| کد خبر: 198135 |

◄ اجبار به درج کدپستی صاحبان کالا و دیوار کوتاه شرکت‌های حمل‌و‌نقل

بر اساس تکالیف قانونی مندرج در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، درج دقیق کدپستی و شناسه ملی گیرنده و فرستنده کالا در هنگام صدور بارنامه اجباری شده است.

تین نیوز

اگرچه از مدتی پیش بر اساس تکالیف قانونی مندرج در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و الزامات قانونی مندرج در آن، درج دقیق کدپستی و شناسه ملی گیرنده و فرستنده کالا در هنگام صدور بارنامه اجباری شد اما مدیران شرکت‌های حمل و نقلی معتقدند این اقدام فقط موجب افزایش مشکلات شرکت‌ها شده است.

به گزارش تین نیوز، بر اساس ابلاغیه‌ای که در این مورد صادر شده، به کلیه شرکت‌ها و موسسات حمل و نقل داخلی کالا تاکید شده است نسبت به درج دقیق کد پستی مبدأ و مقصد و درج شناسه ملی فرستنده و گیرنده در زمان صدور بارنامه اقدام نمایند.

در این ابلاغیه همچنین خاطرنشان شده است: در صورت مشاهده هرگونه تخلف، مراتب در کمیسیون رسیدگی به تخلفات شرکت‌ها بررسی و برخورد قانونی لازم صورت می‌گیرد.

این دستورالعمل در حالی صادر شده که مدیران شرکت‌های حمل‌ و نقلی فعال در بخش حمل کالای جاده‌ای معتقدند اخذ کدپستی از فرستنده و گیرنده کالاها به دردسر جدید این شرکت‌ها تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: حقوق و تکالیف متصدی حمل و نقل در قانون تجارت مشخص شد

به گفته آنان نه تنها زیرساخت‌ها برای انجام این کار فراهم نیست بلکه صاحبان کالا نیز از ارایه این اطلاعات طفره رفته و در این زمینه اطلاعات درستی به شرکت‌های حمل و نقل نمی‌دهند  و این درحالی است که هیچ ابزار و اهرم فشاری نیز برای کسب اطلاعات از سوی صاحبان کالا وجود ندارد و فشارها فقط متوجه شرکت‌های حمل و نقلی است.

مدیران شرکت‌های حمل و نقلی فعال در بخش حمل جاده‌ای کالا همچنین از استفاده 15 درصد صاحبان کالا از کدپستی 1111111111 که کدپستی ساختگی است، خبر داده و معتقدند به نظر می‌رسد امکان اخذ اطلاعات درست از صاحبان کالا وجود نداشته و این افراد بنا به دلایلی علاقه‌ای به ارایه اطلاعات خود ندارند و خلأ قانونی برای اجبار آنان به ارایه این اطلاعات مشاهده می‌شود و به همین دلیل مسئولان گزینه تنبیه و برخورد با شرکت‌های حمل و نقل را انتخاب و شرکت‌ها را تهدید کرده‌اند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کامران 0 0

    سلام درست مانند کد ملی در بارنامه اگر کد پستی ثبت سراسری نشده باشد عمل نباید بکند و بارنامه صادر نشود در هیچ شرکت حمل و نقلی تشکر

  • بی نام 1 0

    -برخی مبادی یا مقاصد پروژه های ‌نفت و حفاری، مزارع کشاورزی، کالاهای اشخاص حقیقی، عمدتا فاقـد کدپستی هستند یا کد آنها در سامانه جامع انبارها ثبت نشده است.
    -آدرس برخی کدهای
    پستی به هنگام استعلام با نشانی واقعـی دارای تفـاوت هـایی اسـت کـه باعـث سـردرگمی راننـدگان بـه هنگام دریافت و تحویل بار می‌گردد و شـرکت نـاگزیر از اصـلاح آدرس بـه نحـو قابـل شناسـایی بـرای رانندگان جهت جلوگیری از تحویل اشتباه بار است.
    - صحت تعلق کد پستی واحد مربوطه به شخص یا شرکت مورد نظر برای شرکت حمل مقدور و قابل استعلام نبوده و امکانی برای تشخیص این موضوع وجود ندارد.
    - رویه جاری در ثبت کدهای پستی صرفاً خـود اظهـاری شـخص حقیقی یـا مـدیرعامل واحـد بـوده و علیرغم اینکه جهت دریافت شناسه کسب و کار اطلاعات اکثـر واحـدهای تولیـدی در سـامانه «بهـین یاب» بارگذاری شده متأسفانه همان اطلاعات هم در سامانه جامع انبارها وجود ندارد و شرکت حمل و نقل درگیر روند اداری ثبـت کـد پسـتی شـرکت تولیـدی یـا اشـخاص حقیقـی در سـامانه جـامع انبارهـا می‌گردد.
    - هنوز وزارت صنعت معدن تجـارت فهرسـت کـدهای پسـتی ثبـت شـده درسـامانه جـامع انبارهـا را در اختیار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و شرکتهای حمل و نقل قرار نداده است
    -متاسفانه هنوز برخی واحدهای تولیدی از روال ثبت واحد در سامانه جامع انبارها اظهار بی اطلاعی کرده و گمان می‌کنند این سامانه برای انبارهاست.
    دستورالعملی هم در این باره در اختیار شرکتها قرار داده نشده تا برای فرستنده یا گیرنده کالا ارسال شود.