بازدید سایت : ۶۳۶۹۲
| کد خبر ۲۹۸۵۷۵
کپی شد

◄ بازنشستگی رانندگان کامیون ؛ قانون سخت و زیان آوری که نه عمر آنها را طولانی می کند نه جاده ها را کوتاه!

واقعیت این است که بعضی مطالبات رانندگان کامیون مثل حق برخورداری از بازنشستگی زودرس به سازمان راهداری باز نمی گردد و سایر ارکان سیستم کشور مثل سازمان تامین اجتماعی در این باره کوتاهی می کنند.

بازنشستگی رانندگان کامیون ؛ قانون سخت و زیان آوری که نه عمر آنها را طولانی می کند نه جاده ها را کوتاه!
تین نیوز |

یکی از مطالبات رانندگان کامیون حق برخورداری از بازنشستگی زودرس  با استفاده از قانون کارهای سخت و زیان آور است که در اعتراضات و اعتصابات اخیر کامنت های فراوانی در اینباره به تین نیوز ارسال شد اما این مطالبات چندان که باید شنیده نشد. 

خبر و فیلم پربازدید امروز را بخوانید(ببینید):

◄ فیلم| اعتصاب رانندگان کامیون و تریلی تمام شد اما پیگیری خواسته‌های رانندگان تازه شروع شد!

سال هاست بازنشستگی رانندگان کامیون به یکی از اصلی ترین مطالبات صنفی تبدیل شده است. مطالبه ای که به ویژه در سال های اخیر با اوج گیری فشارهای اقتصادی و فرسودگی جسمی رانندگان، جدی تر از همیشه پیگیری می شود. بر اساس قانون، کسانی که در شغل های سخت و زیان آور فعالیت دارند، باید از امکان بازنشستگی زودهنگام بهره مند شوند، اما رانندگان کامیون مجبورند تا سال ها پس از فرسایش توان جسمی، پشت فرمان باقی بمانند.

سوال اینجاست که چرا با وجود سخت و زیان آور بودن ملموس این شغل، رانندگان از مزایای قانون سخت و زیان آور محرومند. به نظر می رسد اصلی ترین دلیل این باشد که صندوق تأمین اجتماعی در سنوات گذشته مورد دست اندازی قرار گرفته و خالی شده و اراده ای جدی برای کوتاه کردن دست های زیاده خواه از منابع این صندوق وجود ندارد.

یکی از مطالباتی که در اعتراضات اخیر مطرح شده و کامنت های فراوانی هم در این زمینه به تین نیوز ارسال شده موضوع سخت و زیان آور بودن این شغل است. بسیاری از این رانندگان در سایه فشارهای کاری، کم خوابی، استرس جاده، تغذیه نامناسب و شرایط دشوار زندگی، با انواع بیماری های جسمی و روانی دست و پنجه نرم می کنند و سازمان راهداری نیز به این امر واقف است اما سازمان تأمین اجتماعی حاضر نیست این شغل را به طور رسمی در فهرست مشاغل سخت و زیان آور به رسمیت بشناسد.

چرا کار رانندگان کامیون مشمول مشاغل سخت و زیان آور است؟

کار رانندگان کامیون سخت، فرساینده و با آسیب های جدی بلندمدت همراه است. ساعت های طولانی رانندگی بدون استراحت کافی، فشار روانی ناشی از تصادفات، شرایط نامساعد جاده ها، دوری از خانواده، و نبود امکانات درمانی و رفاهی در مسیرهای طولانی، باعث شده است سلامت جسمی و روانی آن ها در معرض تهدید دائم قرار گیرد.

در بسیاری از کشورها، رانندگی حرفه ای با شرایط مشابه، در رده ی مشاغل سخت و زیان آور طبقه بندی شده و امکان بازنشستگی زودهنگام برای رانندگان فراهم شده است. اما در ایران، علی رغم همه مستندات و شواهد، هنوز این مطالبه به رسمیت شناخته نشده است. این در حالی است که در ماده ۷۶ قانون تأمین اجتماعی، صراحتاً عنوان شده است که در صورت تأیید مشاغل سخت و زیان آور، فرد می تواند با ۲۰ سال سابقه کاری بازنشسته شود. سوال رانندگان این است که چرا این قانون درباره رانندگان کامیون اجرا نمی شود؟ پاسخ ساده اما تلخ است: صندوق تأمین اجتماعی منابع لازم را ندارد و دولت اراده ای برای جبران آن نشان نمی دهد.

صندوق تأمین اجتماعی؛ قربانی سوءمدیریت

یکی از مهم ترین دلایل عدم اجرای قانون بازنشستگی زودرس برای رانندگان، وضعیت بحرانی صندوق تأمین اجتماعی است. صندوقی که در اصل متعلق به کارگران و بیمه پردازان است، سال هاست تحت فشارهای مالی دولت و سوءمدیریت های متوالی، عملاً از ایفای وظایف اصلی خود بازمانده است.

دولت های مختلف با دخالت مستقیم و گاه مخرب در منابع این صندوق، آن را به ورطه بحران کشاندند. از پرداخت نکردن بدهی های انباشته تا تحمیل هزینه های اضافی، سرمایه های صندوق تأمین اجتماعی بارها به تاراج رفته و بازسازی آن، نه در اولویت دولت ها بوده و نه در برنامه ریزی های جدی سازمان.

 به بیان ساده تر، امروز رانندگان کامیون به جای آن که از حق خود برای بازنشستگی بهره مند شوند، باید تا آخرین رمق کار کنند، چون منابعی که با حق بیمه شان تأمین شده بود، توسط دولت ها هزینه شده است.

حتی اگر کمیسیون های تخصصی در سازمان تامین اجتماعی، بر سخت و زیان آور بودن کار رانندگان مهر تأیید بزنند، روند اداری، بروکراسی فرسایشی و نبود منابع مالی، باعث می شود عملاً چنین موضوعی در دستور کار قرار نگیرد.

اعتراض رانندگان کامیون به قانون بازنشستگی باید شنیده شود، نه سانسور

اعتراضات صنفی اخیر نشان داد که رانندگان کامیون نه تنها از شرایط شغلی خود ناراضی هستند، بلکه از بی توجهی مسئولان نیز عمیقاً گله دارند. این قشر مولد و پرزحمت، بخشی از ستون فقرات اقتصاد ایران را تشکیل می دهند. آن ها در سکوت، کالا جابه جا می کنند، زنجیره توزیع را زنده نگه می دارند، و زیر فشار تورم، افزایش قیمت سوخت، مالیات و بی برنامگی ها، همچنان ایستاده اند.

این رانندگان، نه خواهان امتیازات خاص، بلکه تنها مطالبه گر اجرای قانونی هستند که حق آنها محسوب می شود. اجرای قانون بازنشستگی زودهنگام برای مشاغل سخت و زیان آور، نه لطف دولت است و نه امتیاز ویژه؛ این یک حق قانونی و بدیهی است که در حق رانندگان کامیون نادیده گرفته شده است.

اگر امروز بازنشستگی رانندگان کامیون با بن بست مواجه شده، مقصر اصلی، سوءمدیریت در صندوق تأمین اجتماعی و بی توجهی دولت به خواسته های به حق رانندگان است. دولت ها نباید از جیب کارگران برای پر کردن چاله های مالی خود استفاده کنند. راننده ای که سال ها در سرما و گرما با صدای غرش مدام موتور کامیون در گوش بی خوابی و سختی را تحمل کرده است، حق دارد پس از دو دهه رانندگی در جاده های ناامن، طعم آسایش و بازنشستگی را بچشد.

انتهای پیام

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.

  • ناشناس پاسخ

    ما در این مملکت ، پیمانکاران بسیار بزرگ در بخش های مختلف مثل بنادر کشتی رانی ، معادن ، صنایع ، انرژی ، مجریان عمرانی سازه ایی ، کشت و صنعت ها و ... داریم که هر یک ۱۰ ها شرکت زیرمجموعه دارند و در ۱۰ ها شرکت دیگر هم سرمایه گذاری دارند نیروی شاغل در این مجموعه ها چند ۱۰ هزار نفرس درآمدزایی سنگین هم دارند فقط بخش معدن که تازه مورد توجه قرار گرفته حدود ۲۵ هزار ماشین آلات سنگین تحت خدمت دارد باید به این ها تکلیف بشه که اجبارا شرکت های حمل و نقل خودمالکی داشته باشند راننده با کامیون شخصی هم بگیرند و استخدام رسمی کنند همراه با درآمد مناسب ، سهمیه لاستیک و سوخت و حمایت در دوره بازنشستگی، بقیه کامنت دوم

  • ناشناس پاسخ

    وقتی این ابر هلدینگ های تو در تو و داخل هلدینگی دیگر درآمد سنگین دارند ۱۰ ها هزار نفر نیرو شاغل دارند (به عنوان مثال فقط گل گهر با ۲۶ هزار نفر نیروی شاغل) این ها باید موظف بشن ۱۰۰ هزار نفر راننده سنگین که شرایط سلامتی ، رزومه ایی بهتری دارند را استخدام دائم کنند و خودشان حمایت لازمه را داشته باشند لنگ دولت ، مستقیم و غیرمستقیم همه جا وسط است دولت کمک کند به رشد بخش خصوصی و خصوصی شدن سالم مجموعه های بزرگ و بعد این ها را موظف به اقداماتی کند به این شکل حداقل یک سوم رانندگان سنگین در وضعیت مناسب قرار خواهند گرفت توسعه اقتصاد غیرنفتی جدی گرفته شود دولت هم از وسط کنار بره همه چیز درست می شه

  • حسین حمزه زاد پاسخ

    باسلام وافعا دستتان درد نکند فرمایشتون درست و متین ولی کو گوش شنوا

  • پرویز پاسخ

    بنده سی دو سال راننده کامیون بودم بنظر من اکثر راننده ها مشکلی با سی سال کار کردن ندارند راننده یک سوم حقوقش الان می‌دهد بعداز بازنشستگی متأسفانه یک سوم حقوق قانونی عرفی و منطبق باهزینه روز دریافتی دارد به اضافه مشکلات آنی

  • بهنام پاسخ

    واقعا دیگه توان این همه سختی‌ها واین همه اذیت شدنها تو این شغل را نداریم اهاییییییی دولت بفکر این قشر زحمتکش باشید لطفاً

  • صید رضا چنگایی پاسخ

    ما راننده ماشین سنگین باید شغل سختی کار راننده مطالبه اصلی این قشم زحمتکش هستند

  • ناشناس پاسخ

    این حق دولت احمدی نژاد ازماگرفت

    • محمدرضاحسین پورکهیش

      خدا احمدی نژاد نکبت واطرافیان رو به روز خاری بندازه که هم با یارانه هم سهمیه کردن سوخت پدر ملت رو در اورد که امشاله هم خود {....} هم اون فرزین بی{...}ف چوبش رو بخورن اسم کوچکش رو نگفتم چون هم اسم خودم هست حیف این اسم که برای این بیشعورهای اقتصاددانان گذاشتن

  • حسین پاسخ

    اگرمسوولی که رانندگی راجزو مشاغل سخت قرارنمی دهند کافی است که هفته همراه یک کامیون به مسافرت برودتامشکلات وسختی کاررالمس نمایند.

    • زمانی

      مسئولی که تمام عمر زیر کولر و کنار بخاری بوده ، اوج زحمتشون رفتن به جلسات همراه با پذیرایی بوده ، کجا درک میکنند سختی و زحمت کشی شما را ؟؟؟!!!!

  • پرویز پاسخ

    صدمات جسمی وروحی که دراین شغل به راننده وارد میشه چه بسا بیشتر از مشاغل سخت وزیان آور دیگه هست ، یک آمار از راننده های بازنشسته بگیرید ببینید جای سالمی براشون مونده ، اکثرا یا دیسک کمر دارن یا مشکلات قلبی یاضعف بینایی وشنوایی دارن ، خواهشن درک کنید وحق وحقوق راننده را ضایع نکنید!

  • علی راهنما‌بسیج پاسخ

    ماچه کم از اروپا داریم اگر آنها گاز ندارند ماگاز نفت همه معادن داریم بیایم ماشین بیوآنها رابگیریم پنج کارکرد آنهارا بگیریم این درست ما نیست مثل زن بیا صیغه کنیم پول گاز مملکت یک سال بگذارندبرای فراغ ماشینهای نو از دم قسط بدهند ما رانندگان اگر بخواهیم پادشاهی مملکت می گیریم چطور ماوروف راننده اتوبوس بود حال ریس جمهور است سرشیر باز است گربه حیا کند

  • محسن پاسخ

    واقعا درکشوری اسلامی که تمام قوانین برمبنای عدل وانصاف باید باشه این حد ازبی عدالتی قابل قبول نیست قشرزحمت کش راننده بخاطر سوءمدیریت تامین اجتماعی بااین شغل سخت وطاقت فرسا نتوانند ارحق قانونی خودشان که سختی کار هست برخوردارباشند

  • ناشناس پاسخ

    اگه یک نفر توی این کشور جلوی اختلاس ودزدی چغارت بیت المال را بگیرد چرا صندوق های دولتی مثل همین صندوق بازنشستگی باید خالی باشد مملکتی که وجب به وجبش طلاست پس اگه شغل سخت نیست چی هست

  • ناشناس پاسخ

    من اینجا میخواهم بگوئیم کسانیکه شغل آزاد دارند مثل رانندگی جوشکاری اوووووو شغلهای دیگر چرا نباید مشاغل سخت قرار نگیرند راننده ای چشمش تو جاده هست با بسم الله حرکت میکند وبا الحمدالله بر میگردد جوشکاری که سروکارش با برق هست اول چیز چشمش از دست میدهد دوم دیسک کمر وپا درد آخ اینهمه مال مملکت به غارت نبرید به فکر مردم خودتان باشید وپا تو کفش دیگران هم نکنید همه چیز درست میشه

  • ناشناس پاسخ

    هر کس چهار روز آمد سر کار و کلید این مملکت دست گرفت به ملت ظلم کرد هر شرایطی ملت مگر چه گناهی کرده که به شما اعتماد کرده گناه این ملت صداقتش هست هرکس هرجا بلند میشه برای مردم تعین تکلیفی میکنه

  • ناشناس پاسخ

    خدا لعنت‌ کنه باعث‌ و بانی‌ اینکه‌ حق‌ راننده خورده‌ میشه ‌و راننده به‌ حقوق‌ قانونی‌ خودش‌ نمیرسه‌ و یه‌ سری‌ دزد‌ دارن‌ خق‌ راننده‌ میخورن

  • عباس پاسخ

    خدا شاهده تا امروز ۳۴ سال سابقه دارم سه رگ قلبم گرفته ونزدیک هشت ساله قند خون گرفتم باید تامیین اجتماعی حق با من بده چون پرونده دارم و تو سیستم اداری خودش صبت شده ولی متاسفانه هیچ اقدامی نمی کنن سال به سال به بازنشستگی راننده اضافه می شود

  • زحمت کش جاده پاسخ

    شماتواین ۴۷سال یکدونه حرکت خوب وملی ازاینا دیدین......

  • محمد پاسخ

    سلام متاسفم برای عدالت راننده ای بعد از ۲۴سال کار کردن تو جادهها دیسک کمر بیرون زده چربی خون اضافه وزن بعلت جاده های خراب ماشین های غیر استاندارد عدم تحرک باید هنوز تو جاده باشم برا یک لقمه نون

  • ناشناس پاسخ

    چرا جز مشاغل سخت قرار نمیگیره این شغل رانندگی تازه دو سال هم اضافه شد

  • Reza پاسخ

    از سال ۶۶ من راننده سنگینم سالهایی که مهر میزدیم پای بارنامه وصورتحساب بعضی باربریها وشرکتهای مسافر بری بیمه راننده رونریختن هیچکس هم جوابگو نیست بااین حال بنده ۴سال دیگه باید کار کنم تا بازنشست شوم اونم با چه حقوقی بعداز چهل سال کار من دیگه چه کاری ازم برمیاد

  • جعفر پاسخ

    وقتی چندتا کلاش دزد دسترنج مردم میخورن وزندگی انچنانی برای خودو بجه هایشان درست میکنن چنین ادمهای درک وفهم ندارن که راننده چی میکشه بعداز ۲۵سال طرف چشمشو ازدست داده طواین شغل بازنشست نشده که هیچ میگه برو سرکار دیگه طوله سگ مثلا اقا زادها ۷۰تا۸۰ملیون خرج دارن ببین خودشون کجاهامیرن کیف میکنن خرج اونهارو ازجیب مردم درمیارن تااخربخون وبرو بابا نمیدون الف گرد یا دراز شده مسول اخرعاقبت مملکت این میشه هیچکی سرجاش نیست

  • رسول پاسخ

    واقعا چرا باید سن بازنشستگی اضافه بشه؟راننده بیش از ۵۵سال توان کنترل ورانندگی ودید کافی نداره.امید به زندگی در ایران برچه مبنایی حساب شده؟زندگی مسوولان؟زنده بودن مسوولان؟واقعا چه کسی میتونه مثل شما عمر کنه که ملاک قرار دادید؟

  • عباس گنجه ای پاسخ

    سلام رانندگان زحمت کشیده این کشور را دریابید که فرسودگی ماشین جاده جیب جسم وووو از رده خارج شدن بیمه تامین اجتماعی پول‌ها رو خوردن ورشکسته شد ه

  • علی پاسخ

    از مشکلات و سختی کار رانندگان بخوبی اطلاع دارن و به آن اعتراف میکنند،ولی رانندگان مثل ... براشون مفیده تا میتونن استفاده می کنند،

  • مهدی پاسخ

    من خودم راننده ام با ۳۰ سال سابقه چه دراوایل حق بیمه هایمان را بنگاه های باربری لطف کردن وپرداخت ننمودند وحالا بنده با ۲۲ سال حق پرداخت بیمه نه کمر ونه چشم. وحتی نه توان کار برایم مانده ودیگر قادر به کار نیستم ولی مسئولین بیکفایت باعث شدن بنده تا سن ۶۰ سالگی حتما کار کنم چه در توانم نیست

  • عادل پاسخ

    فقط رانندگان کامیون نه رانندگان تاکسی هم باید شامل سخت و زیان آوره باشه

  • علی پاسخ

    سلام
    آقای احمدی نژاد اکه یک سرویس با راننده توجاده می رفت بندرعباس تو گرمایی تابستان می‌دانست رانندگی جز کار سخت هست یا نیست این مسولین عزیز برای یک بار شده سفری با راننده ای داشته باشند بعد نظر بدهند ممنونم

  • علی پاسخ

    سلام من راننده کامیون هستم با ۵۱ سال سن از ۲۵ سالگی بخاطر عشق رانندگی این شغل راشروع کردم پدرم هم خدا بیامرز تریلی دار بود الان راننده‌های
    شهری اتوبوس با ۷ کار سختی کار دارن ولی ما با توجه
    به کار سخت دوری از خانه گرما سرما ومواردی که شما دربالااشاره کردین شامل سختی کار نشدیم الان نه زانو دارم نه کمر وبیماریهای مختلف لطفأ به راننده گان سنگین رحم کنید چون با این وجود ما بازنشستگی رو
    نمیبینم که خودموناستفاده کنیم لطف کنید یه مسیر چند روزرو با یه کامیون برید بعد راجب کار ما نظر بدید

  • عزیز پازواری پاسخ

    رانندگان عزیز....
    تا تایید نشدن کار زیان آور و سخت ادامه دهید به اعتراضات
    لطفا....

  • روح الله پاسخ

    سلام ،چرا هیچ کس صحبت از راننده تاکسی و مسافر کش نمیکند مگر نه تو این ترافیک سرسام آور ،اب و هوای بد ماشینهای فرسوده ساعتها رانندگی میکنن برای امرار معاش یعنی این شغل خیلی لاکچری هست که جزء مشاغل سخت تلغی نمیشه ،واقعا برای خودم و اتحادیه مسافر بری متاسفم

  • ناشناس پاسخ

    بابابه هردینی که هستین خداشاهده خیلی ظالمین باباسختی کاررانندهارودرست کنین شماچقدبی وجدان هستین خداازتون نگذره

  • ناشناس پاسخ

    باید خون گریست ازدست دولت وتامین اجتماعی. رانندگی با ماشین سنگین نیاز به توان جسمی وروحی بالایی دارد که متاسفانه بعد حدودا دو دهه شاید هم زودتر به شدت فروکش می‌کند

  • برزو پاسخ

    باسلام وعرض ادب،نظر به اینکه کل بار اقتصادی مملکت روی دوش رانندگان سنگین است و خستگی راه خرابی جاده ها استرس شبانه روزی درمورد بار وتهدیدهای جاده ای توسط سارقین،، گرما وسرماویخبندان طاقت فرسا دوری از خانه وکاشانه بیماریهای روحی و روانی وصدها گرفتاری دیگر رانندگان ماشینهای سنگین راتهدید میکند بازهم دولت به خودش اجازه نمیدهد که شغل این قشر زحمت کش را جزء مشاغل سخت وزیان آ ور معرفی بکند وسازمان تامین اجتماعی راموظف کند که این کار راهرچه سریعتر انجام دهد تارانندگان باروحیه ای باز وظایف خودرا به نحو احسن انجام دهند به امید روزی که شاهداین کار خداپسندانه از طرف دولتمردان باشیم (ومن الله توفیق)

  • Mk پاسخ

    سلام علیکم اشکال کار رانندگان این است که خودشان مالک ماشین هستند اگر شرکت بود وفقط درکار رانندگی استخدام بودند مثل کشورهای دیگر موضوع سختی کار درنظر گرفته می شد

  • محمدرضاحسین پورکهیش پاسخ

    مارو بازنشسته زیر ۳۰سال بگن پس کی ها ماهی ۲۰۰یا۳۰۰میلیون سرطان کنن به جیگرشون خدا لعنت کنه که میدونن از سن ۵۵الی ۶۰سالگی دیگه رانندگی باید به سن جوان زیر ۲۶سال واگذار بشه اما متاسفانه دزد زیادداریم چوبش هم راننده و کارگر میخورن خدا آه من راننده و کارگر زحمت کش رو ازتون بگیره حرام باشه هرچی خانه دوتا ۶تاخریدین من ۵۱ساله هستم اما اجاره نشین بادوتا بچه آه اونها هم ازتون بگیره خدا

  • عادل پاسخ

    در کشوری ک قانون رو مثل امام علی تقلید میکنن فقط،،اسمشو بلند در عمل یزیدن

  • عمید پاسخ

    سخت ترین کار در کل دنیا کارگران ساختمانی در شهرستان کرمان در گرما و سرمادکار میکنیم ولی هیچ سختی کار و مزایا نداریم ماهم اعتراض میکنیم

  • مهدی شعبانی پاسخ

    من الان نزدیک بیست سال هست راننده ام از الان درد زانو کمر گردن دارم سازمان تامین اجتماعی خیال میکنه هر کی هوشمند داره صدرصد ماشین داره ن اینجوری نیست باید ی فرقی بین راننده ماشین دار باشه نمیشه همه گناهانو پای راننده نوشت

  • محمد پاسخ

    شغل رانندگی واقعا سخت و زیان آوره لطفا رسیدگی کنید

  • ناشناس پاسخ

    یکبار دیگر اعتصاب کنیم درست میشه....

  • ناشناس پاسخ

    اقتصاد ویران شده من بازنشسته ارتش شما راننده بازنشسته با این همه ثروت کشور خوار و ذلیل مون کردن

  • ناشناس پاسخ

    خدا از احمدی‌نژاد نگذرد که این حق را از رانندگان گرفت

  • اسماعیل گلوانی پاسخ

    سختی کار. وسختی کار. گرانی بیمه و لوازم یدکی، نداشتن امنیت و آسایش جانی و مالی، کمبود سوخت و....

  • کریم حسن زاده پاسخ

    نماینده باشرف حمایت حمایت

  • ناشناس پاسخ

    نماینده باشرف حمایت حمایت

  • راننده پاسخ

    سلام
    انشاالله جوری بشه که لااقل چند سال از بازنشستگی هم استفاده کنیم

  • رضا پاسخ

    سلام پدر من ۳۷ساله راننده هست

  • بینام پاسخ

    اول جیب حضرات وانگل زاده هاواعراب اگرچیزی تهش موند ملت بی نوا

  • یوسف پاسخ

    آیا‌ واقعا‌ یک‌ راننده‌ ماشین‌ سنگین‌ میتونه‌ 30 سال‌ شب‌ و روز‌ توی‌ جاده‌ رانندگی‌ بکند‌ من‌‌ بعد از 15سال‌ رانندگی‌ چهار مهره‌ کمرم جابجا شده و یک‌ دیسک‌ کمرم‌ زده‌ بیرون‌ چندین‌ بار برای‌ از کار افتادگی‌ رفتم‌ کمسیون‌ پزشکی‌ ولی‌‌ همه‌ دکتر از خود تامین‌ اجتماعی‌ هستن‌ و منو کمتر از 66 درصد تایید کردن‌ . الان‌ با سن‌60 سالگی‌ با حقوق‌7 میلیون‌ میتونم‌ خانواده 6 نفره‌ را خرجشون‌ را بدم. این‌ کرایه‌ خونه‌ام‌ نمیشه. کسی‌ دراین‌ کشور نیست‌ که‌ بداد رانندگان‌ کامیون‌ برسه. شاید بعضیها‌ کامیون‌ از خودشان‌ باشه. ولی‌ امثال‌ من‌نون‌ شب‌ بچه‌های‌ خودمون‌ رانداریم. لعنت‌ به‌ این‌ زندگی و این‌ بیمه‌ تامین‌ اجتماعی که‌ حق‌ بیمه‌ را چند برابر کار میگیره‌ اما حقوقش‌ به‌ اندازه‌ مزد کارگر هست.

  • غلامرضا پاسخ

    تداوم و بقای هر جامعه مدنی از نظر تبادل افکار، شخصیت اجتماعی، تمدن جامعه، کنش و رفتارهای اجتماعی و..... به شغل حساس و طاقت فرسای رانندگی بستگی دارد، متاسفانه مزایای این شغل توسط سازمان‌های مختلف پایمال و گاهاً مورد هجوم کلامی قرار گرفته. وقتی امورات جامعه را به دست عده ای بیسواد بسپاریم نتیجه ای جز این حاصل نخواهد شد.

  • ناشناس پاسخ

    امان از بی صاحبی ایران ومسئولان علی بابا

  • مهدی پاسخ

    ما که بیست و پنج سال در شرایط سخت وزیان آور هستیم شرکت به کمک بیمه داره مارو میپیچونه بعد شما چه دل خوشی دارید

  • زیدعلی انصاری پاسخ

    باسلام بنده حدودبیست وخورده سال شب روزدرجاده های پرازعیب وایرادکشورباسرماهای شدیدوگرماهای تنسوزمشغول رانندگی بوده ام والان حدودیکسالی است به خاطربروزمشکلات عدیده جسمانی ازجمله دردهای ستون فقرات دیسک گردن وپارگی تاندومهای کتف،بیماریهای دستگاه گوارش وکلیه ومثانه که همه بنوعی ارمغان شغل رانندگی بوده دیگرتوانایی کارکردن ندارم لذاباقوانین دست وپاگیرتامین اجتماعی وحمل ونقل مجبوربه پرداخت حق بیمه و،،،،بدون کارکردهستم چرااینهمه اجحاف وبیعدالتی درصنف مابوجوداومده وسختی کاربه ماتعلق نمیگیره که امثال بنده باداشتن شصت سال سن وبیماری هنوزباید حق بیمه بپردازم؟چرابه دادودرددل راننده هاترتیب اثرداده نمیشه؟

  • ناشناس پاسخ

    سلام با این همه استرس جاده صف با و تخلیه تصادفات جاده و قرار دادن خود در جایگاه گلهای پر پر شده که هیچ وقت به خانه و زندگی شون بر نمی کردن به جز یه مشت خاکستر سوخته متاسفم برای این همه مسئولینی که بیدارن ولی خودشون زدن به خواب بیمه تکمیلی که باید راننده سر طان بگیره که قبول دار بشه بعدش با چقدر دوندگی و کاغذ بازی

  • علی رضایی پاسخ

    بغیر از چند شغل دولتی و زیرمجموعه هایشان ، کدام صنف امنیت شغلی و روحی دارد که راننده دومیش باشه ؟ نانوایی دارم سی میلیارد پول مغازه و ماشین پختم هست ، اردیبهشت ۲۴ تومن دخل داشتم ، بازنشسته هم بشم ماهی ده تومن مستمری میگیرم . سی ساله جلوی آتش کار کرده ام . در اصل باید خودمان هوای خودمونو داشته باشیم .

  • ناشناس پاسخ

    کلا درکشوربی عدالتی مردم راناراضی کرده ضعیف همیشه له می شو وحرفه بجایی نمی رسد زیادحرف بزند حذف می شود

  • عبدالله یاراحمدی پاسخ

    بنده نیز بعنوان جزئی از کل با سختی کار موافقم خودم حدودا ۱۸سال سابقه بیمه رانندگان دارم ولی واقعا به سختی دارم ادامه میدم در حالیکه سنی ندارم ،۴۳دارم از همه چیز صحبت شد الا از سختی کار راننده ،متاسفم

  • علیرضا پاسخ

    من راننده تریلی هستم ماهی 40 تومن حقوق که سر جمع 10 تومن واسم میمونه وقتی الان دارم ماهی 40 تومن میگیرم قطعا خودم رو بازنشست نمیکنم برا ماهی 13 تومن حقوق بازنشستگی از ماست که بر ماست 30 سال بیمه رد کنی آخر کار ماهی13 تومن خاک تو سر مسئولین نالایق

  • سهراب پاسخ

    سلام من راننده کامیون هستم ۴۲ سال دارم الان با ۱۸ سال سابقه کار دارم متاسفانه الان قند خون دارم نمیتوانم کارت سلامت بگیرم چربی دارم بدنم دیگر توان راههای دور رو ندارم چشمانم دیگر دید خوب ندارن فشار کار بدنم را از کار انداخته الان دولت حمایت که نمی‌کند بازنشسته ما ۱۰ میلیون حقوق می‌گیرد الان زمان ۱۰ میلیون هست سخت ترین کار رانندگی هست

  • الیاس پیام عسکری پاسخ

    سالی که زوره ۱۳ ماهه.کی به فکر راننده جماعت هست که این دومی باشه.کرایه پایین آنهم نسیه .لاستیک جفتی ۵۰ میلیون و روغن لیتر فلان.گازوییلی که کفاف کامیون نمیده.درآمدی نیست .همینطور پیش بره نیاز به اعتصاب نیست .کامیون خود به خود میخوابه

  • الیاس پیام عسکری پاسخ

    کمترین و به درد نخور ترین کامیون الان باید ۵میلیارد هزینه کنی برای درآمد ماهی ۶۰تا ۷۰میلیون بدون در نظر گرفتن هزینه لاستیک و روغن .شما محاسبه کن چه توجیحی داره .با این وضعیت گازوئیل و لوازم یدکی

  • فردین پاسخ

    چکنم چکار کنم که دست خرتودستمه

  • علی پاسخ

    خدا اون احمدی نژاد بی همه چیزو لعنت کنه که هرچی میکشیم از دست اون بی‌شعور و امثال اونه

  • علی پاسخ

    من به شما میگم موضوع چیه جای دیگه دنبالش نگردید : در دنیا اینجوریه که شش نفر بیمه میدن تا یک نفر بازنشسته بیمه بیگره اما در ایران در این شده دو به یک یا یک به یک یعنی یک نفر بیمه میده یک نفر بیمه میگیره که این یعنی اون شرکت بیمه ورشکسته هست ، دلیلش هم اینه در ایران ۵۰۰ شغل شامل بازنشستگی زودتر از موعد شدن و این فشار به شرکت بیمه باعث شده اونایی واقعا حقشونه نتونن از بازنشستگی زودتر از موعد استفاده کنم ،حالا یه سوال از شما واقعا اگر یک روز کامل فکر کنید میتونید ۱۰۰ شغل نام ببرید؟یعنی کل ۵۰۰ شغل مجاز به این کار بودن چرا منابع رو برای شغلای دیگه خرج کردن که حالا شغلایی که باید نمیتونن استفاده کنن

  • محمد دارابی پاسخ

    آره من الان 17 ساله بیمه ریختم دیسک گردن گرفتم چطور بیمه تکمیلی شده که 40ملیون باید بدم تا عمل بشم این دولت عدل علیست

  • علیرضا پاسخ

    صندوق تامین اجتماعی اصلابه چه معناست ایا با صندوق یک مجتمع اداری تجاری و مسکونی جهت دریافت شارژ و مطالبات مصرفی فرق میکند نخیر نه تنها فرق نمیکند بلکه این زیاده خواهی تامین اجتماعی است که بعد از انقلاب بخودکفایی برسد بخصوص الان که تمامیت ارضی کماکان به بخش خصوصی و برده داری پیش میرود اکثر ارگانها مانند راهداری و تامین اجتماعی شهرداری از این قبیل نمی خواهند در اخر غافله قرار گیرند به همین جهت سروته حقوق و مزایای که حق کارگر بوده رو بجیب میزنند مانند سختی کار سنوات ندانپزشکی رادیولوژی بیماریهای خاص وووو
    اگر در جریان باشید تامین اجتماعی بر اثر فوت افراد د بستر کرونا چقدر منفعت کسب کرد اما مردم و بهیاران متضرر شدن دولت قوی بهتر است یا سرمایه دار

  • سعیدموسوی پاسخ

    تا دوره اول خاتمی چاخان رانندگی جزو مشاغل سخت بود تا اینکه احمدی نژاد بیسواد این شغل را مفرح وتفریحی خواند این چطور ممکن بود؟ وای برما رانندگان ...

  • ناشناس پاسخ

    این دزدان نه تنها سختی کار ندادن بلکه با قانون مافیایی خودشان افراد 60ساله را طبق ماده 76قبل بازنشسته نمی‌کنند یعنی حداقل حقوقم هم از این افراد 60ساله دریغ میکنند با این وضعیتی که هست فکر میکنم یک کار ازدست این دزدان بر میآید آنهم هر کس اعتراض کرد ....

  • ناشناس پاسخ

    بیمه بازنشستگی که نمیرسه به ما قبل از بازنشستگی ۹۰درصدمون سینه قبرستونیم. امیدوارم خیرنبینن. دیگه ظلم و ستم ازین واضحتر. مجلس و رئیس جمهور و رهبر هرکی که تو این مملکت قدرتی داره هم کور هستن هم کرنمیخوان که ملت به حقشون برسن مشاغل سخت و زیان آور دزدی و اختلاس رانت و... محسوب میشن که یارو میاد یک شبه بار خودشو میبنده میره ما شدیم برده اینا حمالی بدبختی در به دری هزار کوفت و زهرمار دیگه واسه ما عشق وحال بخور بخور دستور دادن امر و نهی کردنش واسه این مسئولین دلسوز و زحمتکش ... مگر آنکه خدایمان رحم کند.
    یاحق

  • آشنا پاسخ

    برای جلو گیری از زیاد شدن و پیوستن تمام شغلهای موجود در مملکت به مشاغل سخت و زیان اور باید کار معدن را از لیست مشاغل سخت و زیان اور بیرون اورد تا بقیه شغلها حساب کار خودشون و بکنن اصلا تمام کار ها سخت است حتی بیکاری هم جزو مشاغل سخت و زیان اور تو ایران محسوب میشود

  • ناشناس پاسخ

    راننده بعد از سی سال دیگه نه کمر داره نه پا داره تا کی ما باید این سختی کار رو تحمل کنیم چرا یه قانون تصویب نمیشه به داد همه رانندها برسه

  • محمدی‌مرودشت پاسخ

    باسلام خدا لعنت‌ کنه‌ باسبانی‌ کسی‌ که‌ شغل‌ رانندگی‌ زد تفریحی
    من تو سن‌ بیست‌پنج‌ سالگی‌ رانتده‌ شدم‌ الان چهل‌ هفت‌ سال‌ دارم‌ دو مرتبه‌ دیسک کمر عمل‌ کردم‌ زانو درد دارم‌ اینم‌ شغل‌ تفریحی‌ احمدی‌نژاد بیسواذ

  • ناصر رزمخواه پاسخ

    با سلام و احترام.
    مسول عزیز راننده از وقتی که تو پایانه میرود. بار را میگیرد با استرس است. تا وقتی که بار را تحول بده و بعد از چند روز پولش را بگیرد. ما راننده‌ها بار را که زدیم. با استرس که به موقع بار تخلیه کنیم. و یا دزد بار نزند یا تو مسیر ماشین خراب نشود یا از خستگی خوابم نبره یا خیلی از چیزهای دیگر هست که باعث فرسوده شدن ما راننده‌ها میشود

  • رضااحمدی پاسخ

    باتوجه به اینکه تمام کارمندان ارگان های دولتی اعم از نیروهای نظامی و اموزش وپرورش وبهداشت و
    و درمان پالایشگاهی و پتروشیمی و نیروگاهی از همان روزی که وارد میدان کار میشوند از دولت حقوق دریافت میکنند و به بعضی از ارگان ها حتی
    سختی کار تعلق میگیرد. و حقوق بازنشستگی انها
    طبق حقوق اخرین سالی که موعد بازنشستگی انها
    فرا میرسد حقوق بازنشستگیشان مخاسبه میگردد
    اما رانندگان که حق بیمه پرداخت
    میکنند اما دریافت حقوقشان ازدولت نیست
    واین نیزبه نفع دولت است. چراحقوق بازنشستگی
    این عزیزان مطابق کارمندان سایر ارگانهای دولتی
    پرداخت نمیشود. و سختی کارهم به انها تعلق نمیگیرد. و بین بازنشستگان تبعیض قائل میشوند

  • توحید پاسخ

    مرگ بر بی عدالتی- به داد راننده ها برسین. سختی کارو تصویب کنین. لطفا

  • ناشناس پاسخ

    با این همه سرعت گیر بدون تابلو و نتیجه شیار بدون جهت این شیارها واسه اروپا و غیر هست نه جادهای ایران همه اش چاله چوله هست سواری با سرعت قبلی در حال حرکت این سرعت گیر بایست
    ی کارشناسان این جمه آوری و تابلو مناسب گذشت شود مگر دیگر رانندگان سنگین دیگر تحمل ندارن در ۵ سال بازنشسته شود چون کمری سالم و پای برای ادامه راه ترابری ندارن

  • یک راننده پاسخ

    تا زمان ریاست احمدی نژاد ، شغل رانندگی در ردیف مشاغل سخت قرار داشت، ولی در اون دوره این شغل از این ردیف خارج شد، با توجه به صحبت های شما و خواسته های ما رانندگان و سابقه این ردیف شغلی در ردیف مشاغل سخت ، باید در ردیف مشاغل سخت قرار بگیره

  • مصطفی پورمحمد پاسخ

    با سلام هیچ مسئولی نمی‌تواند یک ماه در شغل رانندگی دوام بیاورد نه ساعت کار مشخص دارد ونه شب وروز میشناسد دوری از خانواده دارد معلوم نیست دوباره پیش خانواده برگردد یا نه وبا این وضعيت جاده ها نه بهداشت دارد ونه امنیت با دو برابر قانون کار در شب و روز باید سختی کار به این شغل شامل بشود



    بهداشت دارد

  • آزاد پاسخ

    چرا دولت درحق رانندگان ظلم می‌کند کدوم راننده می‌تواند 30سال رانندگی کند تو سرما وگرما ودور از خانواده..رانندگی جزو سخت‌ترین کارهای دنیاست رانندگان باید 20سال بازنشسته شوند

  • ناصر پاسخ

    اه اه من نمیدانم به حال خود گریه کنم یا بخندم

  • بیژن پاسخ

    حرفی باقی نمانده، شما حق مطلب را ادا نمودید، و این حق مسلم رانندگان زحمت کش است و هر چه سریعتر باید تصویب و اجرا شود، چرا که در یک مملکت اسلامی و این چنین ظلم آشکاری در حق یک شغل حیاتی در جامعه واقعا بعید و غیر قابل چشم پوشی می باشد