بازدید سایت : ۲۴۱۹۲
| کد خبر ۲۹۶۹۸۵
کپی شد

وعده یک و نیم ساله برای تکمیل راه آهن چابهار به زاهدان

سال ها پیش بر اساس مصوبه هیأت دولت در خصوص طرح توسعه شرق کشور و همچنین طرح توسعه سواحل مکران، احداث راه آهن چابهار - زاهدان به طول حدود ۶۳۴ کیلومتر در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت.

وعده یک و نیم ساله برای تکمیل راه آهن چابهار به زاهدان
تین نیوز |

 

پروژه ۱۲ ساله احداث راه آهن چابهار _ زاهدان به عنوان یکی از مهم ترین پروژه های زیرساختی ایران که نقش کلیدی در توسعه اقتصادی، ترانزیتی و اجتماعی شرق کشور دارد، بنابر گفته مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران تا یکسال و نیم آینده تکمیل می شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، سال ها پیش بر اساس مصوبه هیأت دولت در خصوص طرح توسعه شرق کشور و همچنین طرح توسعه سواحل مکران، احداث راه آهن چابهار - زاهدان به طول حدود ۶۳۴ کیلومتر در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت.

این طرح با هدف ایجاد کریدور شمال - جنوب در شرق کشور و اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به شبکه ریلی کشور و بهره مندی از مزایای ترانزیت ریلی کشور، از طریق اتصال آسیای میانه و افغانستان به آبهای آزاد اقیانوسی طراحی شد.

براساس اطلاعات منتشر شده احداث این خط ریلی در دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم بندی شده که از چابهار آغاز و پس از عبور از شهرهای نیکشهر، ایرانشهر و خاش به شهر زاهدان منتهی می شود.

نامه ای خطاب به همگان؛ پروژه اتصال چابهار به راه آهن سراسری در اولویت آخر کشور قرار دارد؟

اهداف اجرای این پروژه ۱۲ ساله اتصال بندر شهید بهشتی چابهار (تنها بندر اقیانوسی کشور) به شبکه ریلی، دسترسی مردم چابهار، نیکشهر، ایرانشهر و خاش به شبکه ریلی کشور، ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی و صنایع بومی منطقه و مباحث پدافند غیرعامل است.

بنابر گفته مجریان پروژه، قطعات آخر پروژه حدفاصل خاش تا زاهدان به طول ۱۵۵ کیلومتر در سال ۱۴۰۱ به افتتاح و بهره برداری رسیده و مابقی خط یعنی حدفاصل چابهار تا خاش نیز که طول آن به بیش از ۴۵۰ کیلومتر می رسد پیشرفت فیزیکی ۷۰ تا ۸۰ درصدی دارد.

سال گذشته معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اعلام کرده بود که امیدواریم این پروژه تا پایان ۱۴۰۴ و یا اوایل ۱۴۰۵ به اتمام برسد و مدیرعامل هلدینگ راه و شهرسازی قرارگاه خاتم الانبیا (ص) هم گفته بود که راه آهن چابهار - زاهدان در مرحله تکمیل بخش های مختلف است و بیش از ۴۵۰ کیلومتر باقی مانده در این پروژه تا یکی - دو سال آینده به بهره برداری می رسد.

 وزیر راه وشهرسازی نیز چندی پیش اعلام کرد که خط ریلی چابهار - زاهدان را با جدیت پیش می بریم و تا پایان امسال آن را به اتمام می رسانیم؛ البته این مسیر باید تا سرخس ادامه یابد. 

جبارعلی ذاکری، مدیرعامل راه آهن نیز در صحبت های اخیر خود با بیان اینکه بندر چابهار در مقایسه با بنادر دیگر مزایایی دارد، گفت که چابهار بندری است که به اقیانوس متصل بوده، عمق بیشتر دارد و رسوب گذاری کمتر در آن اتفاق می افتد در نتیجه هزینه های نگهداری کمتری خواهد داشت و مزایایی بیشتری دارد.

به گفته وی در سال ۱۲۱۹ نشریه ای در کلکته پیش بینی کرده بود که بندر چابهار بهترین گزینه برای مراودات زمینی کشورهای شوروی سابق با آب های آزاد است.

مدیرعامل راه آهن همچنین اظهار کرد که در بندر چابهار مطالعات زیادی صورت گرفته و نشان می دهد که این منطقه می تواند باعث رونق و توسعه جنوب شرق ایران شود. 

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر از هندوستان و چین از طریق مسیر بندرعباس به سمت پاکستان و افغانستان حمل بار صورت می گیرد که مسیر طولانی است، گفت:اگر مسیر چابهار به زاهدان به بهره برداری برسد مرز میلک کمی بالاتر از زاهدان می تواند به عنوان نقطه اتصال ورودی و خروجی به افغانستان باشد که در طرح توسعه ریلی شرق کشور نیز این طرح دیده شده است.

ذاکری با بیان اینکه بهره برداری از این پروژه ظرفیت شبکه ریلی را افزایش خواهد داد، گفت که پیش بینی ها این است که تا پایان سال جاری اتصال به شبکه تکمیل شود البته بهره برداری ممکن است کمی دیر تر باشد. یعنی تا یکسال و نیم آینده چابهار_ زاهدان به بهره برداری می رسد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.