکی و ...چه بوده و آیا این تصمیم براساس گزارش فنی و کارشناسی منطقی بوده است؟

۶. آیا درست است که برخی انتخاب‌ها و انتصاب ها در این حوزه بنا به سفارش و توصیه بعضی افراد بوده است؟

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • بزرگان 238 31

    سپاس
    بعد از بازی استعفاو رزومه سازی تاجگردون و انتصاب مسئولی بدون اختیار بجای ایشان مشخص بود که نقشه های گذشته تاجگردون درباره ساخت کلود رها نشده . لذا مترصد فرصتی و بهانه ای بودند که کار را با دست شخص دیگری که فقط ماشین امضایی بیش نیست, ادامه دهند. این حمله هم جز نمایشی از بی لیاقتی فاوا و مدیریت سازمان و هیئت عامل نمایشی سازمان نیست

  • بهنام 212 3

    به نظر میرسد این دفتر از مشاوره امنیتی مناسبی استفاده نکرده و اگر ایتفاده کرده اکنون باید پاسخگوی این افتضاح بازی و هزینه های کلان انجام شده باشد البته اگر نظارتی بر روی کار باشد.
    به کدام سو داریم می رویم و تاکی باید این اقا زاده ها بیت المال را حیف و میل نمایند الله اکبر

  • آنتوان چخوب 214 0

    خب مشخصا پول و جابجایی اون حرف اول رو میزنه. این سازمان، نمونه ای از کشور ماست. حضور افراد نالایق و بیسواد در راس و اتخاذ تصمیماتی که صرفا برای اشخاص منفعت مالی دارد!. سازمان بنادر، یازمان تخصصی هست و انتخاب مدیر از بیرون کار اشتباهی است، آن هم مدیری که به شیوه پادگان، قصد مدیریت دارد. فکر میکنم سازمان بازرسی بایستی به عملکرد ۳ سال اخیر سازمان ورود کند و تمام کارها و قراردادها رو بررسی کند، چراکه تقریبا و تحقیقا تمام قراردادهای فنی دفتر فاوا، تحت یک علامت سوال بسیار بزرگ قرار دارند!

  • علی 206 4

    دکتر تاجگردون که مدیریت فاوا سازمان بنادر را برعهده داشت هیچ سابقه اجرایی و مدیریتی نداشته و صرفا به خاطر اینکه برادرزاده تاجگردون در مجلس بودبه اینجا آورده شده است.
    واقعا جای تاسف دارد که خیلی از پیمانکار ها رو ایشون گذاشت کنار تا تیم های خودش رو بیارد که الان باعث شد این اتفاقات بیفتد.

  • فلانی 199 3

    تاجگردون فامیل همون تاجگردون مجلسه. حالا شما خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل. مدیرعامل سازمان بنادر باید پاسخگو باشه که چرا و با کدام منطقی شخصی رو که فاقد سابقه تجربی کافیه در چنین پست حساسی منصوب کرده.‌اما متاسفانه ایشون هم احتمالا مثل خیلی مسوولین دیگه پاسخگو نیست و اساسا مقام مسوولی هم از ایشان نمی‌خواهد که پاسخگو باشد.

  • خلیل 188 2

    تین نیوز خوب گوش کن، امیدوارم مسئولین مملکت ایران، نگاهی به حرف های حسابی شما بکنند، تاجگردون و بقیه روسای فاوا و مشاور اعظم میلیونی تاجگردون برای امنیت دیتاها چه کار مفیدی کرده اند؟

  • اصغرلو 198 0

    تاجگردون باید دستگیر شده و تحویل مراجع قضایی بشه. کلی دیتای مهم سازمان تو تلگرام داره دست به دست میشه...ه

    • محسن 14 0

      اونی باید دستگیر بشه که ...بی کفایت را با سیاسی بازی میاره میذاره تو پست به این مهمی صرفا برای اینکه دو روز بیشتر رو اون صندلی لعنتی بشینه -- آقای قوه قضاییه بیا به داد این سازمان مظلوم برس که اسیر دست شده

  • الهه روم داستان 185 0

    استعفای تاجگردون - حمله به زیرساخت - نشت اطلاعات سازمان در فضای مجازی....گام بعدی چیه؟ جالبه...بنظر میرسه مدیران سازمان از حمله و نشت اطلاعات باخبر بودند....قوه قضاییه باید وارد بشه بنظرم

    • پسر شجاع 132 1

      سازمانی که با وجود دهها نیروی متخصص رئیس اداره نرم افزارش خانم س س انتخاب میشه عاقبتش بهتر از این ویرانی نخواهد بود .

  • سابینه 184 1

    در این موضوع سرقت شدن اطلاعات سازمان بنادر و دریانوردی و پخش شدن اطلاعات در پیام رسان تلگرام همه در حال حمله به تاج گردون هستند در حالی که تاج گردون مترسکی بیش نیست و عامل اصلی و پشت پرده کسی نیست جز دستیار جوان مدیر عامل خانم ز. ب. تاج گردون بدون اجازه ب آب هم نمی خورد

    • سهمانی 85 91

      خانم از شما بعیده...شما وقتی رییس اداره بودی ، چرا طرفدار بودی؟ یک لحظه لفظ اقای دکتر اقای دکتر از دهنتون نمیوفتاد...زشته

    • شریف 89 1

      در طی دوران مدیریت تاج گردون، تمام پرسنل متعهد ، مسئولیت پذیر، متخصص و با تجربه از پروره های کلیدی فاوا حذف شدن و افراد بی تجربه، متملق، مطیع محض و افرادی با منفعت طلبی شخصی در پی جایگاه یک صندلی گرفته تا جذب شرکت ها و نیروهای مشاوره ای خود به روی کار آمدن. متاسفانه این افراد سود جو با همراهی افراد سازمانی و با حمایت های مدیران ومسولین نه تنها پرسنل شریف فاوای سازمان بنادر و کلیه دستاوردها و پروژه های کلیدی را مورد تحقیر و توهین قرار دادن ، بلکه مسیر را برای تعریف دهها پروژه  و انتخاب پیمانکاران و مشاوران خاص خود فراهم کردن.   
      در روزگاری که به دلیل عدم ندادن فرصت به جوانان نخبه این مرز و بوم، با  رویداد فرار مغزها روبرو هستیم ، چطور می شود به افرادی همانند تاج گردون ها که هیچ تجربه و حتی آشنایی با حوزه بندری و دریایی ندارد، مدیریت فاوای یکی از سازمان های کلیدی این کشور داده می شود.
       در حالیکه هزاران جوان تحصیل کرده و شریف این کشور در پی یافتن کار هستند ، چطور می شود که افراد بی کفایت و نالایق تحت قراردادهای مشاوره ای و با حقوق ها و درآمدهای  آن چنانی جذب می شون؟  آیا زمان آن نرسیده که بعد از سه سال وصرف هزینه های چند صد میلیونی بابت جذب این مشاوران ، نتیجه و دستاوردشان اعلام و بررسی گردد؟
        آیا زمان آن نرسیده هست که این افرادی که ثمره خون هزاران شهید این مرز و بوم را به سخره گرفته ان ، جواب پس بدهن؟؟  چرا باید چنین مدیرانی بدون هیچ گونه پاسخگویی بابت خسارت های وارده به این ملت و کشور آزادانه جولان بدهن؟ آیا زمان آن نیست که در این شرایط خاص اقتصادی و سیاسی کشور دست این افراد سودجو از بیت المال قطع شود؟؟

  • جلال 98 113

    فکر کردند که قحطی رجال است، نه خیر، دنبال فردی باشید به نام یوسف مجیدی (با لیاقت ترین مدیر آی تی در کل سازمان بنادر)، چرا از دانش و تعهد و توان علمی اجرایی ایشان استفاده نمی کنند چرا ایشان مهجور در گوشه ای از کشور در حال سپری کردن دوران خدمت خود است.
    متاسفم برای این همه نابسامانی در مناصب سازمان بنادر.
    چرا افراد باسواد و خدا ترس را دور می اندازند؟

  • دلسوز 180 1

    وقتی در وزارت آخوندی میگه یکی به این برادرزاده تاجگردون پستی بده و راستاد با خوشحالی دستش بالا میبره و این پست میده اونهم به یک شخص بدون تجربه عملیاتی و این آدم پیمانکاران و مشاور چند صد میلیونی بی سواد خودش می‌آورد الان باید راستاد جواب بدهد چرا سیستم قضایی اطلاعاتی با اینها برخورد نمیکنه این ضرر هنگفت کی میخواد بده بازهم از جیب مردم

    • دلسوخته 107 0

      به نظرتون الان کی براش دست بلند کرده و قراره کجا بره؟ :-)

    • امید 14 0

      اگر واقعا این حرف را زده باشه باید اینم به خیانت های اخوندی اضافه کرد

  • اشکان 151 0

    سازمانی با این عظمت که رئیس اداره نرم افزارش خانم س س باشد عاقبتش همین است .خانمی که حتی نرم افزار wordهم بلد نیست .

    • فاطمه زمانی 43 0

      هیچ یک از انتصابهای تاج گردون بر مبنای شایسته سالاری نبود . روشش اینجوری بود که یک مدتی نیروها را بایکوت میکرد و تحت فشار روانی قرار میداد . بعد بهشون یک نقش میداد و اونا هم از ترس بازگشت به وضعیت قبلی هر چی که تاجگردون میگفت را امضا میکردن . اینجوری کارهاش را پیش میبرد بدون اینکه ردی از خودش جا بمونه

  • اشکان 13 0

    لطفاً پیام رو منتشر کنید

  • ناشناس 123 0

    بازهم تاجگردون ، بازهم فساد ، بازهم ناکارامدی ،تازه میخواد بره مجلس جای پسر عموش

    • الیاس 105 1

      وقتی گنده شون تو مجلس اعتراف می کنه که دستمالش کثیفه، حساب کار بیاد دستتون. خدایا شر اینا رو از سر این مملکت کم کن

    • علیپور 47 0

      البته غلامرضا تاج گردون مجلس اعتراف کرد که شیشه اش کثیفه . دستمال مال دار و دسته زاکانی بود که تاج گردون ادعا می کرد اون هم کثیفه

  • اشکان 12 1

    لطفاً منتشر کنید. ناراحت میشما

  • شهروند افسرده 127 0

    تاج گردون خیلی کلفت تر از اونه که بابت این افتضاحی که بار اومده کسی بتونه ازش حساب پس بکشه. مطمین باشید در نهایت از اینجا میره یه جای بهتر پست میگیره و گندی که زده خیلی زود فراموش میشه. بیچاره این مملکت که اسیر دست این خانواده ها شده.

    • عیسی 12 0

      دوره گردن کلفتی سر اومده. هر چقدرم کلفت باشه از داداشه رییس جمهور و داداش معاون اول رییس جمهور که کلفت تر نیست، این قوه قضاییه با اونا برخورد کرده اگر اینم خلافی کرده باشه با اینم برخورد میکنه

  • اشکان 20 11

    سپاسگزارم. کامنت اول رو منتشر کنید

  • کیوان 145 0

    چند سوال هستند که اگر جواب داده شوند مشخص می شود اصل داستان چی هست: اول این که در کل مجموعه عریض و طویل سازمان بنادر یک نفر آدم حسابی وجود نداشت که تاج گردون از لحظه ورود به این سازمان شروع کرد همه را عوض کردن؟ از پرسنل خود سازمان گرفته تا پیمانکاران و مشاوران سازمان. دوم این که این تغییرات با چه هدفی انجام شد؟ ارتقای راندمان؟ یا ارتقای امنیت؟ با هر هدفی بوده نتیجه اش را همه دیدیم! سوم این که کسانی که جایگزین شدند به چه نحوی انتخاب شدند؟ چهارم این که نهادهای نظارتی کجا بودند وقتی 80 درصد پرسنل فاوا توسط تاج گردون رانده شدند؟ لازم به توضیح نیست که اهمیت نیروی انسانی در فاوا چقدر است.

  • یوسف مجیدی 92 47

    بسمه تعالی
    از آقا یا خانمی که با اسم مستعار جلال ابراز لطف کردند تشکرمیکنم فقط در حد چند جمله عرض میکنم که:
    حدود ده روز قبل خدمت آقای راستاد فاجعه ای که آقای تاج گردون بسرسازمان آورده را عرض کردم
    چندسال قبل هم طی ممیزی که با مرحوم سیدامیدموسوی انجام داده بودیم مشکلات بکاپ را مکتوب کردیم
    فقط میتوان بگویم از اینکه با ندانم کاری و سیاسی بازی و غرض ورزی سازمان بنادر که زمانی بهترین سازمان در حوزه فناوری بود، امروز مسخره عام و خاص شده و تمام ارکان آن بهم ریخته و میلیاردها خسارت بار آمده اما بازهم باجدیت راه خطا میرود متاسفم.

    • سید جلال 56 2

      تغاری بشکند ماستی بریزد
      جهان گردد به کام کاسه لیسان

    • مرد خدا 72 0

      هم حراست سازمان در جریان ریز اتفاقات بود هم وزارت اطلاعات در مورد عملکرد تاجگردون در انفورماتیک خبر داشت جالبه حراست که معتقد بود نباید تو کار مدیرکل فاوا دخالت کنیم بهرحال جزو اختیاراتش

    • محمد 56 0

      هک شدن
      بکاپ هم نداشتن؟
      ای خاک بر سرما

    • دلسوز 90 0

      مدیرعامل سازمان و مدیریت حراست و مدیریت ای تی همه باهم هستند و از هم دفاع می‌کنند مخصوصا از تاجگردون چون اگر دفاع نکنند خودشون بیشتر زیر سوال می‌روند بی کفایتی محض مدیریتی سازمان بنادر قطعا باید پیگرد قانونی از جانب دادستان کل کشور و اداره اطلاعات بشود پول بیت المال نابود می‌کنند و بیت الحالشون شده، مرجعی نیست که از حلقوم اینها بیرون بکشه!!!!؟؟؟

  • كامران داووب 116 0

    سازمان به اين مهمي هك بشه ديگه تكليفمون روشنه

  • خبر بد 80 0

    آقا اوضاع خرابتر از اونی هست که فکر می کنید ، می دونم همه کاربران سازمان منتظر بالا آمدن سیستم ها هستید تمامی بکاپ ها برای چند ماه قبل از حمله و یا چند هفته قبل از حمله است.
    دوستان حضرات بد گند زدن و در حال مخفی کاری هستن
    بیشتر آنچه که در Tapeها وجود داشته در زمان دکتر تاجگرودن یک بار هم چک نشده که سالم است و یا خیر.

  • محسن 76 0

    من یکی از پرسنل سازمان هستم. یک نکته ای خیلی برای من جالبه: تو این سازمان وقتی دستمال کاغذی های روی میز تموم میشه یک هفته طول می کشه تا یک بسته جدید بیارن. بعد چجوری میشه 22 مهر به سامانه ها حمله میشه 23 مهر شروع می کنن به تخریب طبقه 6 برای ساخت دیتاسنتر جدید تا بتونن جلوی حمله های بعدی را بگیرن؟! پاشین جمع کنید این مسخره بازی هاتون را همه چیز را از قبل برنامه ریزی کرده بودین

    • نادر 68 0

      نیم ساعت داشتم به این کامنت می خندیدم اما بعدش گریم گرفت ! خدا میدونه باز چند میلیارد هزینه قراره بشه برای ساخت و ساز در طبقه 6 و چند درصدش تو جیب این اقایون قراره بره . تو شرایط جنگ اقتصادی ببین چجوری یه عده دارن پول تو خون بقیه میزنن .

  • مردم 68 0

    آقا نکته بد ماجرا اینه که اینجور انتصابات در همه سازمان های دولتی و خصولتی وجود داره، نفرات سفارشی، روسای سفارشی تر، مدیران کلا اتوبوسی و فک و فامیل و... کلا تخصص و سواد برای لایه کارشناسه اونم نه همه تعداد کمی که بعد از صد تا فیلتر و مصاحبه جذب سازمان شدن و متاسفانه به علت وجود این نیرو های سفارشی یا از تخصصشون استفاده نمیشه، یا مشغول کارهای پیش پا افتاده و اداری هستت

  • مهری 48 5

    لطفاً به جای این دست آن دست و گردن این و آن انداختن زودتر فکر به حال راه‌اندازی و شروع مجدد شود با نظارت فعالانه تر و اختصاص اهمیت پیش از پیش به فاوا ،،،

  • ابراهیم منصوری 77 0

    مدیونید فکر کنید غلامرضا تاج گردون نماینده اسبق مجلس تو انتصاب محمدقایمشون به سمت مدیر کلی فاوا سازمان بنادر و دریانوردی نقش داشته . محمدقایم جوون خود ساخته ایه که پله های ترقی را گام به گام طی کرده و به خاطر توانایی هاش به این جا رسیده ، جون خودش ! این گند کاری هم تقصیر امریکا و اسراییله ! باید خون گریست به حال این مملکت

  • ناصر 77 0

    از نظر من در قد و قواره مدیر کلی فاوای سازمان بنادر نبود . اوایلی که اومده بود بزرگ ترین مشکلش این بود که نتونست بین منابعی که در اختیار داشت هم گرایی ایجاد کنه . بر عکس تا تونست برای سازمان حاشیه درست کرد و منابع سازمان را هدر داد . این اواخر هم که فهمیده بود سازمان بنادر چه سفره پهنیه با خودش گفته بود چرا ما سهممون را از این سفره بر نداریم و این جوری شد که شروع کرد سوییچ کردن روی شرکت هایی که خودش توشون ذینفع بود . برین قراردادهایی که بسته را بررسی کنید تا متوجه وخامت اوضاع بشین

    • محمدقایم 20 0

      یادمه از قبل از اومدن تاج گردون تو سازمان میگفتن داره میاد که هزینه های انتخاباتیشون را تامین کنه . در حقیقت بده بستونی کرده بودن با راستاد . می خواهم بگم از روز اول میدونست سازمان بنادر چه سفره پهنیه و برای چی داره میاد . متاسفانه هزینه یک عده خاص همیشه از جیب مردم تامین شده . اگر بدونید تا همین الان برای جایگزین کردن تجهیزاتی که خودشون خراب کردن چقدر هزینه کردن مغزتون سوت میکشه .

  • رضا 75 0

    اون عموجونش که با اون فضاحت از مجلس شوتش کردن بیرون ان شالله همه از دست این راحت شیم.همه بگید آمین

    • همه 17 0

      آمین

  • مانی 73 0

    متاسفانه راستاد با انتخاب فاجعه بارش فاوای سازمان رو نابود کرد و ده سال عقب برد و بدتر اینکه روی اشتباهش پافشاری کرد. تاجگردون بدنه کارشناسی سازمان رو کنار زد و فقط دنبال منافع خودش بود. راستاد فهمید چه کلاهی سرش رفته اما برداشتنش مثل تف سربالا بود و توی رودروایسی با تاجگردون بزرگ گیر کرده بود.

  • ابوالفضل 80 0

    جالب اینجاست بعد از انتقادهای بنادر مبنی بر عدم شراکت در تصمیمات و اتفاقات بعد از حمله سازمان بنادر بناچار جهت کم کردن انتقادات کارشناسای بندر رو به جلسه ای دعوت کرد. و جالبتر اینکه راستاد و تاج کردون هر کدوم ده دقیقه صحبت کردن و به بهونه داشتن کار جلسه رو ترک کردن تا سوال یا انتقادی ازشون نشه. جالبه همین اقای تاچ کردون تمام قراردادها و خریدهای بنادر رو معلق کرد. بازطراحی ها رو کنسل کرد دوسال تست نفود سالیانه رو معلق کرد.هشت ماه قرارداد انتی ویروس رو معطل نگه داشت. و isms رو بهش بی اهمیت بود. تو یک کلام برای فاوا و ای تی بک مدیر به معنای واقعی کلمه فاجعه بود و هست

  • احمد 66 0

    عیار توانایی ،عملکرد و قدرت تصمیم گیری دکتر تاجگردون از قطع بودن سامانه های بندر بعد از یک ماه از هک مشخص است.

    • علی 13 0

      یک ماه خیلی زمانه ها ، واقعا چیکار دارن میکنن؟

  • رضا 51 1

    از کامنتهای نوشته شده در این مطلب دو تا نتیجه میشه گرفت
    1- یا بر اساس بی کفایتی و بی لیاقتی مسئولین مربوطه این اتفاق افتاده و بخشی از زیر ساخت کشور آسیب دیده است.
    2- یا یک برنامه ریزی چند ساله به هدف آسیب زدن به زیرساخت کشور بوده است.

  • سید جلال 52 0

    یک نامه سازمان بنادر رو تو سایت
    https://shoaresal.ir/fa/news/308732
    زدن نوشته برآورد هزینه تجهیزات این کلود که دارن تو طبقه 6 میسازن 11 میلیون دلاره

    تو همون سایت نوشته شایعاتی در خصوص همکاری درون سازمان با این هک شنیدند و آماده ارایه اطلاعات به مراجع ذیصلاح هستند

    اما ظاهرا گوش کسی به این حرفها بدهکار نیست

  • کارشناس فاوا 6 56

    جای تاسف است با این فاجعه ای که رخ داده و سیستمها هنوز بازیابی نشده اند
    یک عده بفکر تسویه حساب شخصی هستند و یک عده دیگر خواب جانشینی تاج گردون را میبینند

    • اصغر 46 0

      این حرف کاملا غلط است چون هنوز هم خود تاجگردون همه کاره فاوا سازمان است و جانشینش در عمل فقط یک ماشین امضا است. لذا نه کسی میتونه باهاش تسویه حساب کنه نه کسی میتونه جاش بشینه.

  • هاشم 63 0

    با سلام خواستم بگم من شغلم دریا نوردی هست برای . گرفتن مدارک چه گناهی دارم که اقدام برای تمدید نمیشه میگن سیستم خرابه با این که مدارک قبل تاریخ گذاشته و تعقیر سمت دارم

    • علی اکبر 3 39

      یا شما داری دروغ میگی یا مدیر کل امور دریانوردان و سازمان های تخصصی و بین المللی سازمان بنادر و دریانوردی!

      مدیرکل امور دریانوردان و سازمان های تخصصی و بین المللی سازمان بنادر و دریانوردی از آغاز آزمون های شایستگی و مهارت دریانوردی به صورت هماهنگ و هم‌زمان در تهران و ۶ بندر خبر داد و تأکید کرد: این سازمان آمادگی کامل دارد که در هر شرایطی خدمات خود را به مشتریان از جمله جامعه بزرگ دریانوردان ارائه کند.

      https://www.pmo.ir/fa/news/52021/%d8%b9%d9%84%db%8c-%d8%a7%da%a9%d8%a8%d8%b1-%d9%85%d8%b1%d8%b2%d8%a8%d8%a7%d9%86-%d9%85%d8%af%db%8c%d8%b1%da%a9%d9%84-%d8%a7%d9%85%d9%88%d8%b1-%d8%af%d8%b1%db%8c%d8%a7%d9%86%d9%88%d8%b1%d8%af%d8%a7%d9%86-%d9%88-%d8%b3%d8%a7%d8%b2%d9%85%d8%a7%d9%86-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%aa%d8%ae%d8%b5%d8%b5%db%8c-%d9%88-%d8%a8%db%8c%d9%86-%d8%a7%d9%84%d9%85%d9%84%d9%84%db%8c-%d8%b3%d8%a7%d8%b2%d9%85%d8%a7%d9%86-%d8%a8%d9%86%d8%a7%d8%af%d8%b1-%d9%88-%d8%af%d8%b1%db%8c%d8%a7%d9%86%d9%88%d8%b1%d8%af%db%8c

    • جعفرزاده 61 0

      به نظرم مدیر کل امور دریانوردان دروغ میگه.متاسفانه بعد 25 روز سامانه ها غیر فعال هست
      لینک سامانه جامع دریانوردان که از پورتال سازمان هم قابل دسترسی است. به راحتی میتونید تست کنید
      https://seafarer.pmo.ir/Portal

    • سمیه 28 0

      معلومه مدیر کل امور دریانوردان دروغ گفته اما تقصیری نداره چون همه را مجبور کردن دروغ بگن و وجود هر گونه مشکلی را بعد از حمله سایبری منکر بشن - راه حل همه مدیران : پاک کردن صورت مساله

    • ملوان 3 0

      ۲ ماهه که برای گرفتن شناسنامه دریانوردی اسیر شدم هیچکی هم پاسخگو نیست سیستمم که همیشه قطع هست یا درست کار نمیکنه هی میگن این هفته درست میشه هی میگن هفته بعد درست میشه

  • محمود 50 0

    ایران بهشت مدیران بی کفایت است.مدیری که با سو مدیریتش این افتضاح بار آمده شده مسئول تیم بازیابی اطلاعات از دست رفته ! با حمایت کی ؟ کسی که از خودش هم بی کفایت تره

  • مرتضی 21 0

    ماهگرد حمله سایبری به سازمان بنادر و دریانوردی را در حالی تسلیت میگم که هنوز هیچ یک از سامانه ها راه اندازی نشدن

  • بی نشان 21 0

    الان که مجلس وارد شده
    روز شنبه دارن وزیر رو میبرن بندر شهید رجایی
    یک نمایشی راه بندازن
    هنوز حتی خام هیچکدام از سیستمهای عملیاتی بالا نیومده
    فقط دارن خرج میکنن

  • ناشناس 23 0

    دوستان متاسفانه آخرین خبر این است که بکاپ داده های سامانه های عملیاتی برای هفته ها قبل و در برخی موارد ماه ها قبل است به همه شما تسلیت می گویم. آماده ورود داده در سیستم ها باشید.
    این آقا با مدیریت افتضاح و نمایشی خودش بکاپ های سیستم را هنوز چک نکرده و...
    کلی بکاپ آسیب دیده قبل از حمله ، تاکید می کنم قبل از حمله وجود دارد که اصلا دنبال بازیابی و ریکاوری اون ها نیست و هدف این است که سیتسم ها به چند ماه قبل از حمله برگردن و... و هیچ کاری روی بکاپ و... نشود (عملا در حال پنهان کردن هستن)

  • احمد خوشنودی 12 0

    ابهام؟ چرا ابهام؟ تا وقتی زیر ساخت آی سی تی مورد حمله قرار نگرفته است( که شانس آورده اند و با جمله ی خوشبختانه شروع می کنند) _ اصل زمانیست که مورد حمله قرار گرفت! برای آن چه نقشه و طرحی دارند؟ آیا #طرح_ادامه دارند! یعنی در چند ساعت اول بعد از حمله چه کنند که حیات ِ اطلاعاتشان حفظ شود؟ اصلا می دانند کانتینجنسی پِلَن چیست؟ مشاور امنیت سازمان بنادر چه کسی ست؟ تحصیلات و تجربه مرتبط اش؟
    بنده فکر می کنم نخست باید اطلاعات پرسنل در این بخش ها را بگیرند( اخیرا راه آهن هم اینکار را کرده! مثلا بعد از بیست و یک سال از کارمنذ و مهندسش پرسیده مدرک شما چیه؟ تخصص شما چیه؟!!! _) بصورت خود اظهاری البته! _ خب ساده است شما که 21 سال متوجه نشدی تخصص من ِ نوعی را! این هفن هشت سال باقی را هم ندانی بهتر است !! _ ابتدا باید ببینند در نیروی انسانی شان چند نفر اینکاره اند و چند نفر ازین اینکاره ها! هنوز سر ِ کارند و هنوز به حاشیه رانده نشده اند! بروند سراغ متخصصین بومی ای تی شان!( اگر دارند)

    • دلسوز 6 0

      سلام دنبال مسائل فنی نباشید. با برنامه وارد سازمان شدند بعد اطلاعات خیلی از بارها پاک میشه بعد سیستم ها ترکونده می‌شود تا لاک ها مشخص نشه و ردی به جا نماند و بعد سرنوشت کانتینر و بارهای زیادی در بنادر مشخص نخواهد شد! به نظرتون برای چندرغاز حقوق و مقدار کمی پول از پیمانکار ها اومدند یا مقادیر میلیون دلاری کالاها در بنادر!؟؟؟

  • کنجکاو 0 0

    با راه اندازی کتابخانه دیجیتال مرتبط نیست؟!