| کد خبر: 252688 |

برنامه بلندپروازانه هواپیمایی هند برای هماوردی با رقبای اماراتی و قطر

بزرگترین سفارش خرید هواپیما؛ ایر ایندیا ۴۷۰ فروند ایرباس و بوئینگ می خرد

هواپیمایی "ایرایندیا" برنامه هایی بلندپروازانه برای هماوردی با رقبای اماراتی و قطری دارد؛ سفارش ۲۵۰ ایرباس از جمله ۴۰ هواپیمای پهن پیکر به فرانسه و توافق با آمریکا برای خرید ۲۲۰ بوئینگ. ناوگان کنونی ۱۱۱ هواپیما دارد.

تین نیوز

هواپیمایی "ایرایندیا" برنامه هایی بلندپروازانه برای هماوردی با رقبای اماراتی و قطری دارد؛ سفارش ۲۵۰ ایرباس از جمله ۴۰ هواپیمای پهن پیکر به فرانسه و توافق با آمریکا برای خرید ۲۲۰ بوئینگ. ناوگان کنونی ۱۱۱ هواپیما دارد. سال هاست که خطوط هوایی عربی امارات و قطر، مسافران را از هند به اروپا و ایالات متحده جابجا می کنند؛ مسیری که مستلزم فرود در دوبی و دوحه و به معنای طولانی تر شدن زمان سفر است. حال ایر ایندیا می خواهد این بازار را به دست بگیرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از دویچه وله، هواپیمایی "ایرایندیا" برنامه هایی بلندپروازانه برای هماوردی با رقبای اماراتی و قطری دارد؛ سفارش ۲۵۰ ایرباس از جمله ۴۰ هواپیمای پهن پیکر به فرانسه و توافق با آمریکا برای خرید ۲۲۰ بوئینگ. ناوگان کنونی ۱۱۱ هواپیما دارد.

ناوگان هواپیماهای مسافرتی هند در آستانه یک تحول عظیم قرار دارد. شرکت هواپیمایی "ایر ایندیا" صدها فروند ایرباس ۳۳۰ و ۳۵۰ و بوئینگ سفارش داده که از نظر حجم، یکی از بزرگ ترین سفارشات تاریخ هوانوردی محسوب می شوند.

چاندراسکاران، رئیس تاتا، گروه مادر ایر ایندیا گفته که قرارداد با ایرباس برای خرید ۲۱۰ جت میان برد A320neo و ۴۰ فروند هواپیمای پهن پیکر A350 پس از جلسه آنلاین نارندرا مودی، نخست وزیر هند و امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه نهایی و امضاء شده است.

این شرکت با بوئینگ، غول هواپیماسازی آمریکا، نیز برای خرید ۲۲۰ فروند به توافق رسیده است؛ ۱۹۰ فروند هواپیمای میان برد از نوع ۷۳۷ مکس و ۳۰ فروند جت دور برد که شامل ۲۰ فروند بوئینگ ۷۳۷ و ده مدل بزرگتر ۷۷۷ایکس می شوند. قیمت این سفارش ها ۳۴ میلیارد دلار است.

مشتریان بزرگ البته همیشه تخفیف های ویژه دریافت می کنند که مکتوم می مانند و علنی نمی شوند.

اعلام شده که گزینه هایی هم برای خرید ۲۰ فروند هواپیمای دیگر بوئینگ وجود دارد که مجموع خریدهای هند را به ۲۹۰ فروند می رساند. ایر ایندیا با این معاملات می خواهد ناوگان خود را پس از وقفه ناشی از بحران کرونا نوسازی کند و از رقبا جا نماند.

سال هاست که خطوط هوایی عربی امارات و قطر، مسافران را از هند به اروپا و ایالات متحده جابجا می کنند؛ مسیری که مستلزم فرود در دوبی و دوحه و به معنای طولانی تر شدن زمان سفر است. حال ایر ایندیا می خواهد این بازار را به دست بگیرد.

هواپیمایی هند در دهه ۱۹۳۰ از سوی خاندان تاتا تاسیس شد و در دهه ۱۹۵۰ تبدیل به شرکتی ملی شد و ایر ایندیا نام گرفت. در دهه ۱۹۹۰ این خطوط هوایی در رقابت با پروازهای ارزان بدهی بالا آورد. حدود یک سال قبل، تاتا زیر مجموعه های بدهکار را زیر چتر حمایتی خود آورد و احیا کرد.

چاندراسکاران، رئیس تاتا گفته که حجم سفارش ها می تواند بالاتر از رقم اعلامی برود. البته جت های نوع A320neo از چند سال قبل پیش خرید و رزرو می شوند. کریستین شرر، مدیر فروش ایرباس، در ماه ژانویه گفته بود: «هر مدلی از این سری امروز سفارش داده شود، در سال ۲۰۲۹ تحویل خواهد شد.»

ایرباس نیز مانند بسیاری تولیدکنندگان اروپایی دیگر با کمبود نیروی کار و مواد اولیه روبروست. سال گذشته، مدیریت این کمپانی ناچار شد دو مرتبه ارقام تعیین شده برای تحویل هواپیماها را کاهش دهد.

قرار است ایرباس بیلان مالی سالانه خود را پنجشنبه ۱۶ فوریه منتشر کند. به طور معمول، اهداف و چشم اندازهای شرکت در سال جاری نیز اعلام می شود؛ از جمله پیش بینی تعداد هواپیماهایی که به مشتریان تحویل داده خواهند شد. ایرباس در سال ۲۰۲۱ ازضرر یک میلیاردی ناشی از پاندمی کرونا خبر داد. بوئینگ  نیز در آغاز سال ۲۰۲۱ اعلام کرد که بیشترین میزان ضرر در تاریخ این شرکت را متحمل شده است.

ایر ایندیا بزرگ ترین شرکت هواپیمایی شبه قاره هند است و روزانه به ۹۰ شهر دنیا پروازهای مستقیم دارد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.